خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۴ اسفند سال 79 | ادامه‌ی مشاجرات سياسی و اعلاميه‌پراكنی عليه قوه‌قضایيه

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۴ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 4 اسفند 1379  |  28  ذيعقده 1421                        22 فوريه 2001

براي چكاپ، به بيمارستان قلب [شهیدرجایی] رفتيم. عفت و فائزه هم بودند. بررسي فشارخون و وضع گوش و بيني و وضع قند و سونوگرافي از مثانه و پروستات و كبد و لوزالمعده و كليه‌ها و معاينه حلق و گوش و بيني و ريه و سرانجام آندوسكوپي معده كه توسط دكترها [شاهین] عزيزي، [محمد] سهرابي، [محمد] بُرقعي و [حسن] رادمهر و به كارگرداني دكتر [احد] ميلاني‌نيا انجام شد و تا ظهر طول كشيد؛ همگي موارد خوب بود. براي فشار معده و كنترل قند، دارو مصرف مي‌كنم. نكته جالب، كوچكتر شدن پروستات نسبت به سال قبل است؛ از 64 به 57 كه به ندرت اتفاق مي‌افتد. عفت هم معايناتي داشت؛ خون و ادرار براي آزمايش داديم.

ظهر به دفتر كوشك رفتم. كمي به خاطر بیهوشی براي آندوسكوپي، بي‌حال بودم. فاطي و علي هم آمدند. عصر و شب، وقت به مطالعه گذشت؛ منجمله بررسي پيش‌نويس كتاب «فلسطين و هاشمي‌ رفسنجاني»[1] كه براساس آثار من درباره فلسطين، تهيه مي‌شود. مشاجرات سياسي و اعلاميه‌پراكني عليه قوه‌قضایيه ادامه دارد و قوه قضایيه هم احضارها و محاكمات افراد مزاحم را بدون توجه به فشارها، ادامه مي‌دهد.

در تركيه، پس از انتشار خبر مشاجره رئيس‌جمهور و نخست‌وزير، اقتصاد كشور دچار بحران شد و ارزش سهام در بورس‌هاي تركيه تا 18 درصد تنزل‌كرد و خروج ارز ازكشور سرعت گرفت. اعلان شد، ظرف دو روز اين اختلاف، پنج ميليارد دلار به اقتصاد كشور خسارت وارد كرده است. ضمناً اعلان شد كه نرخ ارز شناور مي‌شود كه پيش‌بيني‌شده، لير تركيه كه بسيار ضعيف است، باز هم سقوط بيشتري خواهدكرد. خرابي بنيه اقتصادي تركيه درحدي است كه با چنين حوادثي، دچار شوك‌هاي شديد مي‌شود.

آمريكا، امشب هم شمال عراق را به نشانه تداوم سياست فشار بر صدام، بمباران‌كرده. در ژاپن، فشار زيادي روي [یوشیرو موری]، نخست‌وزير، براي استعفا وارد مي‌شود؛ به بهانه عدم اقدام مناسب درجريان غرق شدن يك كشتي ژاپني توسط يك زيردريايي آمريكا در اطراف هاوایي و ناپديدشدن نُه نفر.


[1] – این کتاب با عنوان «گفت‌وگو با هاشمی رفسنجانی: بار دیگر فلسطین و انتفاضه» به اهتمام آقای عباس بشیری، تدوین و در سال 1381 توسط انتشارات صدف سما منتشر شد. مطالب این کتاب در سه فصل مصاحبه، سخنرانی و ضمایم، تدوین شده است. در بخش مصاحبه، از زمینه‌ها و پیامدهای ترجمه و چاپ کتاب «سرگذشت فلسطین» توسط آقای هاشمی رفسنجانی سخن می‌رود؛ ضمن آنکه به جایگاه و نقش نظام اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و عربی منطقه درباره فلسطین اشاره می‌شود. تأثیرات حضور و نفوذ قدرت‌های جهانی و حوادث پیرامونی آنها در منطقه خاورمیانه از دیگر مطالب بخش نخست است. در بخش دوم، سخنان آیت‌الله هاشمی  به مناسبت‌های مختلف، به ویژه روز قدس درج شده است. بخش ضمایم نیز شامل گاهشمار مهمترین حوادث تاریخی فلسطین است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا