خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی بازار از انتخاب لیست مجلس رائفی‌پور؛ دلار صعودی شد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: قیمت دلار صعودی شده و به تبع آن قیمت سایر ارزها در بازار آزاد بالا رفته اما این الگوی تکراری آخر سال، امسال با نگرانی‌های سیاسی از رویکردهای تندروتر مجلس آینده با انتخاب لیست رائفی‌پور هم درآمیخته تا آن‌جا که از صبح جمعه تا عصر یک‌شنبه (13 اسفند 402) دلار نزدیک به 3 هزار تومان رشد کرده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار انصاف نیوز نشان می‌دهد قیمت دلار در یک ماه اخیر، نزدیک به 15 درصد رشد کرده و این در حالی‌ست که اتفاق ویژه‌ای در حوزه سیاست داخلی و خارجی رخ نداده و تنش‌های ایران با جهان غرب و اسرائیل به شکل سابق، در سطح کنترل‌شده در حال مدیریت بوده است.

در ماه‌های اخیر در عرصه اقتصادی هم اتفاق خاصی نیفتاده است که رشد 15 درصدی قیمت ارز در یک بازه حداکثر 45 روزه را توجیه کند. می‌ماند ظن قوی دست‌کاری قیمت ارز توسط دولت با هدف مدیریت هزینه‌های فزاینده ریالی‌اش در آخر سال و به اصطلاح شب عید.

واقعیت این است که رشد انتهای سال قیمت ارز در یک بازه 10 ساله همواره تکرار شده و به عبارت دیگر گران‌شدن دلار در یکی دو ماه پایانی سال به یک بازی قابل پیش‌بینی و الگوی رفتاری دائمی این بازار تبدیل شده است.

پیش‌تر دکتر فرشاد مومنی، استاد برجسته اقتصاد توسعه، از تعبیر «بازار دست‌آموز ارز» برای توضیح آن‌چه در مبادلات ارزی می‌گذرد، استفاده کرده بود. او گفته بود این بازار چنان هوشمند و چنان دست‌آموز است که به محض نیازمندشدن دولت به منابع مالی، رشد می‌کند و به محض رفع اضطرار، نزول می‌کند! مومنی برنده این بازی را صاحبان ثروت‌های کلان خواند که می‌توانند در رقم‌های بزرگ ارز بخرند و ارز بفروشند.

اما غیر از اساتید حوزه اقتصاد، خیلی از مردم هم گرانی ارز در شب عید را اتفاقی معمول می‌دانند و به آن عادت کرده‌اند. یک فروشنده خیابانی دلار درباره دلیل صعودی‌شدن قیمت ارز در چند هفته اخیر به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «غیر از بحث جنگ اسرائیل و فلسطین و ماجراهای مربوط به آن در منطقه که یک رشد قیمت را سبب شد، آخر سال‌ها معمولا خودشان یک تورم می‌زنند تا بتوانند عیدی و یارانه را بدهند. بعد هم چند هزار تومانی ارزان می‌شود تا شوک بعدی.»

طبق پیش‌بینی این فروشنده بازار غیررسمی ارز، باید انتظار بازار صعودی را داشته باشیم و قیمت دلار تا 10 درصد دیگر هم قابلیت رشد دارد.

رشد اخیر قیمت ارز البته واکنش وزیر اقتصاد را هم در پی داشته است؛ آقای دکتر خاندوزی گفته است: «نرخ ارز قطعاً موضوع مهمی است و قطعاً نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، ولی سیاست بانک مرکزی نیز نباید به فرار صادراتی و کم‌اظهاری صادرکنندگان منجر شود.» بلافاصله حسین سلاح‌ورزی، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران پاسخ آقای وزیر را داد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «وزیر اقتصاد فرموده نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی شناسیم. نرخ ارز در بازار آزاد به خاندوزی گفته: چشم آقا. هر چی شما بگی!»

در همین رابطه، روزنامه هم‌میهن نیز گزارشی تهیه کرد و نوشت: «به رسمیت نشناختن قیمت دلار در بازار آزاد مانند به رسمیت نشناختن دماسنج است.»

واکنش جالب سخن‌گوی بانک مرکزی

خبرنگار انصاف نیوز در تماس با مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی و سخن‌گوی بانک مرکزی، علت افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر را از او جویا شد.

آقای قمری‌وفا با استفاده از صنعت ادبی استفهام انکاری پرسید: «منظورتان از افزایش قیمت ارز در بازار قاچاق است؟» تا نشان دهد مسئولان بانک مرکزی هم به تاسی از وزیر اقتصاد و سایر مقامات دولت سیزدهم، ارز خارج از شبکه بانکی را اصلا به رسمیت نمی‌شناسند که نگران گرانی یا ارزانی آن باشند. در این گفت‌وگوی تلفنی، مقرر شد روابط عمومی بانک مرکزی توضیحی درباره نوسانات بازار ارز ارائه کند اما با گذشت 48 ساعت، موفق به دریافت توضیح بانک مرکزی نشدیم.

نگرانی‌های سیاسی، محرک جدید بازار ارز

واقعیت این است که در همه‌جای دنیا، بازار سیاست بر بازار اقتصاد تاثیر می‌گذارد و بسته به تحولات سیاسی، حوزه اقتصادی باثبات یا بی‌ثبات می‌شود.

اقتصاد ایران هم از این الگوی جهانی پیروی می‌کند و البته از آن‌جا که تاثیر سیاسیون بر اقتصاد بسیار گسترده‌تر از اقتصادهای توسعه یافته است، تاثیرپذیری بازارها از رخ‌دادهای سیاسی در کشور ما پررنگ‌تر از دیگر نقاط دنیا است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392، نوسانات بازار ارز کمک بسیاری کرد که حسن روحانی به عنون منتخب مردم راهی خیابان پاستور شود. روحانی قول داد هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد و واقعیت این است که تا اردیبهشت 97 که دونالد ترامپ از برجام خارج شد، او بر سر قولش ماند.

اعتماد مردم به آن دولت سبب شد که هم نرخ تورم و هم قیمت ارز از فردای انتخابات نزولی شود. سال 1394 هم برای دومین بار در 50 سال اخیر، تورم تک‌نرخی رقم خورد.

در حوزه ارز، دولت یازدهم توانست نرخ دلار را تا نزدیک دو سال در کانال 3 هزار تومان تثبیت کند اما دولت ابراهیم رئیسی، علی‌رغم ادعاها و شعارها نتوانست مشابه سلف خود عمل کند و در یک‌سال و نیم ابتدایی استقرارش، ارز بالغ بر 50 درصد رشد کرده و از کانال 25 هزار تومان خود را به کانال 38 هزار تومان انداخت.

تفاوت دو دولت در میزان مشارکت مردم در انتخابات هم قابل توجه است؛ دولت روحانی با مشارکت نزدیک به 73 درصدی مردم در انتخابات آغاز به کار کرد و دولت رئیسی با مشارکت 48 درصدی با 13 درصد آرای باطله!

ارز، خیزش انقلابی و خیزش انقلابی‌تر در مجلس

با اعلام پیروزی لیست جبهه صبح ایران، دلار از صبح جمعه تا عصر یک‌شنبه نزدیک به 3 هزار تومان افزایش داشته است

این کارنامه برای مجالس نیز قابل ردگیری است؛ ابتدای خرداد 99 و قبل از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، دلار در کانال 17 هزار تومان معامله می‌شد اما وقتی کمترین مشارکت در تاریخ انتخابات عصر جمهوری اسلامی رقم خورد و نتایج انتخابات معلوم شد، دلار از 19 هزار تومان فراتر رفت.

در 3 سال و 9 ماهی که مجلس انقلابی بر سر کار بوده است قیمت دلار در بازار آزاد بیش از 300 درصد رشد کرده است!

اما جالب‌تر از تغییرات قیمت ارز در سه سال اخیر، رفتارهای آن در سه روز اخیر است؛ با اعلام نتایج، هم معلوم شد که یکی از کمترین مشارکت‌های انتخاباتی رقم خورده است و هم مشخص شد لیست منسوب به علی‌اکبر رائفی‌پور، چهره تندرو و جنجالی جریان انقلابی در تهران، مشهد و چند حوزه انتخابیه دیگر، وارد مجلس دوازدهم خواهند شد.

به موازات این اخبار، دلار از صبح روز جمعه 11 اسفند تا عصر روز یک‌شنبه، یعنی طی کمتر از 3 روز، نزدیک به 3 هزار تومان گران شده است.

به عبارت دیگر بازار دارد پیام نگرانی از تصمیمات آتی بازار سیاست را مخابره می‌کند. حال باید دید برندگان این انتخابات کم‌فروغ، مسئولیت انتخاب‌ها و رفتارهای منتخبین را خواهند پذیرفت یا باز هم مثل همیشه مجموعه عواملی شامل استکبار جهانی و ایادی داخلی‌اش مسبب سقوط ارزش پول ملی و کوچک‌شدن بیشتر سفره‌های ملت نجیب ایران خوانده می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصلاح طلبا از یه طرف: رائفی پور شکست خورد و اصلا توی این انتخابات نتونست مؤفقیت خوبی بدست بیاره.
    اصلاح طلبا از یه طرف دیگه، اونم وقتی که هنوز مجلسِ جدید تشکیل نشده که نمایندگان استاد رائفی‌پور شروع به فعالیت کنن: همۀ مشکلات کشور تقصیر نمایندگان رائفی پوره!!
    تازه انتخابات تموم شده. هنوز مجلس جدید تشکیل نشده که.
    افزایش قیمتی هم اگه باشه، تقصیر شما سایتای ضد استاده. اینقدر بر علیهش حرف میزنید و سیاه نمایی میکنید که به قول خودتون، بازار بترسه.
    اشکال نداره. بزودی با پیشنهادات استاد رائفی پور، اصلا کلا دلار از کشور حذف میشه.

    19
    31
  2. غلط کرد هر کی گفت انصاف نیوز.جز لجن پراکنی و خباثت ما که از امثال شما ها چیزی ندیدیم.اگر برای شما بالا بردن تب قیمت دلار بازی سیاسی هست برای مردم معیشت و درمان و …هست .مرگ بر بی شرف سیاسی و اقتصادی

    11
    8
  3. سلام… حرفم تنده ببخشید ولی واقعیته: ما دهه پنجاهی ها به شخصیتی مثل شهید مطهری میگفتیم استاد، شما جوون ها چقدر بدبختید که به یه لیسانس حسابداری میگید استاد…

    15
    7
  4. انصاف بی انصاف! هم ما می دانیم و هم خودت که از دلار و اقتصاد و صنعت بیمه در گعده گروگانگیری برادر عباد(ربیعی) ارباب شما و اخوی شون سعید و مسعود و…الخ! است!
    همانطور که از صحنه سیاست حذف شدید!
    از جاهای دیگه هم حذف میشوید!
    آره…ای چرخ گردون!

    5
    8
  5. انگار شما حضرات یادتون رفت در سال 99 و قبل از انتخابات امریکا دلار در زمان حضرت آقای روحانی و مجلس اصلاح طلب به 33 تومن هم رسید.مگر همین شماها نبودید که میگفتید ما زبان دنیا رو بلدیم!!!!! پس چی شد که برجام بعد از کمتر از 3 سال شکست خورد و هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشتید؟؟؟؟.الان ما هنوز داریم چوب برجام و وادادگی دولت و مجلس امریکاپرست و کدخدا پرست رو میخوریم.500 هزار میلیارد تومن اوراق قرضه که در اواخر دولت روحانی توزیع شد و دولت بعد اون رو پرداخت کرد.عدم واردات واکسن کرونا و کشته شدن روزانه 700 نفر.نفوذ جاسوسان امریکا و اسرائیل در بدنه دولت.بی توجهی به حرف مردم و تحمیل گرانیهای بی حد و حصر.نساختن مسکن مهر و افزایش سرسام آور قیمت مسکن در کل کشور و…. هزاران معضل دیگه.الان هم بهونه جدید حضرات برای افزایش قیمت دلار به دلیل انتخابات و انتخاب شدن لیست رائفی پور!!!!! اصلا معلوم هست با خودتون چند چند هستید؟؟؟؟؟ تازه اسم خبرگزاری رو هم گذاشتید انصاف نیوز!!!!؟؟؟؟؟؟ گرچه در دولت رئیسی هم متاسفانه هنوز امور اقتصادی و بانکی در دستان افراد نالایق و اصلاح طلب مونده و اینها هنوز دارن با همون اقتصاد لیبرالی و معیوب مملکت رو اداره میکنند و این خود بزرگترین اشکال دولت رئیسی بوده که هنوز اجازه تصمیم گیری رو به این تفکر غلط و نفوذی داده

    10
    7
  6. من واقعا اصلاح طلبم و به اصلاحات ساختاریم معتقدم. ولی متاسفانه سایتهای اصلاح طلب وارد جزئیات میشوند و بازی کلان را نمیتوانند ببینند.

    7
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا