خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: فراکسیون میانه‌روها تعیین‌کننده است | نمایندگان مجلس نماینده‌ی مردم هستند نه نماینده‌ی نظام

علی مطهری با تاکید بر اینکه تشکیل فراکسیون میانه‌روها در مجلس آینده می‌تواند در برخی تصمیمات تعیین‌کننده باشد، گفت: نمایندگان مجلس نماینده‌ی مردم هستند و نه نماینده‌ی نظام.

این فعال سیاسی میانه‌رو بر این باور است که در صورت نقش‌آفرینی فراکسیون میانه‌روها در انتخابات هیئت رئیسه مجلس امکان حضور نمایندگان میانه‌رو نیز در هیئت رئیسه مجلس دوازدهم خواهد بود.

آقای مطهری در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی تشکیل فراکسیون میانه‌روها در مجلس آینده گفت: قاعدتا نمایندگان میانه‌رو که در انتخابات اخیر از سوی مردم انتخاب شده‌اند برای آنکه بتوانند در تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی نقش‌آفرین باشند می‌باید یک فراکسیون تشکیل دهند تا رای و نظر آنها بر تصمیمات مجلس اثرگذار باشد.

سه فراکسیون در مجلس دوازدهم

او درباره‌ی فراکسیون‌های احتمالی در مجلس دوازدهم گفت: احتمالا علاوه بر فراکسیون میانه‌روها، دو فراکسیون دیگر که یکی از آنها منتسب به شورای ائتلاف و دیگری نزدیک به پایداری باشد نیز تشکیل خواهد شد.

مطهری در ادامه گفت: در شرایطی که این دو گروه با هم اختلافاتی دارند و این اختلافات در انتخابات اخیر هم دیده می‌شد، فراکسیون میانه‌روها این امکان را خواهد داشت که در چنین شرایطی در برخی تصمیمات تعیین‌کننده باشد.

نماینده‌ی مردم در مجلس دهم درباره‌ی الویت‌های نمایندگان میانه‌رو مجلس گفت: اولویت نخست فراکسیون میانه‌روها می‌باید مسائل اقتصادی و معیشتی باشد به دلیل آنکه مردم به شدت در این بخش تحت فشار هستند. همینطور لازم است که به بحث سیاست خارجی هم بپردازند تا بتوانند زمینه‌ی رفع تحریم‌ها و توازن میان رابطه با شرق و غرب را فراهم کنند.

مطهری در پاسخ به این سوال که «آیا مجلس امکان ورود به مباحث حوزه‌ی سیاست خارجی را دارد؟»، گفت: مجلس به مرور از جایگاه اصلی خود و حقوق قانونی که داشته عقب نشینی کرده است که در شرایط فعلی قرار گرفته است؛ به همین خاطر برخی این تصور را دارند که مجلس در سیاست خارجی نقشی ندارد و تصمیم‌گیری در این حوزه در جای دیگری انجام می‌گیرد.

مجلس می‌تواند وزیر خارجه را فرابخواند

او در ادامه افزود: در حالی که اینطور نیست و مجلس می‌تواند اثرگذار باشد و برای مثال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند مطابق قانون وزیر امور خارجه را فرابخوانند و از او بخواهند که که توازن را در سیاست خارجی ایجاد کرده و از گرایش شدید به روسیه و چین جلوگیری کند.

این فعال سیاسی میانه‌رو گفت: کاندیداهای میانه‌رویی که توانستند وارد مجلس شوند لازم است که برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد لوایح و طرح‌ها به مسائل و سیاست‌های کلان مسلط باشند. آنها باید حرف مردم را در مجلس مطرح کنند.

نمایندگان مجلس «نماینده‌ی مردم» هستند نه «نماینده‌ی نظام»

او ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید فراموش کنند که «نماینده‌ی مردم» هستند نه «نماینده‌ی نظام». متاسفانه بیشتر نمایندگان خود را «نماینده‌ی نظام» می‌دانند. در حالی که لازم است نمایندگان مجلس دردهای مردم را در مجلس مطرح کنند.

مطهری با بیان اینکه «برای تشکیل فراکسیون میانه‌روها شمار قابل قبولی از نمایندگان میانه‌رو در میان منتخبان حضور دارند»، گفت: در مرحله‌ی دوم انتخابات هم امکان افزایش تعداد نمایندگان عقلگرا و معتدل کاملا وجود دارد.

نماینده‌ی مردم در چند دوره‌ی مجلس درباره‌ی اثرگذاری فراکسیون میانه‌روها گفت: اگر نمایندگان میانه‌رو مدیریت خوبی داشته باشند حتما می‌توانند با تشکیل یک فراکسیون امکان اثرگذاری را داشته باشند. موانع خاصی برای تشکیل چنین فراکسیونی پیش روی آنها نیست. برای چنین کاری ابتدا باید خودشان تصمیم بگیرند.

مطهری با بیان اینکه «مجلس جای کار جمعی و فراکسیونی است و کارهای فردی کمتر به نتیجه می‌رسد»، گفت: بر همین اساس فراکسیون میانه‌روها در تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌توانند اثرگذار باشند. برای مثال با ائتلاف با یکی از دو فراکسیون دیگر می‌توانند برخی از افراد میانه‌رو هم وارد هیئت رئیسه مجلس آینده شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا