خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی قلهکی: قالیباف ۱۴۰۴ می‌آید مگر توصیه شود که نیا!

| پشت پرده‌ی لیست‌های شش‌گانه‌ی اصولگرا در تهران |

علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در تحلیلی با اشاره به پشت پرده‌ی تهیه‌ی لیست‌های شش‌گانه‌ی اصولگرایان و اتقلابی‌ها از نقش افرادی همچون صادق محصولی، زاکانی، پرویز سروری، نجابت و غلامعلی حداد عادل در تهیه‌ی این فهرست‌های انتخاباتی گفت.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در تهران فهرست صدای ملت در درگیری اصولگرایان و تعدد لیست‌های آنها در حال صعود در نظرسنجی‌ها است. در تهران تقریبا ۶ لیست اصولگرا وجود دارد که ۳ لیستِ اصلی وجود دارد و ۳ لیست دیگر، ترکیبی از لیست‌های اول است.

گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای قلهکی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

انصاف نیوز – اگر در یک حالت فرضی آقای قالیباف به هر دلیلی نتواند در انتخابات به پیروزی دست پیدا کند (چه در نتیجه‌ی انتخابات، چه پس از انتخابات در رقابت برای ریاست مجلس) او چه سرنوشتی در دنیای سیاست خواهد داشت؟

علی قلهکی: قالیباف قطعا در انتخابات تهران رای می‌آورد. بحث رقبای او نیز بیشتر ناظر به این است که قالیبافِ تضعیف شده وارد دوره‌ی دوم پارلمان شود؛ یعنی اینکه قالیباف منهای ۱۵ کرسی از لیست تهران را به دست بیاورد. و الّا رای آوری قالیباف در تهران تقریبا قطعی است.

البته اگر انتخابات به جای روز جمعه، دوشنبه هفته بعد برگزار می‌شد شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد که شبیه به انتخابات مجلس ۹۴ می‌شد. به‌نظرم اگر قالیباف چه رئیس مجلس شود و چه نشود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ خواهد آمد! مگر از جای خاصی تذکر و توصیه‌ای بگیرد که برای انتخابات ریاست جمهوری ورود نکند.

انصاف نیوز – بعضی با اشاره به اختلافات میان پایداری و تیم قالیباف بر این باور بودند که این دو گروه در نهایت به توافق نخواهند رسید. چه شد که این توافق شکل گرفت و این ائتلاف تا چه حد پایدار خواهد ماند؟

قلهکی: با توجه به شنیده‌های من، توافق پایداری و قالیباف، پلیتیکِ حداد عادل بود که بعدا، حداد توانست قالیباف را نیز با خود همراه کند. قالیباف به دنبال دادنِ ۵ کرسی نرمال به پایداری‌ها بود، محصولی به دنبال ۷ سهمیه‌ی سال ۹۸ بود و در نهایت با ۸ کرسی موافقت شد (البته قالیباف موافقِ با ۵ کرسی که تحت نظر او از پایداری‌ها انتخاب شود، بود) که امثال نوباوه و ایزدخواه در میان آنها نباشد.

ائتلاف بین باقر قالیباف و صادق محصولی صرفا به دلیل شکستن صفِ “امناء” بود که تا حدی موفق بود. واقعیت هم این است که صادق محصولی از زمانی که عنان کار پایداری را به صورت ۱۰۰٪ به دست گرفته، استراتژیک‌تر فکر می‌کند؛ یعنی می‌داند که سرشاخ شدن بیش از حد با قالیباف، منجر به تهدید شدنِ منافع حلقه‌‌ی اقتصادی جبهه پایداری خواهد شد. پایداری خصوصا در دولت رییسی گلوگاه‌های مهم اقتصادی (هلدینگ، پتروشیمی، مجموعه های اقتصادی و …) را در اختیار دارد که طبیعتا لازمه‌ی پیشبرد اهداف یک حزب است و اگر از این منظر نگاه کنید، به محصولی حق می‌دهید که سطح تنش را بالاتر از این نبرد و در همین مرحله حفظ کند.

به‌نظرم به محض مشخص شدن آرایش مجلس جدید، این ائتلاف به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد و بستگی دارد که کفه‌ی یاران کدام طیف در مجلس سنگین‌تر خواهد شد. پایداری اگر کفه‌اش سنگین‌تر شود، زیر میزِ ائتلاف میزند‌.

انصاف نیوز – برخی معتقدند که شخص قالیباف صرفا برای آنکه بازهم در قدرت بماند برخی از یاران نزدیک خود را قربانی کرده است. چه تحلیلی از هزینه فایده این نوع کنشگری سیاسی قالیباف دارید؟

قلهکی: این کار برای قالیباف چند خروجیِ منفی داشت که سنگین بود. با حذف افرادِ بسیار هماهنگ با قالیباف چون مجتبی توانگر این پیام به بدنه‌ی فعلی داده شد که هر چقدر هم همسو با قالیباف باشید، ممکن است در لحظه آخر کنار گذاشته شوید.

نکته‌ی بعدی اینکه قیچی کردن و حذف افرادی چون توانگر، عمویی، زهره الهیان و محسن پیرهادی باعث ایجاد دو لیست جدید و دو انشعاب تازه از لیست شانا شد. اول “لیست جامع نیروهای انقلاب” که محورش افرادی چون پیرهادی بودند و دوم “لیست جبهه متحد انقلاب” با محوریت تحولخواهان متشکل از رهپویان، ایثارگران و جانبازان که همان سه‌گانه‌ی علیرضا زاکانی-سروری، حسین فدایی و حسین نجابت است که هزینه سنگینی برای قالیباف و حداد بود.

شما در انتخاباتِ مجلس تهران وقتی مجموعه‌ی شهرداری را از خود بِرَنجانی، تبعات جدی دارد و اول از همه به‌مشکل خوردن در حوزه‌ی تبلیغات میدانی پایتخت است.

قالیباف می‌خواست اگر کسی با اسم او از تهران وارد مجلس می‌شود، قالیبافیِ ۱۰۰ باشد، نه اینکه در لحظه‌ی آخر تیمش در شورای شهر به نفعِ شهردار شدنِ زاکانی کنار برود! به‌نظرم تحلیل درستی از هزینه‌ی بالای این اقدام توسط قالیباف و مشاورانش نشده بود؛ به جدل توییتری این چندوقت مدیران شهرداری تهران (مطهر محمدخانی و امین توکلی زاده) با مشاوران و دستیاران قالیباف (در راس آنها مهدی محمدی) نگاه بیندازید؛ اگر در انتخابات آتی نتیجه، مطلوب این دو طیف نباشد، درگیری‌ها دامنه‌دارتر و عمیق‌تر خواهد شد‌.

انصاف نیوز – به نظر می‌آید که دست کم در تهران و بعضی شهرهای بزرگ رقابت اصلی میان لیست‌های اصولگراست. به طور مختصر یک تصویر کلی از پشت پرده‌ی این لیست‌های مختلفی که ارائه شده بفرمایید و تفاوت‌هایی که با هم دارند.

قلهکی: در شهرستان‌ها خیلی خط کشی اصولگرا – اصلاح طلب معنا ندارد و شبکه‌ی خانوادگی افراد به علاوه‌ی هزینه‌ای که برای انتخابات انجام می‌دهند، بازی را تعیین می‌کند؛ ولی در تهران فهرست صدای ملت در درگیری اصولگرایان و تعدد لیست‌های اصولگرا در حال صعود در نظرسنجی‌ها است.

در تهران تقریبا ۶ لیست اصولگرا وجود دارد که به‌قول آقای حداد عادل، ۱ لیست چنار و مابقی پاجوش هستند! جدای از شوخی ۳ لیستِ اصلی در تهران وجود دارد و ۳ لیست دیگر، ترکیبی از لیست‌های اول است. “لیست شانا” ترکیبی از منتخبین حداد عادل، قالیباف و صادق محصولی (۸سهمیه پایداری) است‌.

“لیست امناء” ترکیبی از جداشدگان از شورای ائتلاف در سال ۹۸ هستند که نقشِ محوری مهرداد بذرپاش، حمید رسایی، سخنگوی فعلی مجلس و طیف‌های مختلف انقلابیِ متفاوت از پایداری، در آن جدی است.

“لیست شورای وحدت” نیز طیف سنتی اصولگرایان به سرلیستی منوچهر متکی است که بدنه‌ی جدی در تهران ندارد. سه لیست دیگر تقریبا ترکیبی از این سه لیست هستند که در راس آن “لیست صبح ایران” منتسب به رائفی پور با ۱۸ عضو مشترک با “امناء”، “لیست جامع جریان انقلاب” که مشترک با “شانا” و “لیست جبهه متحد انقلاب” که همان لیست تحولخواهان بوده و نفر محوری آن زاکانی است. این ۶ لیست در نبود فضای گرم انتخاباتی در تهران، آراء اصولگرایان را خرد می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا