خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۵ اسفند سال ۷۹ | ربوده‌شدن هواپیمای روسی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 25 اسفند 1379  |  19 ذيحجه 1421                      15 مارس 2001

ساعت هفت صبح، به سوي قم حركت كرديم. پس از زيارت و فاتحه بر مزار والده و اخوي و همشيره، براي مراسم «جشنواره شيخ طوسي» كه به منظور تجليل از محققان غيرايراني‌ كه در قم تحصيل مي‌كنند، برپا شده است، به مركز جهاني علوم اسلامي رفتيم. سومين دوره بود؛ فراخوان مقاله و كتاب است و به بهترين‌ها جوايزي تعلق مي‌گيرد. يك‌سوم برنده‌ها، خانم‌اند كه قابل توجه است. سطح تحقيقات هم خوب است. حدود نُه هزار طلبه خارجي از 91 كشور جهان دارند و نوشته‌ها به فارسي، عربي، اُردو و انگليسي است. دو نفر از محققان در مورد تحقيق‌شان توضيح دادند. آقاي [سیدحسن] رباني، [رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی] گزارش‌كار داد و خيرمقدم گفت.

من هم صحبت مفصلي‌ كردم؛ درباره اهميت دانش به عنوان پايه تمدن‌ها و اهميت تحقيق به عنوان پايه دانش و تأكيد كردم كه تحقيقات در زمينه‌هاي آزادي و سعه‌صدر و پرهيز از تعصب و تحجر رشد مي‌كند و حضور اين همه طلبه، از مليت‌هاي مختلف را زمينه مناسبي براي تحقيق و توسعه دانش اسلامي و علوم انساني معرفي‌كردم[1] و لوح تقدير به چهل نفر از برگزيدگان دادم.

به تهران برگشتيم. تا مغرب در دفترم كار كردم. يك هواپيماي روسي، از فضاي تركيه ربوده شده و در مدينه نشسته است. هواپيمان‌ربايان، خود را چچني معرفي‌ كرده‌اند و خواهان پايان دخالت نظامي روسيه در چچن هستند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بسيارى از كتاب‌هايى كه در دنيا هست، عمدتاً برخاسته از تزها و رساله‌ها است. محققى در مقطعى براى اينكه نمره بگيرد، تحقيق مى‌كند و بعد تحقيق خود را گسترش مى‌دهد و به يك كتاب ارزشمند تبديل مى‌شود. در حوزه هم مى‌تواند اين‌گونه باشد. با توجه به اين سرمايه‌هايى كه الان در اختيار ما است، در علوم انسانى خيلى سريع مى‌توانيم كتاب‌هاى ارزشمند و آثار آموزنده واقعى و راهنما تأليف كنيم. نكته مهم ديگرى كه مى‌خواهم بگويم، مسأله سعه‌صدر در تحقيق است. انسان تا زمانى كه به تحقيق نرسيده، در مرحله آموزش و تأليف، انتخاب مى‌كند و تحقيق را با هدفى انجام مى‌دهد و مى‌خواهد مسأله‌اى را تبليغ و توجيه كند. منابعى را كه هست، جمع مى‌كند و خدمتى انجام مى‌دهد. اما براى كشف نقاط مجهول، تعصب و تحجر واقعاً مانع كار است. اينجا حقيقتاً سعه‌صدر لازم است؛ يعنى انسان بايد قلب خود را باز كند. جامعه هم بايد اين حق را به محقق بدهد كه محقق بتواند اين حرف را بفهمد.» رجوع کنید ←كتاب «هاشمي‌ رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا