خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حکایت سحر و جادو پیرامون مستطیل سبز!

یحیی فتح نجات در روزنامه کرمان امروز نوشت: «با توجه به اینکه نفوذ عده ای از اهالی سحر و جادو در کادر برخی از تیم های فوتبال همواره حاشیه های تاسف باری پدید می آورد و شأن و منزلت ورزش ایران را که ـ‌مبتنی بر مرام پهلوانی است ـ دچار وهن و تحقیر می نماید، سیتم های امنیتی کشور بایستی در شناسایی و مجازات عاملان این قبیل رفتارهای مشکوک که به منظور بی آبرویی ملی شکل می گیرد، اهتمام ویژه مبذول فرمایند.

به روایت شاهنامه فردوسی، پهلوانان اسطوره ای ایران چون:‌ گیو و گودرز و رستم و توس و… با هر گونه سحر و جادو مخالف بودند و جادوگران را به شدت مجازات می کردند. در شاهنامه می خوانیم: فرماندهان ارتش ایران در سپاه دشمن،‌ جادوگری می یابند که با دمیدن سرمای شدید در اردوگاه ایرانیان یخبندان پدید می آورد. یکی از سربازان پیشنهاد می کند از این جادوگر برای پیروزی بر دشمنان استفاده شود. سپهسالار ایرانی می گوید:‌ پیروزی ای که با دوز و کلک و ناجوانمردی کسب شود،‌ فاقد ارزش پهلوانی است. وی دستور می دهد این جادوگر را که «بازور» نام داشت به مجازات برسانند. آری دلاوران ایران باستان چنین مرامی داشتند. آیا ما که اسلاف چنین انسان های آزاده ای هستیم، حق داریم چوب حراج بر آبرو و حیثیت سه هزار ساله ی ملی و میهنی خود بزنیم و در نهایت دشمن شاد شویم!؟

با توجه به اینکه چنین رفتارهایی غرور ملی و دیرینگی تمدن ایرانی را نشانه رفته است، به نظر می رسد عاملان و باورمندان رفتارهای مبتنی بر سحر و جادو از یک مبداء خارجی ضد ایرانی تقویت می شوند.
از هزاران سال پیش، دانشمندان ما معلوم کرده اند سحر و جادو صرفا به منظور تخریب روحیه و بازی با روان حریف به کار می رود و بر آنان که به خداوند توکل می کنند تاثیری ندارند.

واقعیت این است،‌ خرافات و سحر و جادو به عنوان یک آسیب خطرناک و آفت ضد ورزشی،‌ تنها به درختان تندرستی ایران (ورزشکاران) سرایت نکرده و بلکه بسیاری از تیم های بزرگ اروپایی نیز گرفتار باورهای مبتذل خرافی شده اند و تماشاچیان می توانند آثار این قبیل باورها را حتی بر روی پیراهن بازیکنان تیم های اروپایی که مدعی تمدن غربی هستند، مشاهده کنند. به عنوان مثال، اعضای یک تیم که به تقدس عدد هفت باور دارند، شماره ی روی پیراهن های خود را عدد هفت یا مضربی از هفت اختیار می کنند. نظیر 14 – 21-35-42-49-56- 63 -70- 77 -84 – 101 – 108- 115 – 122- 129 – 136 و تیمی دیگر، عددهای 7- 17- 27 – 37- 47- 57 – 67- 77- 87- 97- 107- 117 و … را به کار می برد،‌حال آنکه بنا به باورهای باستانی عدد هفت از تعداد سیاره های منظومه شمسی حاصل شده است (در ابتدا 7 سیاره کشف شده بود و بعدها دو سیاره نپتون و پلوتون اضافه شد و تعداد به عدد 9 رسید ولی دیگر آگاهی و خرد انسان ها به درجه ای رسید که تقدسی برای عدد 9 قائل نشدند. در برخی تیم ها عدد 5 و مضرب های آن مبنای انتخاب شماره های روی پیراهن بازیکنان است.
همچنین استفاده از نعل اسب در آستانه ی مغازه ها و شرکت ها، خرافه ی دیگری است که متاسفانه به ایران نیز راه یافته و خوانندگان عزیز این مقال می توانند در بازارهای سراسر ایران به جستجوی این خرافه یا خرافه ی چشم زخم بپردازند. این در حالی است که براساس آموزه های دینی و خردورزی های اندیشمندان بزرگی چون حکیم فردوسی در شاهنامه، زندگی انسان براساس کوشش و بخشش شکل می گیرد و بخشش خداوند هم، جان مایه تلاش را می طلبد و بدبخت آنهایی که به شانس و خرافات دل می بندند! از قدیم هم گفته اند:‌«از تو حرکت از خدا برکت».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا