خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۲ اسفند سال ۷۹ | بازداشت جمعی از سران ملی مذهبی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۲ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 22 اسفند 1379  |  16 ذيحجه 1421                        12 مارس 2001

[آقاى استوارت هيوم]، سفير استراليا براي خداحافظي آمد. صحبت‌ها، تشريفاتي و دوستانه بود و مي‌خواست بفهمد كه سياست نظام در انتخابات رياست‌جمهوري چيست. گفتم، تابع رأي مردم هستيم. گفت، دنيا به‌تدريج پي به اهميت مجمع تشخيص مصلحت برده و پس از انتشار بخشي از سياست‌هاي‌كلي و ملاحظه تصميمات درست و منطقي و نيز نقش مجمع در حل مشكل بودجه، تحليل‌ها عوض‌شده است.

دكتر [عیسی] كلانتري، [وزیر سابق‌کشاورزی] آمد، براي پذيرفتن‌ مديريت «خانه‌ كشاورز» كه اخيراً تشكيل شده، مشورت‌ كرد و توضيحاتي در مورد اهميت آن داد و گفت، با وضع مناسب كشاورزان، اهميت آن از خانه كارگر بيشتر است، چون با امكانات زياد در سراسر كشور و به خصوص در روستاها حضور دارند. گفت، دكتر [مهدی] اكبرزاده، خواهش‌ دارد كه برنامه تحقيقي او را در مجموعه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بپذيريد. گفتم، با دكتر [حسن] روحاني، [رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک] صحبت كنند.

عصر، عقد ازدواج صبيه [آقاى زرين‌كار]، يكي از محافظان را بستم. با آقاي صادق زيباكلام، [استاد دانشگاه تهران]، مصاحبه مفصلي نمودم كه ادامه خواهد داشت.[1] اعلان شد كه ديشب، جمعي از سران ملي مذهبي را در منزل آقاي [محمد] بسته نگار[2]، بازداشت‌ كرده‌اند و تهاجم به قوه قضایيه از سوي جريان‌ چپ‌ آغاز شده؛ به بهانه اينكه بلافاصله بعد از سخنراني رئيس‌جمهور در مجلس و در آستانه سفر ايشان به روسيه انجام يافته و دادگاه انقلاب، هنوز توضيح نداده است.

رسانه‌هاي داخلي و خارجي، در مورد صحبت‌هاي ديروز آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رئیس‌جمهور]، تحليل زيادي دارند؛ معمولاً مي‌گويند، حرف تازه‌اي نداشته و تكرار حرف‌هاي گذشته است و جناح راست آن را اقدام تبليغاتي انتخاباتي مي‌داند و بعضي از رسانه‌هاي خارجي هم كه انتظار داشتند، حرف تُند و تفرقه‌انگيزي بشنوند، با سردي برخورد مي‌كنند و مي‌پذيرند كه دولت آقاي خاتمي، توفيقي در انجام وعده‌ها نداشته است.


[1] – مجموعه این مصاحبه‌ها که در فاصله سال‌های 1379 الی 1383 انجام پذیرفت، درکتابی تحت عنوان «هاشمی بدون روتوش»، تدوین و توسط انتشارات روزنه به چاپ‌های متعدد رسید.

[2] – آقای محمد بسته‌نگار (۱۳۲۰ – ۱۳۹۷)، سخنگوی شورای فعالان ملی مذهبی و از اعضای سابق جبهه ملی ایران و داماد آیت‌الله سیدمحمود طالقانی بود.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا