خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۶ بهمن سال 79 | انتقاد از بردن نام سید محمد خاتمی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۶ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

چهار‌شنبه 26 بهمن  1379  |  20  ذيعقده 1421                    14 فوريه 2001

صبح و عصر تا مغرب، جلسه [مجلس] خبرگان [رهبری] داشتيم. طرح تأسيس دفاتر براي اعضاي خبرگان در استان‌ها، تصويب نشد و باعث ناراحتي بعضي‌ها شد كه دو سال آن را پيگيري كرده‌اند. در تنفس، هيأت‌رئيسه، بيانيه پاياني را بررسي‌كرد و اصلاح نمود. انتخابات هيأت‌رئيسه و اعضای‌ كميسيون‌ها انجام شد؛ تقريباً مثل انتخابات گذشته شد. آقاي [علی] مشكيني، رئيس و من، نايب‌رئيس اول و آقاي [ابراهیم] اميني، نايب‌ رئيس دوم و آقايان [قربانعلی] دُرّي [نجف‌آبادی] و [سیدحسن] طاهري [خرم‌آبادی]، منشي‌ها.

آخر اجلاس، به خبرنگاران اجازه ورود به جلسه داديم و با حضور آنها، بيانيه را جهت اظهارنظر [اعضا] خوانديم. آنها تذكراتي دادند؛ بعضي از بُردن نام آقاي [سیدمحمد] خاتمي، انتقاد داشتند و بعضي از حمايت از قوه قضایيه، آقاي سيدمحسن موسوي تبريزي، [نماینده استان آذربایجان‌غربی]، در نطق پيش از دستور، از گزارش هيأت تحقيق انتقاد شديد كرد و جواب اظهارات آقاي مشكيني در مورد ولايت‌فقيه را داد و آقاي [محمدعلی] تسخيري، [رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]، به آقاي [محسن] اراكي، در خصوص انتقاد از سازمان ارتباطات و مجمع جهاني اهل بيت و تقريب مذاهب، جواب داد.

كتابخانه، مركز اسناد و موزه رئيس‌جمهور [هاشمی‌رفسنجانی] در رفسنجان، امروز با حضور آقاي خاتمي، [رئیس‌جمهور]، به عنوان يك مجموعه فرهنگي، ورزشي و خدماتي افتتاح شد. محسن، [مدیرعامل دفترنشر معارف انقلاب]، توضيح داد. آثار، اشيا مربوط به من و هداياي داخلي و خارجي و لوح‌ها، عكس‌ها، كتاب‌ها و اسنادی‌كه در دوران [ریاست مجلس، جنگ و] رياست‌جمهوري و درآينده جمع شده و مي‌شود،  نگهداري، آماده‌سازي و منتشر خواهد شد. كتابخانه، مراكز ورزشي، اداری، خدماتي، تجاري و پارك [و دریاچه و استادیوم سه هزارنفره] هم دارد.[1] دانشگاه ولي‌عصر رفسنجان و دفتر نشر معارف انقلاب، آن را مشتركاً زيرنظر سازمان اسناد ملي اداره مي‌كنند. آقاي خاتمي، در رفسنجان و كرمان، از من تجليل كرده است.[2]

مشاجره بر سر بازداشت چپ‌ها و محاكمه آقاي [مصطفی] تاج‌زاده، بين قوه قضایيه و چپ‌ها ادامه دارد و رهبري در اظهارات ديروز، از قوه قضایيه حمايت‌ كرده است. در السالوادور، زلزله‌اي  به قدرت 5/6 ريشتر روي داده و تلفات زياد داشته است. يك فلسطيني، راننده اتوبوس اسرائيلي، به صف افراد پياده نظام اسرایيل زده و نُه نفر را كشته و عده‌اي مجروح شده‌اند. حزب وحدت [اسلامی] افغانستان، باميان را از طالبان پس‌گرفته است.


[1] – كتابخانه، مركز اسناد و موزه ریيس‌جمهور در رفسنجان، برای نگهداری هدایای رسمی و غیررسمی‌که در دوران ریاست مجلس و ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی از سوی مردم، سازمان‌ها و کشورها به دولت تقدیم شده، بر اساس مصوبه سازمان اسناد ملی، طراحی و ساخته شده‌است. برای سایر دوره‌های ریاست جمهوری نیز موزه‌های جداگانه‌ای وجود خواهد داشت. اینها اشیا، کتب و اسناد ملی محسوب می‌شوند و تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. كتابخانه، مركز اسناد و موزه ریيس‌جمهور رفسنجان در سال ۱۳۷3 پیرو سابقه معماری، توسط شرکت مهندسین مشاور آرشیکام طراحی شد و در سال ۱۳۷9 توسط آقای سیدمحمد خاتمی افتتاح گردید. این ساختمان از ترکیب یک کره عظیم بتنی کاربندی توخالی به قطر ۳۰ متر در داخل یک مکعب که نمای خارج ساختمان می‌باشد، تشکیل شده‌است. این کره در داخل کار نورگیر اصلی را انجام داده و در بخش فوقانی جلوه‌ای از گنبد را تداعی می‌کند. ساختمان اصلی بنا در سه طبقه اصلی و دو نیم‌طبقه جمعاً زیربنایی معادل ده هزار مترمربع را ایجاد می‌کند که به جز حیاط مرکزی زیرزمین که بخشی از کره را اشغال نموده‌است، مابقی بنای مفید، در فضای میان کره و مکعب ایجاد شده‌است.

فضاهای اصلی بنا شامل اتاق‌های اداری، انبارهای موزه، اتاق‌های تحقیق، مرکز اسناد و مخزن کتب در زیرزمین، فضای تشریفات در نیم‌طبقه همکف، آمفی‌تئاتر شامل یک سالن اصلی ثابت و دو سالن گردان قابل استفاده با سالن اصلی یا به صورت مجزا، کتابخانه و رستوران در طبقه اول، بخش‌های دیگری از کتابخانه و رستوران در نیم‌طبقه دوم و سرانجام سالن اصلی نگارخانه موزه در طبقه فوقانی می‌باشند. این موزه دارای هشت غرفه‌ شامل غرفه‌های دوران کهن با ۴۰ شیء نفیس و گرانبها، دوران معاصر با ۷۰ شیء، دوران ریاست مجلس و ریاست‌جمهوری آقای هاشمی‌ با ۱۱۲شیء، غرفه دوران سازندگی با ۱۱۷شیء و هدیه، غرفه دفاع مقدس و شهدا با ۵۱ شیء و غرفه رفسنجان‌شناسی با ۴۵ شیء و نیز غرفه یا ویترین‌های خانواده، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و آثار مکتوب می‌باشد.

[2] – آقای سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور، هاشمی‌رفسنجانی را ستاره درخشان ایران و اسلام خواند و از خدمات ارزنده وی در انقلاب اسلامی ستایش‌کرد. ایشان که در اجتماع پُرشور مردم رفسنجان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انسانی است که وجود او و شخصیت او، شناسنامه انقلاب ماست. اگر رفسنجان تنها یک هاشمی‌رفسنجانی داشت، کافی بود برخود ببالد، اما رفسنجان سرشار از زنان و مردان آزاده و بزرگوار است. آقای هاشمی رفسنجانی، یار صمیمی امام خمینی (ره) و انسان فداکاری است که همه وجود خود را در دوران عزلت انقلاب و امام، صرف اسلام، ایران و رهبری امام کرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از ستو‌ن‌های مهم مدیریت جامعه ما در دوران دفاع مقدس و سازندگی بوده است.» منبع: روزنامه ایران، شماره 1744، مورخ 27 بهمن 1379، صفحه 2.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا