خرید تور تابستان ایران بوم گردی

270 نفر قربانی هیولای سوختگی!

به بهانه چهارشنبه‌سوری و برخی رفتارهای خطرآفرین گریزی زدیم به آمار فوتی های ناشی از سوختگی طی امسال و سال گذشته.

وحید تفریحی در روزنامه خراسان رضوی نوشت: «چهارشنبه سوری، جشنی باستانی است که ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد، این آیین کهن اما مدت هاست با رفتارهای خطرآمیز از سوی برخی افراد دچار انحراف شده است؛ از آتش‌بازی‌های خطرناک گرفته تا رفتارهای پرخطر و ناایمن که موجب شده این آیین به تدریج از معنای اصلی خود دور شده و به نمایشی از بی‌مبالاتی و خطر تبدیل شود، برخی رفتارها در این شب،‌ خطرآفرین و آسیب‌زاست و با اصالت و فلسفه آن منافات دارد، از آلودگی صوتی گرفته تا ایجاد فضایی دلهره‌آور و گاه خشونت‌آمیز و آسیب‌های جسمی و روحی مرتبط با آن. به بهانه همین رفتارهای خطرآفرین و بی مبالاتی هایی که از سوی برخی افراد در این شب انجام می شود، گریزی زدیم به آمار پزشکی قانونی کشور از فوتی های ناشی از سوختگی طی امسال و سال گذشته تا شاید سدی شود پیش روی افرادی که با این بی مبالاتی ها، خود و سایر شهروندان را در معرض خطر قرار می دهند.

106 قربانی طی امسال

به گزارش «خراسان، بر اساس بررسی داده های پزشکی قانونی کشور، طی 9 ماه امسال 106 نفر به دلیل صدمات ناشی از سوختگی در استان جان خود را از دست داده اند که از این تعداد 73 نفر مرد و 33 نفر هم زن بوده اند. خراسان رضوی از این نظر در جمع 5 استان کشور با بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی طی 9 ماه امسال قرار دارد. همچنین در کل سال گذشته نیز مجموعا 164 فوتی ناشی از سوختگی در استان داشته ایم که از این تعداد 109 نفر مرد و 55 نفر نیز زن بوده اند. در این سال هم خراسان رضوی بعد از استان های تهران، اصفهان، خوزستان و فارس در جمع 5 استان با بیشترین فوتی در این زمینه قرار دارد. مقایسه آمار فوتی های ناشی از سوختگی طی سال 1401 با سال قبل از آن نیز حاکی از افزایش 6 نفره تعداد فوتی ها دارد.

7 درصد از کل فوتی های ناشی از سوختگی مربوط به خراسان رضوی
خراسان رضوی طی 21 ماه اخیر 270 فوتی ناشی از سوختگی داشته که عدد قابل توجهی است.
طی 9 ماه امسال بیش از 7 درصد از کل فوتی های ناشی از سوختگی در کشور متعلق به خراسان رضوی بوده و در سال گذشته نیز با همین وضعیت یعنی حدود 7.5 درصد از کل فوتی ها به دلیل سوختگی مربوط به آمار استان ما بوده است.
همچنین طی 9 ماه امسال کمترین میزان مرگ و میر در این حوزه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 2 فوتی و بیشتر تعداد نیز مربوط به استان تهران با 225 فوتی بوده است.

هشدار به اقدامات هنجارشکنانه در شب چهارشنبه آخر سال

معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی درخصوص چهارشنبه پایان سال اطلاعیه ای صادر کرد. به گزارش روابط عمومی دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن هشدار جدی به کلیه افرادی که آسایش و آرامش مردم را در روزهای پایانی سال به خصوص چهارشنبه آخر سال به مخاطره می اندازند، مؤکداً توصیه و تاکید می کند از آن جا که بر اساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به طور غیرمجاز مواد ناریه و منفجره خریداری، نگهداری و حمل نموده و یا اقدام به توزیع و فروش این گونه اقلام می نمایند مجرم محسوب و مستوجب حبس از 6 ماه تا 2 سال گردیده، همچنین در صورت هرگونه اخلال در نظم عمومی ، تخریب اموال عمومی و یا خصوصی وفق مواد 618، 675، 676 و 677 قانون مجازات اسلامی در برخی موارد می تواند تا مدت 3 سال حبس تعزیری را سبب گردد. لذا در صورت ارتکاب این گونه تخلفات با نامبردگان برخورد می گردد. از طرفی ایراد هرگونه جراحت و یا آسیب های جسمی، روحی و روانی برابر قانون مذکور مستوجب پرداخت دیه و حتی قصاص است. لذا به کلیه این افراد توصیه می شود با در نظر گرفتن این حجم از عواقب و مجازات ها، از ایجاد زمینه برخوردهای قانونی، هنجارشکنی ها و ساختارشکنی ها پرهیز کنند تا در روزهای پایانی سال شاهد سوانح، حوادث و وقایع تلخی از این دست نباشیم.

هشدار به اقدامات هنجارشکنانه در شب چهارشنبه آخر سال

معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی درخصوص چهارشنبه پایان سال اطلاعیه ای صادر کرد. به گزارش روابط عمومی دادگستری، دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن هشدار جدی به کلیه افرادی که آسایش و آرامش مردم را در روزهای پایانی سال به خصوص چهارشنبه آخر سال به مخاطره می اندازند، مؤکداً توصیه و تاکید می کند از آن جا که بر اساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به طور غیرمجاز مواد ناریه و منفجره خریداری، نگهداری و حمل نموده و یا اقدام به توزیع و فروش این گونه اقلام می نمایند مجرم محسوب و مستوجب حبس از 6 ماه تا 2 سال گردیده، همچنین در صورت هرگونه اخلال در نظم عمومی ، تخریب اموال عمومی و یا خصوصی وفق مواد 618، 675، 676 و 677 قانون مجازات اسلامی در برخی موارد می تواند تا مدت 3 سال حبس تعزیری را سبب گردد. لذا در صورت ارتکاب این گونه تخلفات با نامبردگان برخورد می گردد. از طرفی ایراد هرگونه جراحت و یا آسیب های جسمی، روحی و روانی برابر قانون مذکور مستوجب پرداخت دیه و حتی قصاص است. لذا به کلیه این افراد توصیه می شود با در نظر گرفتن این حجم از عواقب و مجازات ها، از ایجاد زمینه برخوردهای قانونی، هنجارشکنی ها و ساختارشکنی ها پرهیز کنند تا در روزهای پایانی سال شاهد سوانح، حوادث و وقایع تلخی از این دست نباشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا