خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هنوز هیچ لیستی رئیس مجلس انقلابی را گردن نگرفته است

تا بعدازظهر سومین روز از تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هنوز فهرستی به سرلیستی محمدباقر قالیباف، رئیس «مجلس انقلابی» منتشر نشده و این در حالی‌است که چند فهرست در اردوگاه اصول‌گرایان منتشر شده است.

به گزارش انصاف نیوز، رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری از بعد از ظهر جمعه خبرسازی‌های متعددی با مضمون «توافق بزرگ» داشتند و از شنیده‌های خود مبنی بر توافق قالیباف و محصولی خبر می‌دادند اما در حالی‌که انتظار می‌رفت روز شنبه (5 اسفند 402) فهرست مشترک انتخاباتی جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شود، بعد از ظهر همین روز لیستی 25 نفره منسوب به جبهه پایداری منتشر شد که اثری از نام آقای قالیباف در آن نیست.

در لیست انتخاباتی منسوب به جبهه پایداری مرتضی آقاتهرانی، سیدمحمود نبویان، علی خضریان، زهره سادات لاجوردی، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، رضا تقی‌پور انوری، مجتبی زارعی، محمدهادی زاهدی وفا، امیرحسین ثابتی، اقبال شاکری و بیژن نوباوه شناخته‌شده‌تر هستند.

پس از برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری و پیروزی راحت‌الوصول اصول‌گرایان، به نظر می‌رسید آنان متحدتر از همیشه، مجلس را هم فتح خواهند کرد اما تا این‌جای کار اردوگاه اصول‌گرایان به چندین طیف و نحله و جریان؛ جبهه پایداری، شریان، شورای وحدت، شورای ائتلاف و… تقسیم شده‌ است. لیست‌های سرخالی هر یک از این گرایش‌ها هم نشان می‌دهد واقعیت صحنه سیاست در اردوگاه اصول‌گرایی چیز دیگری است و کش‌مکش‌ها چنان شدید است که هیچ‌کدام حاضر نشده‌اند از جریان دیگر چند نفری را در فهرست خود بگنجانند و برای پایتخت لیست کامل 30 نفره ارائه دهند.

به این اعتبار می‌توان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با رقابت‌های پیشین از این جهت متفاوت دانست که روشن‌تر از همیشه طیف‌های گوناگون و متعدد جریان موسوم به اصول‌گرایی را به مردم معرفی کرده است.

بخشی از اصول‌گرایان میانه‌رو، چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، پیش‌تر سفره خود را از سایر اصول‌گرایان جدا کرده و در ائتلافی نانوشته با میانه‌روهای اعتدالی و اصلاح‌طلب وارد عرصه رقابت شدند.

اصول‌گرایان سنتی‌تر، طیف‌های نزدیک به جامعه روحانیت مبارز نیز در نخستین ساعت مجاز تبلیغات، فهرست خود را به سرلیستی منوچهر متکی منتشر کردند. این فهرست با عنوان شورای وحدت اصول‌گرایان منتشر شده، 29 نفره است و نام‌های ناآشنای زیادی دارد.

اما فهرست دیگری از اردوگاه اصول‌گرایان منتشر شده که متعلق به «ائتلاف فراگیر نیروهای مردمی جبهه انقلاب» است. این فهرست سرلیست ندارد و 22 نفره تنظیم شده و آقایان آقاتهرانی، احمد نادری، نظام‌الدین موسوی، حمید رسایی، سیدمحمود نبویان، امیرحسین ثابتی، حسن خجسته، علی خضریان و محمد رویانیان از چهره‌های شاخص این فهرست هستند.

این همان فهرستی است که بدون تصویر امام خمینی منتشر شد و پس از واکنش‌ها، با گنجاندن تصویر امام، تصویر نخست را تکذیب کردند!

از غیبت محمدباقر قالیباف در فهرست‌های انتخاباتی منتشر شده تا این لحظه، می‌توان معنایی ناگوار هم برای صحنه سیاست ایران تعبیر کرد؛ این‌که خیال رئیس مجلس از ورود به پارلمان راحت است. او می‌داند هیچ چهره‌ای در اردوگاه اصول‌گرایان هم‌پای او توان رای جمع‌کردن در پایگاه رای اصول‌گرایان را ندارد و اگر قرار باشد (که نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که قرار است) مشارکت در تهران، در حد حضور رای‌دهندگان سنتی پای صندوق‌های رای باشد، کسی به میزان محمدباقر قالیباف نمی‌تواند از این مشارکت‌کنندگان رای جمع کند.

به این معنا اگر مشارکت در تهران بالاتر از چند انتخابات اخیر باشد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلسیازدهم، کار راحتی برای ورود به مجلس دوازدهم نخواهد داشت.

حال باید دید تا چند روز دیگر، رئیس فعلی مجلس حداقل به لحاظ شکلی وارد عرصه رقابت‌ها خواهد شد یا هم‌چنان هیچ لیستی او را گردن نمی‌گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بنظرم رییس انقلابی مجلس انقلابی، دوباره دوره ای بگیرد و اینبار با تلاش، حرارت و شور انقلابی بیشتری داد بزند که : ممممما یک خیزش هستیم…
    انشاالله رأی خواهد آورد.

    1
    1
  2. در عدم حضور رقیب همیشگی (اصلاح‌طلبان)، و عدم مشارکت بالای مردم در تهران در انتخابات اخیر، خیال تمامیت خواهان با حداقل سبد رٱی همیشگی و ثابت خود برای ورود به مجلس راحت است. خالص سازان تمامیت خواه بهترین فرصت برای حذف آنان که کمتر خودی‌اند را پیدا کرده اند.
    پروژه خالص سازی به درون جریان اصولگرایی کشیده شده!
    احتمالا قطار انقلاب به یک واگن تقلیل خواهد یافت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا