خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال آینده‌ی سیاسی مشترک امضاکنندگان بیانیه‌ی 110 امضایی

حسین نعیمی پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یکی از امضاکنندگان بیانیه‌ی 110 امضایی درباره‌ی «روزنه‌گشایی» دیدگاه‌های خود را پیرامون احتمال آینده‌ی سیاسی مشترک امضاکنندگان این بیانیه مطرح کرد.

آقای نعیمی‌پور در گفت‌وگویی با انصاف نیوز درباره‌ی امضاکنندگان این بیانیه و آینده‌ی فعالیت متشکل آنها می‌گوید: امضاکنندگان این بیانیه خاستگاه‌های متفاوتی دارند. بعضی ممکن است از زوایه‌ی نظری نگاه کرده باشند و بعضی از زوایایی دیگری. خاستگاه‌های متنوع شاید مانع این شود که بخواهند کار مشترک سیاسی کنند.

او در ادامه افزود: البته بعضی‌ از امضاکنندگان هم شاید مایل به کار سیاسی نباشند. این جمع جمعی نیست که بخواهد نشست داشته باشد. هیچگاه انسجام تشکیلاتی میانشان نبوده که بخواهند گفت‌و‌گو یا نشست مشترکی ترتیب دهند.

انصاف نیوز: احتمالا برای انتخابات ریاست جمهوری که خواهند توانست چنین کنشی داشته باشند. درست است؟

در آینده ممکن است اتفاقات مختلفی بیفتد. الزامی برای همین 110 نفر هم نیست شاید بیشتر شوند و از جریان‌های متنوع دیگری هم حضور پیدا کنند. این امر به بسیاری عوامل بستگی دارد.

حتما این 110 نفر موافق انتخابات هستند اما اینکه بخواهند با یکدیگر فعالیت انتخاباتی داشته باشند من فکر نمی‌کنم لزوما چنین اتفاقی بیفتد.

انصاف نیوز: بعضی ها لیست صدای ملت را برابر با لیست امضاکنندگان بیانیه‌ی 110 امضایی می‌دانند. شما نظری در این مورد ندارید؟

هیچ‌وقت این 110 نفر کنار یکدیگر ننشسته‌اند تا راجع به موضوعی جز بیانیه یا حتی خود بیانیه گفتگویی داشته باشند. بیانیه را چند نفری نوشته‌اند و تلاش هم کرده‌اند دیگران را همراه کنند. لذا تشکیلاتی نیست که بخواهد از درون آن لیستی دربیاید یا مثلا با کسی وارد مذاکره شوند.

امضاکنندگان احساس کردند رویه‌ی موجود در بخشی از جامعه و سیاسیون منافع کشور را تامین نخواهد کرد و باید صدای متفاوتی وجود داشته باشد که صورت‌بندی مسئله را هم برای جامعه و هم سیاسیون به شکل دیگری بیان کند. به صورتی که برای آینده کشور راهگشا باشد.

هیچ کار تشکیلاتی‌ای میان امضاکنندگان وجود نداشته البته در موارد موجود در بیانیه اتفاق نظر دارند. در بیانیه یک سری شاخص‌های کلی بیان شده که می‌توان بررسی کرد با کدام یک از کاندیداها بیشتر تطابق دارد. در این حد می‌شود از بیانیه استفاده کرد.

تا به حال بحثی در این باره نبوده که این 110 نفر بیایند از لیست مشخصی حمایت کنند.

انصاف نیوز: ولی شما این دو را در مقابل یکدیگر هم نمی دانید؟

به هر حال ما همه‌ی دغدغه‌مندان ایران را دعوت کرده‌ایم که به هر طریقی می دانند در این انتخابات شرکت کنند و جلوی ورود تندروها به مجلس را بگیرند. خود آقای مطهری، بعضی احزاب اصلاح‌طب و حتی بعضی مستقلین هم در این مورد تلاش داشته‌اند.  

مستقلین بعضا با وجود اینکه توسط احزاب شناسایی نشده‌اند اما مواضع بسیار خوب و صحبت‌های راهگشایی مطرح می‌کنند. اما در شهرهای سیاسی معمولا اینگونه است که لیستی رای می دهند و مستقلین رای نمی آورند. معمولا باید حول یک لیست تلاش کرد. این دیدگاه‌های شخصی من است و هیج گفتگویی بین 110 نفر برای لیستی خاص وجود نداشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا