خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۴ اسفند سال 79 | «خشم» بخشی از جناح راست از طرح مسأله نوانديشی دينی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۴ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

يكشنبه 14 اسفند 1379  |  8 ذيحجه 1421                            4 مارس 2001

مديران كميته امداد امام آمدند. آقايان [حبیب‌الله] عسكراولادي و [سیدرضا] نيري، گزارش دادند و گفتند، ظرفيت كميته براي ايجاد اشتغال، خالي است و دولت اگر به جاي دادن اعتبارات اشتغال، به اُرگان‌هايي كه قادر به جذب آن نيستند، به كميته مي‌داد، نتايج بهتري داشت. گفتند، با مديريت خوب شما، مجمع تشخيص مصلحت، كميته امداد را از يك بحران، به خاطر استاني‌شدن اعتباراتش در بودجه نجات داد. من هم صحبت مفصلي دربارة خدمات 35 گانه كميته داشتم و قدرداني‌كردم و خواستم، در اجراي طرح فقرزدايي كه بناست دولت به مجلس ببرد، فعال باشند و راه اصلي فقرزدايي را رونق اقتصادي و سازندگي و سرمايه‌گذاري و فعال‌كردن بخش خصوصي و ايجاد اشتغال و سپس بيمه بيكاري خواندم. 

آقاي جهانگير الماسي، كارگردان سينما و تئاتر و بازيگر و نويسنده آمد و شرحي از خدمات هنري‌اش داد و خواست كه براي پياده كردن آرمان‌هاي هنري‌اش براي انقلاب و ايران، كمك كنم. آقاي عباس ملكي، [از دفتر مشاورت رهبری در امور بین‌الملل] آمد و استمداد كرد، براي تهيه مطالبي در اقتصاد به منظور رونق بخشيدن به اقتصاد كشور كه مي‌خواهد براي اظهارنظر، در اختيار [دایی‌اش]، آقاي [محمد] فاضل لنكراني، [از مراجع تقلید] بگذارد. از كم‌نتيجه‌بودن سياست‌ خارجي دولت آقاي [سیدمحمد] خاتمي، گفت و به خصوص در آسياي ميانه و قفقاز و خليج فارس وگفت، آنچه در جنوب داريم، محصول سياست و عمل شما در حل مشكل روابط با عربستان سعودي است. گفت، بناست جلسه‌اي از رؤساي‌جمهور فعلي و سابق تركيه، در تركيه تشكيل شود و مي‌خواهند از شما دعوت كنند. گفتم، پس از رسيدن دعوت، نظر مي‌‌‌دهم.

عصر آقاي طه ‌هاشمي، [مدیرمسئول روزنامه انتخاب] آمد. دربارة طرح مسأله نوانديشي ديني توضيحات داد كه اخيراً روزنامه انتخاب طرح كرده است و باعث خشم بخشي از جناح راست شده و طرفداران آقاي [محمدتقی] مصباح [یزدی] در قم، عليه او تظاهرات كرده‌اند. گفت، اين يك اقدام فكري است و نه سياسي و عملي؛ از فشار بيشتر، نگران است. مشورت كرد؛ گفتم، توضيح بدهد كه اين را براي كل طرفداران انقلاب اسلامي‌گفته و نه براي جداكردن بخشي به عنوان نوانديشي. دربارة اوضاع سياسي و انتخابات، مذاكره شد. 

[آقایان كسایيان، دزاشيب و تاجيك]، سه نفر از جانبازان قطع نخاعي آمدند كه دركار اقتصادي‌شان شكست خورده‌اند. استمدادكردند؛ به بنياد مستضعفان نوشتم كه كمك‌شان كنند.

امروز، دادگاه آقايان [مصطفی] تاج‌زاده، معاون سياسي وزيركشور و [آیت‌الله] آزرمي، فرماندار تهران را به جرم تخلف در انتخابات تهران، محكوم كرده و باعث خشم چپ‌ها شده است. مطرح شده كه آقاي [عبدالواحد] موسوي‌لاری، [وزیرکشور] هم بايد در دادگاه ویژه روحانيت جواب بدهد. مبادله نامه‌ها و بيانيه‌هاي تُند، بين مجلسيان و قوه قضایيه هم ادامه دارد. آقاي [عباس] ملكي، در صحبت‌هايش‌گفت‌كه امروز عقلاي جامعه به بطلان سمپاشي‌هاي چپ‌ها عليه شما پي برده‌اند و مي‌گويند، فلاني در اين همه تبليغات منفي، سالم بيرون آمد و تبديل به شخصي رویين‌تن شده است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا