خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئیس دانشگاه تهران: در 1401 کمترین برخوردهای انضباطی انجام شد

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با دانشجویان در اعتراضات و ناآرامی‌های سال 1401 با تاکید بر اینکه «مرجع بیرونی‌ نباید در موضوعات دانشگاه ورود کند» گفت: سال گذشته حداقل برخوردهای انضباطی انجام شد. البته چارچوب‌های قانونی و نظم دانشگاه باید رعایت شود. کمیته‌ی انضباطی که در یک فضای منصفانه به مشکلات رسیدگی می‌کند.

چند روز پیش در دانشگاه تهران جلسه‌ای با حضور نخبگان سیاسی درباره‌ی انتخابات تشکیل شد. سوال اصلی خبرنگار انصاف نیوز در حاشیه‌ی حضور آقای مقیمی در نمایشگاه رسانه‌های ایران این بود که آیا چنین جلسه‌ای با دانشجویانی که محکومیت‌های مختلف گرفته‌اند نیز داشته است یا خیر؟!

انصاف نیوز: آقای مقیمی آیا با دانشجویان منتقد، دانشجویانی که محکومیت‌های مختلف گرفته‌اند، دانشجویان تبعیدی، تعلیقی و… هم دور میز گفت‌و‌گو نشسته‌اید؟

ما جلسات مکرری با دانشجویان داشته‌ایم. شما باید نگاهی به آرشیو تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران بیندازید. سال گذشته کسانی بودند که صدماتی دیده بودند رو در رو با ما نشستند و گفت‌و‌گو کردند. ایرادی اگر داشتیم برطرف کردیم و نکته‌ای اگر مد نظر ما بود منتقل کردیم.

شاید شما هیچ جایی در کشور نمی‌توانید پیدا کنید که به این راحتی مدیریت دانشگاه را نقد کنند. یکی از مطالبات اصلی ما از رسانه‌های دانشگاه همین است که زبان گویای دانشجویان و اساتید منتقد باشند. کوچکترین اشکالی که در دانشگاه به وجود می‌آید مخابره می‌شود و مدیران دانشگاه مکلف به پاسخگویی هستند از جمله خود من.

یکی از دلایل موفقیت دانشگاه تهران در مدیریت التهابات سال گذشته همین گفت‌و‌گوهای دوطرفه بوده است.

انصاف نیوز: مدیریت التهابات سال گذشته با محکومیت‌های خیلی سنگینی برای دانشجویان همراه بود از جمله تبعیدهایی با فاصله‌ی دور از محل تحصیل یا تعلیق‌های طولانی مدت و… شما تلاشی برای تخفیف در این محکومیت‌ها انجام دادید؟

اخباری که بعضا در فضای مجازی منتشر می‌شود صحیح نیست. من معتقدم سال گذشته حداقل برخوردهای انضباطی انجام شد. شما حتما با من هم عقیده‌اید که چارچوب‌های قانونی و نظم دانشگاه باید رعایت شود.

ما کمیته‌ای داریم به نام کمیته‌ی انضباطی که در یک فضای منصفانه به مشکلات رسیدگی می‌کند. البته مشکلات هم فقط در فضای سیاسی نیستند. ممکن است دو دانشجو با یکدیگر اختلاف یا درگیری پیدا کنند که باز هم محل حل این اختلاف کمیته‌ی انضباطی‌ست.

اعتقاد ما این است که هیچ مرجع بیرونی‌ نباید در موضوعات دانشگاه ورود کند. دانشگاه خودش ساز و کارهای حقوقی و قانونی را دارد. اگر یک مرجع حقوقی و قانونی در دانشگاه به موضوعات انضباطی رسیدگی می‌کند باید مدافعش باشید مگر جایی که رای غیرمنصفانه برای دانشجویی صادر شود. ما با 50000 دانشجو یعنی جمعیت یک شهر قاعدتا باید سازو کارهای انضباطی داشته باشیم.

انصاف نیوز: خیلی‌ها سال گذشته به عملکرد شوراهای انضباطی هم انتقاد داشتند. تا به حال پیگیری کرده‌اید؟

همیشه انتقاد وجود دارد. شما کافی‌ست آرشیو تلویزیون اینترتی دانشگاه تهران را نگاهی بیندازید.

انصاف نیوز: یعنی علنی بوده؟

نشست‌هایی بوده که من خودم با آنها برگزار کرده‌ام.

انصاف نیوز: با کسانی که محکومیت داشته‌اند؟

بله. آن‌هایی هم که در خیابان با آنها برخوردی شده…

انصاف نیوز: نه در همان دانشگاه منظورم بود

اگر هم در خیابان برخوردی شده من شخصا به نهادهای قضایی، دادستانی و امنیتی خودم برایشان ضمانت کرده‌ام. آنهایی که در داخل دانشگاه بوده به هیچ وجه اجازه نداده‌ایم کسی ورود کند. حال اگر کسی شکایتی دارد که رسیدگی نشده که من معتقدم شده شما می‌توانید اعلام کنید و ما در یک فضای منصفانه با حضور شما به آن‌ها رسیدگی کنیم.

نمی‌دانم چرا اطلاع ندارید و سوال می‌کنید. جهت اطلاع شما اکثر جلسات کمیته انضباطی حتی والدین دانشجو هم با هدف تربیتی و بهبود امور دعوت می‌کردیم. هیچ جا این مرسوم نیست. در دانشگاه ما اصلا نگاهمان تنبیهی نیست و هدفمان راتقا و بهبود است. تلاش می‌کنیم به یک زبان مشترک برسیم.

انتهای پبام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فقط یک پرونده براشون تشکیل بدید اونموقع میفهمن که نباید بارسانه های ضدایرانی همگام وهمسو باشند.دیگه کاری نباشه جمع میکنن میرون.مهاجر

    1
    1
  2. بله هدف باید ادامه سیر تربیتی باشد همون ارتقا و بهبود، اما متاسفانه خیلی ها این هدف را نادیده می گیرند…

  3. اصلا نگاهشان تنبیهی نیست! روز روشن دورغ میگن. با پرونده سازی برای دانشجویان کلی حکم انضباطی توی دانشگاه تهران صادره شده. واقعا خیلی راحت بود که با بردن اسامی دانشجویان تعلیقی و اخراجی دروغ این آقا رو برملا می کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا