خرید تور تابستان

چشم انداز مجلس دوازدهم | غلامعلی دهقان

غلامعلی دهقان، تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی درباره‌ی مجلس دوازدهم نوشت:

چند روزی از برگزاری انتخابات دوازدهم می‌گذرد. تا اینجای کار اکثریت مجلس شناخته شده‌اند و تعدادی هم پس از برگزاری مرحله دوم مشخص می‌شوند.

آنچه قابل پیش بینی است شکل گیری سه فراکسیون محوری محتمل است.

اول به محوریت شانا یعنی همان جریان نزدیک به قالیباف و دوم جریان نزدیک به لیست صبح ایران وامنا به محوریت حمید رسایی و امیرحسین ثابتی و سوم فراکسیون مجموعه غیر اصولگریان اعم از اصلاح طلبان واعتدالیون و مستقلین.

با توجه به شکاف ایجاد شده مابین اصولگریان می‌توان از هم اکنون نقش فراکسیون سوم را در شکل گیری رئیس مجلس و هیئت رئیسه‌ی آن بسیار مهم ارزیابی کرد. البته نباید فراموش کرد علاوه بر آرایش سیاسی مجلس نمی‌توان از لابی‌های مختلف و همچنین توصیه‌های خارج از مجلس در شکل گیری رئیس مجلس غافل بود. اما در شرایط متعارف شاید نزدیکی شانا با فراکسیون غیر اصولگریان محتمل باشد. مگر اینکه کلیت اصولگریان بر روی شخص سومی غیر از قالیباف و گزینه امنا توافق کنند. مثل آقا تهرانی و‌ یا ذوالنوری نماینده قم.

به نظر می‌رسد از آنجا که تشکیل مجالس زوج به شدت تحت تاثیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دو سال قبل خود باشد مجلس آتی شباهتی با مجلس چهارم و ششم داشته باشد. مجلس چهارم که تحت تاثیر انتخاب هاشمی رفسنجانی و با ادعای حمایت وی شکل گرفت در قضیه انتخابات ششم ریاست جمهوری و معرفی کابینه با برخی چهره‌های کابینه قبلی هاشمی مخالفت و حتی به وزیر اقتصاد وی مرحوم محسن نوربخش رای مخالف داد و هاشمی پس از این مخالفت نوربخش را به عنوان معاون اقتصادی معرفی نمود.

با فرض انتخاب دوباره‌ی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۴ این مجلس کار خود کار کرده و رئیس دولت در معرفی کابینه‌ی کار راحتی نخواهد داشت.

اما بخش انقلابی مجلس ۱۲ شباهتی هم با بخش آوانگارد و پیشرو مجلس ششم دارد. آنجا آنها مخالف کروبی و جریان سنتی چپ بودند و اینجا اینها مخالفان قالیباف و جریان‌سنتی اصولگرا هستند. شکافی که اگر از سوی زعمای اصولگریان مدیریت نشود ممکن است نیاز به توصیه از خارج مجلس شود و سبب هزینه برای کلیت جریان اصولگرایی و حتی خود مجلس.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود بر استاد سیاست و تاریخ …. ان شالله در اینده شمارو در مجلس ببینیم…. شاگردسالهای دور شما در دوران دبیرستان حافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا