خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزیابی سیاسیون از انتخابات 11 اسفند | از ابطحی تا شریان

محمدعلی ابطحی، زهرا نژاد بهرام، مرتضی آقاتهرانی ، ابوالقاسم جراره و دو عضو دیگر شریان، در گفت‌وگو با انصاف نیوز به ارزیابی انتخابات پیش‌رو پرداختند و سردی فضای انتخاباتی کشور و راهکارها برای پرشورکردن مشارکت را برشمردند.

ابطحی: کمتر کسی به سخنان رهبری درباره‌ی انتخابات توجه کرد

سید محمدعلی ابطحی

محمدعلی ابطحی با اشاره به سخنان رهبری درباره‌ی ضرورت رقابتی و پر شور بودن انتخابات یازدهم اسفند ماه می‌گوید که کمتر کسی به این سخنان آیت الله خامنه‌ای توجه عملیاتی کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات در گفت‌وگویی کوتاه با انصاف نیوز گفت: کمتر کسی را دیدم که به سخنان رهبری درباره‌ی این انتخابات توجه عملیاتی کرده باشد، اجرایی کردن این سخنان نیاز به پیگیری دارد اما همه فقط صحبت‌های ایشان را تکرار می‌کنند.

آقای ابطحی در ادامه گفت: اگر برای انتخابات واقعا تلاشی می‌شد که مجلس به جایگاه اصلی خودش برسد می‌توانستند کارهای بزرگی را به مجلس بسپرند و این امر می‌توانست کمکِ بزرگی به قدرت مجلس کند. مثل کاری که امام خمینی انجام دادند و حل مسئله‌ی گروگان‌ها را به مجلس سپردند و همین کار باعث شد که مجلس جایگاه متفاوتی پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی ارزیابی‌اش از انتخابات پیش روی مجلس گفت: با توجه به تعداد کم کاندیداهای اصلاح‌طلب و غیرخودی، پیش‌بینی نمی‌کنم که فراکسیون اقلیت شکل بگیرد، ولی اگر فراکسیونی تشکیل شود در بین اصولگرا تشکیل خواهد شد. البته باید ببینیم ترکیب رای در جمعیت اصولگراها چگونه است چون فضا خیلی سرد است.

زهرا نژادبهرام: حاکمیت در بزنگاه‌ها ورود می‌کند یکی از بزنگاه‌ها الان است

زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نگرانی‌ها از احتمال مشارکت کم در انتخابات گفت: این نگرانی و ناامیدی در جامعه حتما در سطوح حاکمیت هم احساس می‌شود. در این سطح عقلانیتی وجود دارد و در بزنگاه‌ها ورود می‌کند یکی از بزنگاها الان است.

خانم نژادبهرام در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: اصل انتخابات امری تاثیرگذار و آمال و ایده‌آل تمام جریان های سیاسی است و آنها تلاش می‌کنند تا در چنین ایامی خودشان را نشان دهند. در نتیجه انتخابات بدون حضور جریان‌های سیاسی معنا ندارد.

او در ادامه با اشاره به دیدگاه‌های مطرح‌شده در جریان اصلاحات پیرامون انتخابات گفت: باید به تلاش اصلاح‌طلبان برای حفظ نهاد انتخابات احترام گذاشت. در شرایط حاضر امکان رقابت محدود شده است؛ به ویژه با قانون انتخابات و شرایط به وجود آمده مشارکت جریان‌های سیاسی در انتخابات دچار چالش شده‌ است.

به‌گفته‌ی نژادبهرام، بخشی از جریان اصلاحات تلاش کردند تا در این فضا هم کاری کنند اما این انتظار از حاکمیت وجود دارد که نگاه متفاوتی به انتخابات داشته باشد.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: باید به شرایط خاص این منطقه که قلب جهان است توجه داشته باشیم که با اتفاقات بعد از 7 اکتبر موضوع حمایت مردمی معنای دیگری یافته‌است. با این وجود، اینکه همه‌ی انتظارات از مردم باشد منطقی نیست و این موضوع باید تعدیل شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رفت که از امکانات ساختار قدرت برای دعوت مردم به انتخابات بیشتر استفاده می‌شد. در شرایط حاضر نظرسنجی‌ها درباره‌ی میزان مشارکت در انتخابات نگران کننده است.

نژادبهرام درباره‌ی احتمال اثرگذاری یک فراکسیون اقلیت میانه‌رو در مجلس آینده گفت: شکل گرفتن چنین اقلیتی حتما می‌تواند اثرگذار  باشد اما مسئله‌ی فعلی قبل از آن است. مسئله اینجاست که مردم را چطور به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم. از نهادهای حاکمیت این انتظار وجود داشت که در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

او درباره‌ی نقش جریان‌های سیاسی در این ارتباط گفت: دست این جریان‌ها بسته است و بیشتر از این کاری نمی‌توانند کنند. البته در شهرهای کوچک رقابت وجود دارد اما هفتاد درصد جمعیت در شهرهای بزرگ هستند و ده تا دوازده کلانشهر در کشور داریم. در شرایطی هستیم که حتی از سوی اصولگراها هم شوری نمی‌بینم. 

نژادبهرام در پایان گفت: این نگرانی و ناامیدی در جامعه حتما در سطوح حاکمیت هم احساس می‌شود. در این سطح عقلانیتی وجود دارد و در بزنگاه‌ها ورود می‌کند یکی از بزنگاها الان است. در صورتی که مردم پاسخ مطالبات خود را بگیرند می‌توانیم برای دوره‌های بعدی انتخابات دغدغه‌ی مشارکت نداشته باشیم.

آقاتهرانی: انتخابات در تهران هم پرشور خواهد شد

مرتضی آقاتهرانی

مرتضی آقاتهرانی ، نماینده‌ی انقلابی مجلس یازدهم، می‌گوید هنوز شور انتخاباتی به تهران نرسیده و در روزهای نزدیک به 11 اسفند شرایط تهران هم مانند سایر حوزه‌ها پرشور خواهد شد.

انصاف نیوز: الآن شرایط انتخابات را چطور می‌بینید آقای آقاتهرانی؟

شرایط را خوب ارزیابی می‌کنم یعنی احساسم بر این است.

انصاف نیوز: یعنی تکثر مورد مطالبه‌ی رهبری وجود دارد؟

بله. همین الان احساسم بر این است که وضعیت حضور انتخابات به خصوص جوانان نسبت به چهار سال پیش بهتر است. تازه هنوز به شور انتخاباتی نرسیده‌ایم به ویژه در تهران. حوزه‌های دیگر باز شرایط بهتر است مثلا اصفهان.

انصاف نیوز: این برآیندتان را چطور به دست آورده‌اید؟

آمارهایی داشته‌ام و دیده‌ام.

انصاف نیوز: قالب تحلیلگران خلاف چیزی که شما می‌گویید را می‌گویند.

خیر درست نیست. آن‌ها تهران را می‌بینند. تهران قدری شرایط سخت است. مثلا در خوزستان، اصفهان و حوزه‌های مختلفی که رفته‌ام خیلی شرایط بهتر است.

انصاف نیوز: تهران به نظرتان چرا دچار چنین شرایطی‌ست؟

تهران معمولا در لحظات آخر ناگهان شتاب می‌گیرد.

انصاف نیوز: نقدی به رد صلاحیت‌هایی که انجام شد ندارید؟

بلاخره ببینید تایید صلاحیت‌ها باید باشد و انجام شود. حالا ممکن است به من رای ندهند طوری نیست.

انصاف نیوز: به نظرتان کج‌سلیقگی‌ای صورت نگرفته؟

اتفاقا به نسبت قبل خیلی تعداد بیشتری را قبول کردند. سابق بیشتر سخت می‌گرفتند. مثلا در تهران 3000 نفر قبول شده‌اند.

انصاف نیوز: شما پیش‌بینی می‌کنید بین این سه هزار نفر کسی هست که مردم را ترغیب به رای دادن کند؟ و اتفاقی بیفتد خلاف پیش‌بینی‌ها؟

بیبنید این سوال را باید از کسانی که چنین پیش‌بینی‌ای دارند بپرسید. من اینطور فکر نمی‌کنم. به نظر من مردم آمده‌اند و می‌آیند.

محیط خاص امروزمان هم یک مسئله‌ست. تا دیروز ممکن بود برخی خیال کنند صهیونیست‌ها و آمریکا خوبند اما در جنگ غزه دیدند که چه کردند. من بعد جنگ دیگر گسی را ندیدم از صهیونیست‌ها حمایت کند. یعنی به انقلاب باید بیشتر اعتماد کنند.

جراره: باید مجلسی در تراز انقلاب شکل بگیرد

بیانیه‌ی شماره‌ی یک حزب تازه تاسیس اصولگرای «شریان»

ابوالقاسم جراره، دبیرکل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان)، صالح اسکندری، عضور شورای مرکزی این جریان در گفتگویی کوتاه با انصاف نیوز از تاثیر و حضور مهرداد بذرپاش در این جریان، تاثیر عملکرد حسن روحانی در مشارکت‌های انتخاباتی و ریحانه اخلاقی، سخنگوی ستاد انتخابات جبهه شریان نیز از برخورد این جریان با مسائل زنان و به خصوص مسئله‌ی حجاب گفته است.

انصاف نیوز: با توجه به اینکه طبق قانون دولت نباید در جریان‌های انتخاباتی تاثیر بگذارد درباره‌ی نقش آقای بذرپاش در شریان توضیح دهید.

ابوالقاسم جراره: طبق قانون، وزرا، معاونان و مشاوران آن‌ها در ساعت اداری و خارج از آن، برای ورود به موضوعات انتخاباتی منع قانونی دارند. آقای بذرپاش نقشی در شریان ندارند.

انصاف نیوز: اما شما گفتید که در نشست‌تان حضور داشته‌اند.

جراره:‌ ایشان در نشست مجمع ما که اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، سخنران بود و هنوز خبری از انتخابات نبود. سال گذشته ایشان صرفا مهمان نشست ما بودند. ایشان دوست ما هستند و بحث رفاقت با کار حزبی و تشکیلاتی جدا است.

انصاف نیوز: بعضی‌ها می‌گویند که عملکرد دولت در کاهش مشارکت انتخابات آینده اثرگذار بوده‌است. شما تحلیلی در این حوزه دارید؟

جراره: اگر نقش دولت را اثرگذار بدانیم، قطعا دولت قبل خیلی اثرگذارتر بود. اگر اثرگذاری دولت را در نارضایتی مردم ببینیم، غالب آن به دولت گذشته برمی‌گردد که به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط، ایجاد نقدینگی‌‌های غیرمعقول، نساختن مسکن، عدم ایفای نقش واقعی در سیاست‌های کلان، به شکلی که باعث شده‌است اثرات آن مترتب دولت بعدی شود. قطعا سیاست‌گذاری دولت هم براساس شاخص ایجاد رفاه برای مردم باید شکل بگیرد و برای رفع مشکلات و نارضایتی‌ها تلاش کند. طبیعتا این دولت هم مسئول است و نمی‌توانیم بگوییم همه را گذشتگان انجام داده‌اند. اگرچه تلاش این دولت را می‌بینیم اما قطعا باید اصلاحاتی انجام بگیرد و باید نگرانی‌های مردم را در حوزه‌ی اقتصادی برطرف کنند.

انصاف نیوز: اصولگرایان به لیست واحدی می‌رسند یا اینکه جریان‌های مختلفشان لیست‌های مختلف ارائه می‌دهند؟

جراره: ما باید تلاش کنیم رقابت درون جریان انقلاب باشد؛ یعنی کسانی‌ که چارچوب‌های انقلاب را دارند، از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند و اصول قانون اساسی را قبول دارند می‌توانند درون یک فضای رقابتی قرار بگیرند. در جمع اصولگرایان هم باید تلاش کنیم رقابت سالمی باشد تا مجلس ناکارآمد و ضعیفی نداشته باشیم و مجلسی در تراز انقلاب شکل بگیرد. به‌هرحال ما رقابت را بد نمی‌دانیم.

انصاف نیوز: پیش‌بینی شما از انتخابات آینده چیست؟ به نظرتان آیا درصد مشارکت تفاوتی می‌کند؟

جراره: این چند روزه شنیدم که اخبار بهتری رقم خورده‌است.

انصاف نیوز: شما چه خبر خاصی شنیده‌اید؟

جراره: از نظرسنجی‌هایی که انجام شده‌است، درصد مشارکت‌ها مقداری افزایش پیدا کرده‌است. البته انتظارمان بیش از این‌هاست. مردم ما باید انقدر آگاه و هشیار باشند و اگر در حوزه‌ی اقتصادی مشکلات و نگرانی‌هایی دارند، نباید منشا اصلی را فراموش کنند. منشا اصلی مشکلات را کسانی ایجاد کردند که مردم را تشویق کردند پای صندوق رای نروند. حتما مردم آگاه به این سمت خواهند رفت که به دشمنان اجازه ندهند شاد شوند. بخشی از مشکلات هم مربوط به سوءمدیریت‌ها درون کشور است و وظیفه است که به سمت بهبود برود.

انصاف نیوز: در یکی از صحبت‌هایتان در غرفه‌های دیگر به عملکرد اصلاح‌طلبان در دوره‌های قبلی اشاره کردید و کاهش مشارکت را به آنها ربط دادید. به نظرتان دولت و مجلس انقلابی، چقدر در جبران آن روند نقش داده‌است. آیا روند بدتر نشده‌است؟

صالح اسکندی، عضو شورای مرکزی شریان: مشارکت اجتماعی و سیاسی امری مستمر و نه مقطعی است. اینکه تصور کنیم مشارکت سیاسی فقط در ایام انتخابات است و جریان‌های اجتماعی و سیاسی بخواهند در این ایام مشارکت مردم را جلب کنند، ایرادی است که ما هم به جریان اصلاح‌طلب وارد می‌دانیم هم به برخی از جریان‌های اصولگرا. مشارکت اتفاقا بایستی بعد از انتخابات خیلی جدی‌تر باشد. به همین خاطر شبکه‌سازی‌های جبهه‌ی شریان تحت عنوان شتاب در حوزه‌ی اقتصاد، علم و فناوری، زیست‌میحطی، یا ۱۰ شبکه‌ای که داریم مثل شکوه، شاهد، شفافیت و… شکل گرفت.

مشکل مشارکت ناشی از عملکرد آقای روحانی است

بنای ما بر این است که مشارکت سیاسی و اجتماعی را به طور ویژه و مستمر بعد از انتخابات پیگیری کنیم. مشارکت اجتماعی را نباید لزوما در مشارکت سیاسی خلاصه کرد. مشارکت باید در حوزه‌ی اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و… هم باشد. مقام معظم رهبری در خصوص تقویت بخش خصوصی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم بیاناتی داشتند که مردم هم در این بخش‌ها می‌توانند مشارکت داشته باشند. اگر امروز در شهرهای بزرگ دغدغه‌ی مشارکت داریم، بخش عمده‌ای از آن به عملکرد آقای روحانی برمی‌گردد. آقای روحانی ما را به اندازه‌ی ۱۰سال در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و… عقب نگه داشتند. وقتی مردم مشکلات معیشتی دارند، روی مشارکتشان هم تاثیر می‌گذارد.

انصاف نیوز: مجلس و دولت انقلابی چه نقشی داشته‌است؟

اسکندری: مشارکت در انتخابات مجلس از انتخابات مجلس قبلی اگر بیشتر نباشد کمتر نیست! روند ایجاد امید و تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روندی تدریجی است. درطول یک‌سال نمی‌شود مشکلاتی که در یک دهه اتفاق افتاده‌است را برطرف کرد. تلاش دولت و مجموعه‌ی نیروهای معتقد به انقلاب این است که بتوانند با ایجاد تحول و تغییرات ملموس مشارکت را تقویت کنند. در حوزه‌ی سیاسی زمان می‌برد و بایستی به دولت زمان بدهیم مشکلات را اصلاح کنند.

لایحه‌ی حجاب ضمانت اجرایی ندارد | باید صدای جوان‌ها درباره‌ی حجاب را بشنویم

انصاف نیوز: خانم اخلاقی، برنامه‌ی جریان شریان در حوزه‌ی زنان به‌خصوص درباره‌ی برخوردهایی که درباره‌ی حجاب وجود دارد، چیست؟ آیا طرح جدیدی به مجلس ارائه می‌دهند؟

ریحانه اخلاقی، سخنگوی ستاد انتخابات جبهه شریان: لایحه‌ی حجاب و عفاف را داشتیم که در مجلس مانده‌است و قابلیت اجرایی و تاثیرگذاری‌ آن مشخص نیست. این لایحه با تمام محتویاتی که دارد باید دوباره بررسی شود. قضیه‌ی حجاب و عفاف قرار نیست به برخوردهای قهری محدود شود.

انصاف نیوز: شما به آن لایحه معتقد هستید؟

اخلاقی: ۲۶ دستگاه متولی برای این لایحه وجود دارد. اگر همه‌ی این دستگاه ملزم شوند که وظایفشان را درست انجام بدهند و نواقص لایحه برطرف شود، باید به سمتی برود که پاسخگو باشد.

انصاف نیوز: در این لایحه چه نواقصی می‌بینید؟

اخلاقی: به نظرم بعضی قسمت‌های آن مثل جریمه‌ها ضمانت اجرایی ندارند. مثلا نوجوان یا خانم جوانی که تصمیم گرفته به هر دلیلی حجابش را کنار بگذارد باید از طریق منطق با او صحبت کرد. هرچقدر هم جریمه‌ها را زیاد کنیم یا خدمات را محدود کنیم و این خانم‌ها را در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بدهیم، این موارد پاسخگو نیست. باید صدای جوان‌‌ها را بشنویم که دلیلشان برای این کار چیست. از طریق خود مردم می‌شود راه‌حلی برای این قضیه پیدا کرد.

انصاف نیوز: به نظرتان توضیحات برای نسل جدید قابل قبول است؟

اخلاقی: کشور ما اسلامی است و اسلام قوانین خودش را دارد. نوجوانی که وارد مدرسه می‌شود، قوانینی دارد و اگر می‌‌خواهد از خدمات مدرسه یا محل کار استفاده کند، ملزم است قوانین را اجرا کند. درست است که می‌گویند «لااکراه فی الدین» اما وقتی وارد دین شدیم، باید قوانین آن را قبول کنیم و نمی‌توانیم برخوردهای سلیقه‌ای درباره‌ی دین داشته باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا