خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ستاد مبارزه با زمین خواری در کشور تشکیل شد»

سایت مازنی خبر نوشت: «رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در آیین اختتامیه ششمین دوره مطالعات ارزیابی کمی و کیفی جنگل های هیرکانی و تجلیل از کارشناسان و دست اندرکاران آمار برداری سراسری جنگل های شمال در کلارآباد شهرستان عباس آباد مازندران افزود: امروز راهبرد دولت مردمی و جهادی مبارزه با هر گونه دست اندازی به عرصه های ملی بوده و اجازه نمی دهد عده ای افراد سودجو و ذی نفوذ به هر شکلی این ثروت ملی را غارت کنند.

عباسعلی نوبخت اظهار کرد: هم اینک اتفاقاتی که در حوالی روستای اربه کله رامسر خطه غربی این استان یا نقاطی از پایتخت کشور درباره دست اندازی و تخریب عرصه های ملی صورت گرفته برای شمار زیادی از زمینخواران تشکیل پرونده شده و به زودی احکام قلع و قمع برای تخریب بناها و اعاده زمین های متصرفی به وضعیت سابق صادر خواهد شد.

او همچنین با اشاره به آنکه در روند اجرای طرح ملی مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد نهال همه مردم پای کار آمده اند، تاکید کرد : در سال آینده گفتمان درختکاری باید به درخت یاری تبدیل شود و امروز طبق گزارش ها و سفرها در نقاط مختلف کشور دیده می شود که افزون بر استانداری ها، اداراتی مانند سازمان جمعیت هلال احمر، بسیج و سپاه بلکه مردم هم در اجرای این طرح ملی پای کار آمده اند و داوطلبانه اعلام آمادگی نمودند که جای تقدیر دارد.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ابتدا سال ۱۴۰۲ کلید خورد و عملیات اجرای این طرح به طور رسمی در ۱۱ آذر ماه امسال در آیینی در استان های کشور شروع شد و طبق برنامه ریزی ها بنا است مدت چهار سال این طرح با مشارکت مردمی باکاشت نهال در عرصه ها به سرانجام برسد.

طبق گزارش های مستند، در سال نخست باید تعداد ۲۵۰ اصله نهال تولید شد در حالی که براساس برنامه ریزی های انجام گرفته بیش از این تعداد یعنی ۳۵۰ میلیون اصله نهال در نهالستان های سطح کشور تولید شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با همه فرافکنی ها و نقدهای سازنده مبنی بر آنکه روند اجرای این طرح ملی در ادامه راه به خاطر پدیده خشکسالی و کم آبی دچار چالش می شود و این طرح ابتر باقی می ماند منتهی رصدی که در ۱۶ استان مرزی کشور صورت گرفت پی برده شد حتی نهالستان های موجود در این استان ها که در گذشته برای تحقق اهداف دیگری از آن استفاده می شد امروز در نقاطی مانند کردستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و بوشهر در تولید نهال فعالیت دارد.

او بیان داشت: نکته قابل توجه آنکه سازمان جمعیت هلال احمر در مدت ۱۹ دقیقه توانست بیش از ۱۰۰ هزار نهال در قالب اجرای طرح ملی مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد نهال بکارد که این اتفاق در نوع خود بی سابقه بوده است یا سازمان بسیج سازندگی هم پیرو مذاکراتی که با مسوولان این سازمان داشتند اعلام آمادگی نمودند که مسوولیت حفر ۶۰ درصد چاله های مربوط به کاشت نهال را برعهده بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برابر داده های آماری حجم بارندگی سطح کشور ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بوده و مقادیری از آن به خاطر گرمای هوای یا عوامل دیگر تبخیر می شود منتهی در استان های مرزی که پایش و رصد شد این امکان وجود دارد که براساس حجم بارندگی سالانه در کشور این نقاط هم درختکاری کرد.

نوبخت افزود: یافته های کارشناسان، پژوهشگران و صاحب نظران در پژوهشکده نشان از آن دارد که در بدترین شرایط آب و هوایی هم می توان مقدار ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها هدایت کرد و امروز کاشت یک میلیارد نهال یک عدد ناچیزی است و امروز امنیت زیستی در بگیرنده امنیت سایر بخش ها است و با همراهی دستگاه های اجرایی مرتبط باید بستر ارتقای کمی و کیفی امنیت زیستی را در کشور محقق کرد.

او خاطرنشان کرد: همسو با اجرای کاشت یک میلیارد نهال حدود ۳۰۰ میلیون میلیون اصله برای کاشت زراعت چوب در این طرح پیش بینی و در نظر گرفته شده و به طور طبیعی چنین اقدامی می تواند گامی موثر برای رفع نیاز چوبی در کشور برداشته شود.

او با اشاره به آنکه در سطح کشور دست کم ۴۰ هزار دهیار و ۲۰ میلیون دانش آموز، دانشجو و فرهنگی داریم، یاد آور شد : مذاکراتی هم با این مسوولان این وزارتخانه ها برقرارکرده و بسیار خوشبین هستم که این طرح با موفقیت به سرانجام برسد و هم اکنون با توجه به آنکه در سطح کشور ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نیاز چوبی داریم و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار هم ظرفیت زراعت چوب وجود دارد بنابراین باید برای رفع این نیاز تلاش و برنامه ریزی کرد و ضمن آنکه نسبت به گسترش سرانه فضای سبز هم برنامه ریزی نمود.

این مسوول، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی و اساسی از جنگل ها را به عنوان راهبرد بسیار مهم این سازمان برشمرد و از حافظان طبیعت و جنگلبانانی که در پایش و ارزیابی روند پایداری و آسیب پذیری جنگل های شمال تلاش نمودند قدر دانی کرد.

در این آیین با ارایه لوح سپاس از ۵۰ نفر از جنگلبانان و کارشناسانی که در آمار برداری ششمین دوره مطالعات ارزیابی کمی و کیفی جنگل‌های هیرکانی همکاری داشتند تجلیل به عمل آمد.

جنگل‌های هیرکانی با افزون بر ۲ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا