خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز بدون کیف در مدارس آذربایجان شرقی

سایت آذرقلم (تبریز) نوشت: «دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها هم‌ساختارگریزند و هم کتاب‌گریز، اما خلاقیت‌شان آموزش‌و‌پرورش را ناچار کرده‌است طرحی نو دراندازد. یک طرح خوب قرار است اجرایی شود؛ روز بدون کیف و کتاب در مدارس.

اجرای برنامه روز بدون کیف و کتاب در مدارس مدت‌ها مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما فاصله زیادی از حرف تا عمل وجود داشت و تصور چنین روزی تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسید؛ روز بدون کیف باعث می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین را لمس کنند.
باید دید این کوله‌های سنگین، کتاب‌ها و دفتر‌های پر زرق و برق چه چیز ناجوری دارند که با حذف‌شان هم دانش‌آموز خوشحال است، هم معلم و هم والدین!

دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها هم‌ ساختارگریزند و هم کتاب‌گریز، اما خلاقیت‌شان آموزش‌و‌پرورش را ناچار کرده‌است طرحی نو دراندازد. یک طرح خوب قرار است اجرایی شود؛ روز بدون کیف و کتاب در مدارس. نتایج مفید این ایده آزموده‌شده، نیازمند مدیریت پیشینی است. طرح و برنامه داشتن برای روزی که قرار است دانش‌آموزان بدون کیف و کتاب به مدرسه بیایند، لازمه موفقیت روز‌های بدون کیف و کتاب است.

یک روز در ماه هیچ دانش‌آموزی کیفش را با خود به مدرسه نمی‌برد و با فراغ بال آموزش می‌بیند. این آموزش به غیر از حفظیات کتب درسی است. از مشق شب هم خبری نیست. وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد یک روز در ماه را برای همه دانش‌آموزان به عنوان روز بدون کیف و کتاب معرفی کند و این کار استمرار داشته‌ باشد.

هدف از این کار، ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک دانش‌آموزی و همچنین توجه به آموزش‌های عمومی دانش‌آموزان است و به‌طور کلی مانوری برای اجرای عملی سند تحول بنیادین خواهد بود. طرحی که در ظاهر خوب به نظر می‌رسد، اما باید بعد از اجرا نسبت به آن قضاوت شود که تا چه میزان اهداف درنظر گرفته‌شده برای آن محقق شده‌است.

دانش‌آموزان حداکثر ۲ بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند

به گفته مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی، بسته به تصمیم مدیران و شورای مدرسه دانش‌آموزان حداکثر ۲ بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند و دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود و مدارس باید برای دقیقه به دقیقه این روز برنامه داشته باشند.

روز بدون کیف، روزی جذاب برای دانش‌آموزان

معلم‌ها به دانش‌آموزان بدون کتاب مهارت و درس جدید بیاموزند
علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معتقد است که در این روز معلم‌ها تجربه‌ای نو را کسب می‌کنند که بدون وابستگی به کتاب، به دانش‌آموزان مهارت و درس جدید بیاموزند و تنها به کتاب های درسی بسنده نکنند.
به گفته او، معلمان خلاق در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ ساحت زیستی، تربیت بدنی، هنری، زیبایی شناسی، علمی و فناورانه و اجتماعی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.
بر همین اساس، روز بدون کیف در بسیاری از مدارس ابتدایی آذربایجان شرقی در حال اجراست.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا