خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی چند ایده برای افزایش بهره وری در سازمان

رپورتاژ آگهی

اگر شما هم مدیر یک سازمان هستید، حتما افزایش بهره وری کارکنان در محیط کار یکی از مهم ‌ترین دغدغه ‌های شما است. همه مدیران، حتی آنهایی که تازه کار هستند، دوست دارند تا کارایی و بهره‌ وری تیم خود را افزایش دهند. در واقع هدف مدیران این است که با افزایش بهره وری کارکنان، از یک سو بهترین نتایج را به مشتریان و روسای خود ارائه دهند و از سوی دیگر به افراد تیم خود کمک کنند تا استعدادهایشان را پرورش دهند. چندین ایده برای افزایش بهره وری وجود دارد که می توان از آن ها برای عملکرد بهتر کمک گرفت.

بهره وری به چه معناست؟

پیش از اینکه به راهکارهای افزایش بهره وری بپردازیم، ابتدا باید بدانیم بهره وری چیست و تعریف مشخص و مشترکی از آن داشته باشیم. بهره وری (به انگلیسی Productivity) یکی از مفاهیم مربوط به علم اقتصاد است که به میزان خروجی و بازده تولید نسبت به منابعی که مورد استفاده قرار می‌ گیرد (مانند نیروی کار، سرمایه یا هر منبع دیگری) اشاره می‌ کند. این واژه به نام “تولید نسبت به مصرف” یا به اختصار “تولید به مصرف” معروف است. این مفهوم در اقتصاد به نسبت بین میزان تولید کالاها و خدمات و میزان مصرف آنها اشاره دارد. این اصطلاح نخستین بار توسط یک اقتصاددان فرانسوی مطرح شد.

در مفهوم سازمانی آن، بهره ‌وری معیاری است که برای سنجش بازدهی فعالیت ‌های سازمان استفاده می ‌شود. به عنوان مثال بهره وری فرآیند تولید در یک شرکت با اندازه ‌گیری تعداد محصولات تولید شده نسبت به ساعات کار کارکنان محاسبه می‌ شود. مفهوم بهره ‌وری نه‌تنها به تولید کالاها محدود نمی ‌شود بلکه به فعالیت ‌ها و خدمات در یک سازمان نیز ارتباط دارد. بهره ‌وری می‌ تواند شامل بهبود روند‌ها، بهره‌ وری منابع و بهینه‌ سازی فعالیت‌ های سازمانی در کلیه زمینه‌ ها باشد. این مفهوم گسترده ‌تر از تولید فیزیکی به سایر جنبه‌ های عملکرد سازمانی نیز اشاره دارد.

4 مورد از برترین ایده برای افزایش بهره وری کارکنانتان: مختصر و مفید!

حال که دانستیم بهره وری در یک سازمان به چه معناست و می تواند با چرخش شغلی و موارد این چنینی ترکیب شود، در این بخش قصد داریم برترین ایده ها برای افزایش بهره روی را بررسی کنیم. اگر نمی دانید که چرخش شغلی چیست باید بگوییم که این روش نیز یکی از راهکارهای افزایش عملکرد کارکنان محسوب می شود.

یک مدیر یا رهبر اثرگذار باشید

در هر مجموعه ‌ای یکی از اصلی‌ ترین نقش ‌ها برعهده مدیر است که از عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی قرار می گیرد. وظیفه اصلی مدیران، هدف گذاری برای کارمندان و مشخص کردن خط مشی، اولویت ‌ها و وظایف است.

نقش مدیران در تاثیرگذاری بر بهره ‌وری کارمندان بسیار حیاتی است. اگر مدیران بتوانند در توسعه برنامه‌ ها، جذب و استخدام کارکنان ماهر، افزایش انگیزه و هدایت به روز و کارآمد باشند، مطمئنا بهره ‌وری کل سازمان به حداکثر خواهد رسید. انتخاب مدیران شایسته و توانمند می‌ تواند یکی از راهکارهای موثر برای ارتقای بهره ‌وری کارمندان باشد. این اقدام تاثیر بسزایی در ایجاد محیطی مثبت، تشویق به هدفمندی و بهبود فرآیندهای کاری دارد.

اهدافتان را واقع بینانه تعیین کنید

یک نوع ایده برای افزایش بهره وری داشتن اهداف واقع ‌بینانه است که یکی از مهم ‌ترین شرایط دستیابی به موفقیت معرفی می شود. مدیران، تیم‌ ها و حتی سازمان ‌ها نیاز به اهدافی دارند که قابل درک و دست ‌یافتنی باشد. فقدان اهداف و برنامه‌ هایی که به وضوح مشخص شده‌ اند، یکی از عوامل اصلی شکست پروژه ‌های کاری است.

اما اهداف واقع ‌بینانه چگونه هستند؟ آن ها اهدافی هستند که واضح و قابل اندازه‌ گیری باشند و امکان اجرای آنها ممکن و شدنی شود. برای اینکه دریابید آیا اهداف شما واقع‌بینانه هستند یا خیر، باید این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا با توجه به زمان، منابع و مهارت ‌های مدیریت پروژه‌ ای که در اختیار داریم، می ‌توانیم به این اهداف برسیم؟ (آیا شدنی است؟)
  • آیا دقیقا می ‌دانیم باید چه کاری انجام دهیم؟ (آیا واضح است؟)
  • آیا برای سنجش موفقیت خود در هر هدف، شاخص ‌های قابل اندازه ‌گیری داریم؟ (آیا قابل اندازه‌گیری است؟)

لازم است بدانید که اهدافی که برای تیم خود تعیین می‌کنید، قطعا با اهداف فردی شما به طور کامل متفاوت خواهد بود. (به ویژه اگر شما فردی بلند پرواز باشید!). در طول برنامه ‌ریزی برای پروژه، حتما بایذ نظرات تیم خود را در نظر بگیرید. تمام این موارد رفتار سازمانی صحیح را تشکل می دهد. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید، این لینک را دنبال نمایید.

استراتژی و برنامه ‌های سازمان را صحیح بچینید

زمانی می ‌توان ادعا کرد که احتمال موفقیت سازمان رو به افزایش است که در آن استراتژی رقابتی و برنامه استراتژیک دقیق برای بالا بردن بهره وری در منابع انسانی پایه ریزی شده باشد. چنانچه برنامه یک سازمان به اندازه کافی واضح باشد، نه تنها کارکنان انگیزه لازم برای انجام وظایفشان را به دست می‌ آورند، بلکه این امر کمک می‌ کند تا آن ‌ها بتوانند بر روی اهداف تمرکز کنند.

بهترین شرایط در یک سازمان زمانی حاکم است که ارزش ‌های سازمانی قابل اندازه ‌گیری باشند. بدین ترتیب رفتار کارکنان هم ‌سو می شود و تعهد در میان آن ‌ها به وجود می آید. این ایده برای افزایش بهره وری یکی از بهترین ها است، چرا که منجر به افزایش بهره وری فردی نیز خواهد شد

بر پیشرفت کارتان به شکل صحیح نظاره گر باشید

برای سنجش پیشرفت کار، هنگامی که پروژه خود را برنامه ‌ریزی می ‌کنید، شاخص‌ های کلیدی عملکرد (KPI) را نیز در قالب موارد ذیل تعریف کنید: بودجه، زمان ‌بندی ‌های پروژه و انتظارات کیفی. نظارت صحیح شما بر پیشرفت کار مستلزم این است که در طول اجرای پروژه، به طور منظم KPI‌ ها را مورد بررسی قرار دهید و پیشرفت ‌ها را پیگیری کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی را سریعا برطرف سازید. داشتن یک ابزار گزارش‌ دهی خوب می‌ تواند در انجام این کار به شما بسیار کمک کند. زمانی که که شاخص ‌ها توانستند نشان دهند که تیم به هدف خود رسیده است، موفقیتتان را جشن بگیرید.

جمع بندی

برای افزایش بهره‌ وری، ایده مهمی این است که سازمان‌ ها به کارکنان خود اجازه بدهند تا با محیط کار خلاق و پویا برخورد کنند. تشویق به همکاری، ارائه امکانات آموزشی و تسهیل در دسترسی به منابع فناوری اطلاعات از جمله راهکارهای مؤثر است. توجه به توازن کار-زندگی، تشویق به توسعه حرفه ‌ای و تقویت ارتباطات داخلی نقش مهمی در بهبود رضایت کارکنان و در نتیجه، افزایش بهره ‌وری دارند. این ایده برای افزایش بهره وری، علاوه بر افزایش کارایی، به ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم و پویا نیز کمک می‌ کنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا