خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش اصلی سیاست خارجی ایران

مصطفی قهرمانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

رابطه با امریکا نه‌فقط چالش اصلی سیاست خارجی بلکه معضل سیاست در ایران می‌باشد. امری که به‌خاطر حفظ کیان دولت و ملّت نیاز به بازنگری دارد. حتی با عنایت به ماهیت عناد و دشمنی نظام‌مند ایالات متحده امریکا با اراده ملت‌ها برای زیست در آزادی و استقلال، مردم و حاکمیت ما بایستی عزم راسخ در مدیریت تنش‌ها در روابط خارجی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حرکت در راستای پایان دادن به آنها را در دستور کار خود داشته باشند.

در مرکز این روابط بلاشک رابطه با امریکا قرار دارد. ادامه التهاب‌ها و تنش‌ها در این حوزه به‌هیچ‌وجه به نفع کشور نمی‌باشد و موجب انزوای سیاسی هرچه بیشتر و زمین‌گیر شدن‌ اقتصاد ملی و در نهایت کره‌شمالی شدن میهن ما خواهد شد. راهکار اصلی حل این مشکلات پیداکردن کلیدی جهت گشایش درب بسته مناسبات ایران و آمریکا می‌باشد.

ایران باید در قالب یک “سالت خاورمیانه” برنامه جامع مشترکی برای سامان‌دهی فضای کنش‌گری در منطقه با تمامی همسایگان، رقبا و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشد و این‌همه با پذیرش تنش‌زدایی در روابط خارجی ایران و امریکا آغاز می‌شود و پس از پیداشدن فرمولی برای آن در دیگر حوزه‌ها با همسایگان و رقبای منطقه‌ای نیز خود بخود به‌تبع معضلات نه آن‌چنان بزرگ هستند و نه مزمن که دست‌یابی به پیداکردن راه‌حل برای آنها مشکل باشد.

عینیت بخشیدن به این استراتژی و اجرایی کردن آن امّا نیاز به اراده‌ای در دو طرف دارد. مقدمات و ریل‌گذاری‌های اولیه این امر بایستی هرچه سریع‌تر، حتی‌المقدور در شرایط فعلی ایران انجام گیرد، چراکه پس از آن به احتمال زیاد آن پویایی منتج از اقتدار وجود نخواهد داشت.

تصمیم گیران ارشد نظام باید به‌عنوان یک نقش‌آفرینی مهم این خدمت بزرگ را در حق این ملت و نظام و ایران انجام بدهند.
امید است در این انتخاب بخت و درایت با آنها یار باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا