خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد فولادگر از نقش دولت در ایجاد فضای سرد انتخاباتی و ضعف بهره‌برداری اقتصادی از چین و روسیه

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: حمیدرضا فولادگر، نماینده 4 دوره مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان، عملکرد دولت مستقر را هم در گرم‌کردن فضای انتخابات و هم در بهره‌برداری از ظرفیت اقتصادی چین و روسیه ضعیف ارزیابی می‌کند.

او در ارزیابی فضای سیاسی کشور، کمتر از یک‌هفته مانده به انتخابات مجلس دوازدهم گفت: فضای سیاسی به‌خصوص در شهرهای بزرگ به صورت مشهود سرد است اما در شهرهای کوچک، به‌طور نسبی اثری از انتخابات و رقابت به چشم می‌خورد.

نماینده دوره‌های هفتم تا دهم مجلس، به سخنرانی‌های مختلف رهبری نظام در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: رهبر انقلاب از ابتدای سال بحث انتخابات را مطرح و بر سلامت و امنیت و پرشوری انتخابات تاکید کردند اما به نظرم متناسب با تذکرات ایشان، برای پرشور شدن انتخابات کار نشده است.در این باره هم از ناحیه برخی مسئولین به خصوص در دولت کوتاهی شده و هم تشکل‌های سیاسی  و احزاب به اندازه کافی در جهت گرم کردن فضای سیاسی کشور و جلب توجه مردم تلاش نکردند.

او با ذکر خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود، سردی امروز فضای انتخابات در دانشگاه‌ها را با وضعیت دو دهه پیش دانشگاه‌ها در بزنگاه انتخابات مقایسه کرد و گفت: ممکن است گفته شود این سردی به دلیل تعطیلات بین ترم بوده است در حالی که معلوم بود امسال سال انتخابات است و می‌شد طوری برنامه‌ریزی کرد که دانشجویان به موضوع انتخابات حساس شوند و کنش متناسب نشان دهند. از این موضوع غفلت شد و دانشگاه آن‌طور که انتظار می‌رفت در عرصه انتخابات حاضر نیست.

کاندیدای دوره دوازدهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران ابراز امیدواری کرد در هفته منتهی به روز انتخابات و در ایام تبلیغات، فضای سیاسی شهرهای بزرگ هم گرم شود.

فولادگر در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره کارنامه اقتصادی جریان منتقد دولت قبل که اعتقاد داشت می‌توان اقتصاد ایران را بدون برجام هم اداره کرد گفت: روی اصل این‌که امروز تعاملات سیاسی بر عملکرد اقتصادی کشورها موثر است، اتفاق نظر وجود دارد و چه منتقدان سرسخت برجام و چه مدافعان آن باور دارند که دیپلماسی بر اقتصاد موثر است. به نظر من اختلاف دیدگاه‌ها بیشتر درباره میزان این تاثیر است.

او ادامه داد: این‌که می‌بینید تقریبا همه گروه‌ها و گرایشات سیاسی از تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور دفاع می‌کنند به همین اشتراک نظر بازمی‌گردد. پیش‌تر مدیرانی در کشور وجود داشته‌اند که معتقد بوده‌اند بدون حل و فصل مسائل خارجی هیچ قدم موثری نمی‌توان در بهبود اقتصاد برداشت و در مقابل، عده‌ای با پذیرفتن اثر روابط خارجی بر اقتصاد، آن را به عنوان یک هزینه قابل مدیریت می‌شناختند و معتقد بودند بدون رابطه با غرب هم می‌توان اقتصاد را پیش برد.

فولادگر گفت: به نظر من تجربه دولت قبل در حین و بعد از اجرای برجام به علاوه آن‌چه در این دوسال و نیم تجربه کرده‌ایم، نشان داده که ما باید هم به توسعه روابط خارجی بپردازیم و هم از همه توان و ظرفیت داخلی برای رونق اقتصادی استفاده کنیم.

او اقتصاد مقاومتی را به معنای نگاه متوازن داخلی و خارجی تعبیر کرد و افزود: رهبری در سرفصل اقتصاد مقاومتی به گزاره اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر اشاره کرده‌اند. به این معنا، اگر اقتصادی تعاملات جهانی نداشته باشد و برون‌نگر نباشد نمی‌تواند رونق و رشد را رقم بزند.

عضو اسبق کمیسیون صنایع مجلس افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اگر ارتباط‌‌مان با اروپا یا دیگر کشورهای غربی ضعیف شده، می‌توانیم روی آسیا و آفریقا متمرکز شویم یا از ظرفیت فوق‌العاده هماسیگان‌مان استفاده کنیم.

فولادگر به مشکلات داخلی تولید اشاره کرد و گفت: از منظر درون‌زایی اقتصاد، باید تلاش کنیم از همه ظرفیت ماشین‌آلات و ابزارها و از همه ظرفیت نیروی انسانی قابل توجه و توانمند خود استفاده کنیم. امروز بخش بزرگی از تولیدکنندگان و صنعت‌گران ما از مشکلات داخلی حرف می‌زنند و می‌گویند تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به ایشان ضربه زده است. منظورشان از تحریم‌های داخلی هم همین مسائل ناپایداری قوانین و وضعیت تسهیلات بانکی و بیمه‌ای و… است.

نماینده سابق مردم اصفهان با انتقاد از دولت گفت: به نظر من از ظرفیت تفاهم‌نامه با چین به خوبی بهره‌برداری نشد.

او با مرور فراز و فرود روابط اقتصادی ایران و چین از تحریم‌های دوره اول تا کنون، رفتارهای ایران با این کشور را سبب دل‌خوری آنان دانست و گفت: چینی‌ها احساس کردند وقتی روابط ما با اروپا بهبود پیدا کرد، آنان را از اولویت خارج کردیم و برای همین هم با همه امکان و ظرفیت خود به میدان نیامده‌اند.

فولادگر گفت: در تحریم‌های دور اول، چینی‌ها به نسبت یک به یک، معادل منابع ما در این کشور را فاینانس می‌کردند. بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها این نسبت یک به 3 شد. یعنی سه برابر منابع ما در آن کشور فاینانس می‌کردند. این نشان می‌داد که آنان تمایل دارند با ایران همکاری کنند و این بازار را از دست ندهند اما نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی، به اندازه کافی به چین بها ندادیم و در واقع نوسانات رابطه ما با چین سبب شد این ظرفین بزرگ برای اقتصاد ایران، غیرقابل بهره‌برداری بماند.

او با اشاره به اشتراک مواضع سیاسی ایران و روسیه، گفت: دولت برنامه‌ریزی لازم را نکرده که به موازات اشتراکات سیاسی و امنیتی با روسیه، از ظرفیت‌های صنعتی و تجاری این کشور بهره‌برداری کنیم.

فولادگر در پایان گفت: دولت باید مذاکرات با غرب را با هدف رفع تحریم‌ها ادامه دهد اما از این‌سو هم نباید دست روی دست بگذارد. باید موانع تولیدکنندگان را بردارد و به عبارت دیگر، فکری برای تحریم‌های داخلی کند. ضمن‌این‌که لازم است برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی برای گسترش مراوادات اقتصادی با همسایگان و شرکای سیاسی مانند چین و روسیه  تدوین شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا