خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای شریعتمداری! تندرو غلط مصطلح است شما کندرو هستید

تفاوت تندرو و افراطی؛ کدام برابر میانه‌روهاست؟

علی اصغر شفیعیان: میانه‌روها در این انتخابات علی رغم ناامیدی‌ها در افکار عمومی به میدان آمده‌اند. مدیر روزنامه‌ی کیهان اما ناراحت است. سعی کرده در یادداشتی به واژه‌ی «میانه‌رو» بپردازد و بگوید که اگر شما میانه‌رو هستید پس ما تندروییم. مقاومت می‌کند در حالی که این «تندروی» یک «اصطلاح» است، با شما نمی‌شود سریع به جایی رسید!

بی‌آرتی، «سامانه اتوبوس تندرو» است، نه «سامانه اتوبوس افراطی». هیچ وقت این تندرو بودن را تکذیب نمی‌کنند، بلکه تبلیغ می‌کنند. کارنامه‌ی امثال آقای حسین شریعتمداری نشان دهنده‌ی تند و سریع روی نیست، کند روی است و حتی گاهی عقب روی! پس تندروی یک غلط مصطلح است وگرنه هر چه باشند لااقل تندرو نیستند.

کسی که زیادی تند برود معمولا به مقصد نمی‌رسد یا با هزینه‌ی فراوان می‌رسد و البته کندتر از دیگران. تند می‌روید شکست می‌خورید و دوباره از اول. سفارت اشغال می‌کنید، سرتان به سنگ می‌خورد، یا متوجه می‌شوید یا نمی‌شوید. سر جمع حرکت‌تان کند است.

البته این کندی به معنای محافظه کاری نیست؛ اتفاقا محافظه کاری عیب نیست حسن است. محافظه‌کار قدم‌های آهسته ولی مطمئن برمی‌دارد. شما قدم‌های تند و بلند اما اشتباه برمی‌دارید. مثل حمله به سفارت عربستان و آن همه شاخ و شانه، در نهایت با خواست چین، با گل و شیرینی خدمت پادشاه می‌رسید!

حتی بدنه‌ی هوادار شما هم از نتیجه راضی نیست و هی ریزش دارد. ظاهر خوبی دارید؛ انقلابی انقلابی. می‌خواهید یک شبه غوغا کنید. سالی یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل، دستور رفع فقر مطلق ظرف دو هفته، … اما حتی نمی‌دانید فقر مطلق چیست. نتیجه نمی‌گیرید و بدنه ناراضی می‌شود.

در لغتنامه‌ی آکسفورد درباره‌ی میانه‌رو آمده: «میانه‌رو یا معتدل در سیاست و دین، فردی است که افراطی، حزبی/جناحی، یا رادیکال نیست». آن از تعریف غربی‌ها، این هم در اسلام که توصیه شده «خير الأمور الوسطها». بله! جاهل را نمی‌بینی مگر اینکه اهل افراط یا تفریط باشد.

انقلابی بودن را با افراطی‌گری اشتباه گرفته‌اید در حالی که با عقل و تجربه منافات ندارد. حمله به سفارت آمریکا، انگلستان و عربستان همه همراه با تندروی بود. در جریان برجام، بر خلاف تصمیم جمهوری اسلامی، شما هم با مذاکره با آمریکایی‌ها مخالف بودید هم با بده بستان با قدرت‌های شش گانه. هرچند ترامپ به کمک شما آمد و آن را به‌هم زد!

میانه‌روها همگی پایبند انقلاب ۵۷ هستند ولی تلاش می‌کنند به افراط و تفریط کشیده نشوند چون مسافران این اتوبوس زندگی می‌خواهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا