خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مجازی شدن بی‌دلیل دانشگاه سلب حق آموزش برابر است»

دانشگاه تهران خیلی ناگهانی تصمیم به مجازی کردن آموزش گرفته است. دلیل را هم که بپرسید می‌گویند برای راحتی حال روزه‌داران است. یکی از اعضای سابق و فعال شورای صنفی این دانشگاه به انصاف نیوز گفته است این مجازی کردن و آن حضوری کردن در فروردین 1402 نشان از استاندارد دوگانه‌ی دانشگاه تهران دارد: «چطور الآن ماه رمضان برای شما مهم شده؟!» این دانشجو در متن ارسالی‌اش به انصاف نیوز از مشکلات دانشجویان خوابگاهی در اثر این تصمیم گفته است و مجازی شدن بی‌دلیل دانشگاه را «سلب حق برابری در آموزش» خوانده است.

این خبر ظهر روز شنبه 5 اسفند اعلام شده است. 17 اسفند خوابگاه‌ها را از دانشجویان تخلیه خواهند کرد و 19 اسفند تا 29 اسفند آموزش مجازی خواهد شد. اعتراضات پراکنده‌ای نیز در خوابگاه‌ها شکل گرفته است از جمله تجمع 6 اسفند دختران دانشجو در خوابگاه چمران. دانشجویان در این تجمع‌ها گفتند: «آموزش حضوری حق مسلم ماست»، «آموزش مجازی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

دانشجویان می‌گویند شایعاتی در سطح دانشگاه منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت علوم در حال رایزنی با مسئولان دانشگاه تهران برای برگرداندن این تصمیم است و ممکن است آموزش حضوری تا پایان اسفند ادامه پیدا کند.

متن ارسالی این فعال دانشجویی به انصاف نیوز به شرح زیر است:

«اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بود که دانشگاه تهران در یک تصمیم کاملا غافلگیر کننده و بدون اطلاع قبلی تصمیم به مجازی کردن آموزش حضوری دانشگاه در ماه رمضان گرفت. از همان ابتدا اکثریت دانشجویان با آن مخالفت کردند. پس از پیگیری‌های بسیار زیاد و با تکذیب وزیر علوم این تصمیم لغو شد و آموزش دانشگاه به حالت حضوری خود بازگشت.

حالا امسال هم با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز دانشگاه دوباره تصمیم به مجازی کردن آموزش حضوری گرفته و باز هم بدون اطلاع قبلی و بدون بررسی صلاح دانشجویان. این تصمیم نیز مانند سال قبل اعتراضات مختلفی را همراه داشته و با توجه به رای‌گیری که شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران انجام داده نزدیک ۶۰ درصد مخالف با مجازی شدن آموزش هستند.

می‌گویند دلیل اصلی دانشگاه برای مجازی کردن آموزش، ماه رمضان و توجه به روزه گرفتن دانشجویان است حال نمی‌دانیم که اگر این دلیل اصلی‌ست چرا در فروردین ۱۴۰۱ دانشگاه کاملا بدون اطلاع قبلی تصمیم به حضوری گرفتن آموزش گرفتند؟! درحالیکه نه زیرساخت مناسب حضور دانشجویان را فراهم کرده بود، نه امکانات رفاهی در شرایط مناسب قرار داشتند و نه تغذیه دانشجویان مطلوب بود.

اگر صلاحدید دانشجویان را در نظر گرفته‌اید پس چرا از دانشجویان نظر نخواستید؟! بالطبع دانشجویانِ مهد آموزش علمی کشور توانایی تصمیم‌گیری برای خود را به بهترین شکل دارند. اگر دانشگاه توانایی مالی برای انجام وظایف رفاهی خود را ندارد بهتر است اعلام کند که با کمبود بودجه مواجه است تا اینکه بدون بررسی شرایط دست به مجازی کردن دانشگاه بزند.

این طرح برای دانشجویان مشکلات بسیاری دارد از جمله اینکه خرید بلیط بازگشت با توجه به شرایط نزدیک به تعطیلات نوروز نیاز به برنامه‌ریزی قبلی دارد، برنامه‌ریزی‌های آموزشی برای حضور در آزمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی حضوری و دانشجویانی که با توجه به شرایط اجتماعی مشغول کارهای پاره‌وقت هستند با مشکل مواجه می‌شوند. تمام این وجوه کاملا تحت شعاع مجازی و تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی قرار می‌گیرد.

زمانی‌ که دانشگاه توانایی ارائه آموزش حضوری دارد و ضرورتی برای مجازی کردن آموزش نیست مجازی شدن دانشگاه یعنی گرفتن حق دانشجو برای آموزش برابر. اگر صلاحدید دانشجویان روزه‌دار را در نظر دارید پس چرا نظرسنجی نمی‌کنید که چه تعداد دانشجو آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند؟!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بر اساس کدوم نظر سنجی این حرف رو زدین؟ توی کانال های دانشگاهای دیگ نظر سنجی زده شده ک موافقین یا مخالف بالای 60 درصد گفتن موافق مجازی شدن هستن ولی دانشگاه براش اصن نظر دانشجو مهم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا