خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرط مهدی محمودیان برای تأثیرگذاری حضور میانه‌روها در قدرت

نهادهای موازی مجلس را عملا از حیز انتفاع ساقط کرده است

مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال خبرنگار انصاف نیوز که «آیا حضور میانه‌روها در قدرت می‌تواند بر تقویت جامعه مدنی اثر داشته باشد؟»، گفت: حتما اثر دارد اما به شرط اینکه کسانی که شما با عنوان معتدل از آنها نام می‌برید به این موضوع باور داشته باشند.

آقای محمودیان که از منتقدان بیانیه‌ی ۱۱۰ امضایی است درباره‌ی انتقادات خود به این بیانیه گفت: اشکالی که به دوستانی که بیانیه‌ی روزنه‌گشایی را امضا کردند وارد است این است که آنها ظاهرا تاریخ را از امروز شروع کرده‌اند. گویی ما در این چهل سال اخیر هیچ فعالیتی نداشته‌ایم و به یکباره امروز عده‌ای از روزنه‌گشایی می‌گویند و دیگران هم تندرو هستند و می‌خواهند تندروی کنند.

او ادامه داد: این در حالی‌ست که خرد جمعی جریانی که به نام اصلاحات وجود دارد از سال ۷۶ تصمیم گرفته است که در شرایط فعلی کشور تغییر ایجاد کند. این تغییر هم از انتخاب آقای خاتمی شروع شده تا رای دادن به امثال آقای ری‌شهری. از انتخاب نمایندگان مستقیم خودمان در مجلس ششم تا انتخابات نمایندگان نیابتی مثل لاریجانی. حتی ما حاضر شدیم بعضی افراد نیابتی خیلی دور از خودمان را هم در لیست امید انتخاب کنیم.

محمودیان با بیان اینکه «هیچکدام از این راه‌ها به نتیجه نرسید»، گفت: در بعضی از دوره‌های قبلی انتخابات شرکت نکردیم و حاکمیت مجبور شد امتیازاتی برای مشارکت بیشتر بدهد. برای مثال اگر در سال ۸۸ آن اتفاقات افتاد اما در سال ۹۴ اجازه داد که سی نفر را که بتوان نام آنها را در برگ رای بنویسیم در لیست امید بیایند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور پیدا کرده بود، با اشاره به انتخابات یازدهم اسفند گفت: در انتخابات پیش رو ما حقی برای اینکه رای بدهیم نداریم و فردی که نماینده‌مان باشد حتی در حد نیروهای رده‌ی سوم و چهارم هم وجود ندارد.

محمودیان در ادامه افزود: هر چه در این سال‌ها گذشته و به امروز رسیدیم نهادهای موازی با قوه مقننه به حدی رسیده‌اند که مجلس عملاً از حیز انتفاع ساقط شده است و در هیچ موضوع مهمی در کشور حق دخالت ندارد. گویی که مجلس مشورتی بی خاصیتی بدون داشتن هیچ‌گونه قدرتی در جایی حضور دارد اما تصمیمات مهم در جای دیگری گرفته می‌شود. از سوی دیگر اگر مجلس هم مصوبات خاصی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

مهدی محمودیان با اظهار این عقیده که «این انتخابات، اساساً انتخابات نیست و ما نه در انتخاب افراد آزاد هستیم و نه می‌توانیم کاندیدا شویم»، گفت: حتی اگر فرض کنیم که نمایندگان ما هم در مجلس باشند هیچ کاری از آنها برنمی‌آید. به همین دلایل موضوع انتخابات منتفی است.

او با اشاره‌ به دوره‌ی پیشین مجلس گفت: در انتخابات مجلس دهم شرکت کردیم هشتاد نماینده هم به شکل رسمی در فراکسیون امید بودند. بگویند اقدام مثبت این نمایندگان که به نفع مردم بوده باشد چه بود؟ آیا توانستند مانع کشته شدن افراد در آبان ۹۸ شوند؟! صدها نفر در خیابان کشته شدند این نمایندگان توانستند مانع کشته شدن چند نفر شوند؟! چند نفر از این نمایندگان هزینه درمان مجروحان را دادند؟! این نمایندگان اصلا قدرت انجام این کار را نداشتند، نه اینکه نخواهند این کار را کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این نقد که دست‌کم در مجلس دهم طرحی برای ایجاد مانع بر سر راه احیای برجام تصویب نشده بود، گفت: تصمیم‌گیری در مورد موضوع برجام هیچ ارتباطی به مجلس نداشته است. همانطور که تصویب برجام به فرموده از بالا انجام شد لغو آن هم به همین شکل انجام می‌شود چه ما نمایندگانی در مجلس داشته باشیم، چه نداشته باشیم. هنگامی مجلس می‌تواند در برابر دستور بایستد که عاملیت داشته باشد. مجلس هیچ عاملیتی ندارد، چه مجلسی که در آن فراکسیون امید بود چه مجلسی که همه‌ی نمایندگان آن انقلابی باشند. هر دو به فرموده تصویب و لغو می‌کنند.

محمودیان در پاسخ به این سوال که «اگر بر اساس آنچه می‌گویید در انتخابات عمل شود وضعیت زندگی مردم بدتر خواهد شد یا بهتر؟» گفت: بدتر از آنچه قرار است بشود نمی‌شود. مجلس هیچ تاثیری در بدتر یا بهتر شدن وضعیت زندگی مردم ندارد. وضعیت فعلی حاصل حضور یا عدم حضور افراد در مجلس نیست.

او در ادامه با ابراز این عقیده که «وضعیت فعلی محصول سیاست کلی جمهوری اسلامی است»، گفت: تا آن سیاست را تغییر ندهند امکان تغییر در کشور وجود ندارد. اگر در انتخابات مجلس مردم شرکت کنند و همه‌ی کسانی که مورد قبول شما هستند هم انتخاب شوند نمی‌توانند قدمی به نفع مردم بردارند.

محمودیان راه حل جایگزین را «جامعه‌ی مدنی و تلاش برای تقویت آن و همینطور پیوستن مردم به تشکل‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی و بیان درخواست و مطالبات‌شان از طریق تشکیلات و گروه‌ها» دانست و در پاسخ به این سوال که «آیا حضور میانه‌روها در قدرت بر تقویت جامعه‌ی مدنی اثر خواهد داشت؟»، گفت: حتما اثر دارد اما به شرط اینکه کسانی که شما با عنوان معتدل از آنها نام می‌برید به این موضوع باور داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه با توجه به عملکرد محلستون نه برای بنزین بلکه برای مسایل دیگر که مسایل حکمرانی بود چه در محلس ششم چه در مجالس دیگر نمی تونم حرفی بهتون بزنم بعصی وقتها اصلاحطلبان باعث نیشند متوجه بشیم چرا حاکمیت درها را می بنده بعد از محلس ششم بعد از دولت روحانی متاسفانه بی مسیولیت هستید .احمق کسی که طرف امثال شما بیاد واقعا . تف مگر شما از حق سهاندار به عنوان بخشی از مردممممممممممممم نمی گفتید سهامدار بر اساس قانون رفته شکایت کرده اگر سیاستهای کلی هم نبود جای دیگر دنیا اصلا اجازه قیمت گداری نمی دادند پررویید .تف تف به اصلاحات دروعگویی تا جه حد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا