خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدال کشاورزی با بروکراسی در گلستان

مهران موذنی در روزنامه گلشن مهر (گلستان) نوشت: «يکي از معضلات و مشکلات هميشگي جامعه ايراني درگيري با کاغذبازي اداري يا بروکراسي افسار گسيخته اي است که در همه لايه هاي زندگي ايراني نشت کرده است و به گونه اي تمام زندگي ايرانيان را متاثر نموده است، اين تاثيرگذاري اينک به گفته مسوولان کشاورزي گلستان به کشاورزي نيز خسارت وارد کرده است و باعث شده است در بخش‌هاي مختلف پيشرفت و توسعه کشاورزي در گلستان لطمه ببيند. در اين باره رئيس سازمان جهاد کشاورزي گلستان مي گويد: حوزه‌ي گردشگري کشاورزي نياز به قوانين جديد دارد. محمد برزعلي، صبح يکشنبه در همايش گردشگري کشاورزي به ميزباني مزرعه‌ي گردشگري فانوس جنگل با تاکيد بر تسهيل‌گرايي گفت: در حال حاضر معافيت از عوارض بخش اعظمي از بوم‌گردي کشاورزي را در بر نمي‌گيرد. امروز اگر شخصي حقيقي يا حقوقي قصد داشته باشد يک منطقه به وسعت 5 يا 8 هزار متر را به بوم‌گردي تغيير کاربري دهد، بايد به مقدار 80 درصد ارزش تغيير کاربري آن زمين را به عنوان عوارض پرداخت کند، چنين فشارهايي که جلوي توسعه را مي‌گيرند، نياز به بازبيني دارند. وي ضمن اشاره به ارزش‌گذاري برابر محصولات ارگانيک با ديگر محصولات ادامه داد: کشت محصولات ارگانيک از کارهايي است که در مزارع کشاورزي شرق استان انجام مي‌شود. محصولات ارگانيک در تمام دنيا داراي قيمت بيش‌تري از باقي محصولات است.

اگر يک کشاورز محصولي ارگانيک را با آن شرايط و با آب و هواي استان ما توليد کرده و بخواهد با قيمت بالاتري به فروش برساند، قيمت مصوب به او چنين اجازه‌اي نخواهد داد. اين يکي از خلاهاي قانوني ماست. برزعلي در نهايت بررسي حقوقي مسائل را براي حل مشکلات کنوني لازم دانست و گفت: چنين بررسي‌اي مي‌تواند ما را از بوروکراسي اداري جدا کرده و فرآيند تسهيل‌گري را روان‌تر کند. مجتبي خيام نکويي، معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي در پيامي مکتوب به مناسبت برگزاري همايش گردشگري کشاورزي در گلستان عنوان کرد: توسعه‌ي گردشگري کشاورزي در مناطق داراي تنوع اقليمي و ظرفيت‌هاي بالا، يکي از راه‌هاي تقويت نواحي روستايي است. گردشگري کشاورزي به عنوان راهبردي توانمند و داراي مزيت نسبي، مي‌تواند موجبات تحول اقتصادي را از طريق کارآفريني براي توسعه‌ي کسب و کارهاي کوچک و متوسط فراهم آورد. وي افزود: در واقع گردشگري کشاورزي ويترين نمايش ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي بر مبناي خلاقيت و نوآوري در عرصه‌هاي کشاورزي است…

قطعا اين عرصه مي‌تواند انقلابي در حوزه‌ي کاهش بيکاري، مهاجرت معکوس به روستاها و بهبود سطح رفاه کشاورزان و توليدکنندگان را رقم بزند. خيام نکويي در پايان گفت: استان گلستان با توجه به پتانسيل‌هاي فراوان در بخش کشاورزي و گردشگري، وجود اقليم مناسب (دشت، کوهپايه، مرتع، جنگل و دريا) و ظرفيت‌هاي بالاي توليد محصولات کشاورزي (92 نوع محصول)، تنوع فعاليت در زيرشاخه‌هاي بخش کشاورزي (گل و گياهان زينتي، گياهان دارويي، محصولات باغي،‌ دام و طيور و پرورش ماهي) مي‌تواند يکي از مناطق مهم در توسعه‌ي گردشگري کشاورزي کشور باشد. اميد است با برگزاري چنين همايش‌هايي شاهد توسعه‌ي بيش‌تر بخش کشاورزي باشيم.حامد پاک‌نژاد، رئيس پارک علم و فناوري گلستان نيز درباره‌ي ظرفيت‌هاي استان گلستان گفت: استان گلستان در کنار تنوع اقليمي، تنوع خوبي نيز در حوزه‌ي کشت محصولات دارد. رونق گرفتن گردشگري کشاورزي در استان نيازمند تبليغات و ورود شرکت‌هاي فناور، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌هاي تخصصي در حوزه‌ي کشاورزي است.وي با اميدواري از تداوم برگزاري اين همايش‌ها گفت: اميدواريم که برگزاري همايش‌هاي گردشگري کشاورزي ادامه يابد و شاهد تعداد بيش‌تري از اين رويدادها باشيم. پاک‌نژاد عنوان کرد: با توجه به اينکه عمده‌ي جاذبه‌هاي گردشگري کشاورزي کشور در مناطق شمالي است، اميد مي‌رود همايش‌هاي بعدي با مشارکت 3 استان شمالي انجام بشود.

هامان هاشمي، نائب رئيس کميسيون کشاورزي اتاق ايران گفت: اگر فرهنگ ميزباني و استقبال از سرمايه‌گذار و گردشگر در استان وجود نداشته باشد، نمي‌توانيم از فرصت‌هايي که تحت تاثير حضور مديران و سرمايه‌گذاران شجاع به وجود مي‌آيد بهره‌مند شويم. وي اظهار داشت: بافت تاريخي گرگان از بزرگ‌ترين فرصت‌هاي گردشگري گرگان است. سال 1310 بافت تاريخي گرگان به عنوان اولين بافت تاريخي کشور ثبت شده. يعني آن زمان چنين باوري وجود داشته که اين ميراث بايد حفظ شود و در اختيار نسل بعدي قرار گيرد. اين در حالي است که در سال 1402 مديراني درگير مسئله‌ي مجوز تخريب و ساخت و ساز اين بافت هستند. هاشمي در ادامه گفت: باغ فلاحت اولين باغ بوتانيک خاورميانه است. بايد از خودمان بپرسيم که تاکنون چقدر از اين ظرفيت استفاده کرده‌ايم و چقدر اين ظرفيت‌ها را مي‌شناسيم؟

او افزود: گلستان رتبه‌ي دوم کشور از لحاظ جمعيت روستايي است. اين ظرفيتي است که مديران ارشد استان بايد به آن توجه کنند و سازمان جهاد کشاورزي را تنها نگذارند. اين يک مطالبه‌ي عمومي است. هاشمي خاطرنشان کرد: مديران ارشد استاني يک بار براي هميشه تکليف‌شان را با نگاهي که به کشاورزي و گردشگري کشاورزي دارند، روشن کنند. مهدي سقايي، رئيس موسسه آموزش عالي حکيم جرجاني نيز در اين همايش با تاکيد بر محصول‌محوري گردشگري گفت: بايد از نگاه جاذبه‌محوري عبور کنيم. جاذبه‌محوري به تنهايي نمي‌تواند گردشگري را شکل دهد. از اين رو بايد به سمت محصول‌محوري حرکت کنيم. وي اظهار داشت: عرضه به بازار تقاضا از ديگر مسائل حائز اهميت است که بايد از پيش فکري به حال آن کرده باشيم. سقايي خاطرنشان کرد: مهم‌ترين مسئله در گردشگري کشاورزي، تعريف گردشگر است. گردشگر کسي است که از يک مبدا با انگيزه‌هاي مختلف به يک مقصد سفر کرده و 24 ساعت اقامت مي‌گزيند. اگر مدت اقامت مسافر کم‌تر از 24 ساعت باشد، نه گردشگر، بلکه بازديدکننده است.

مجيد زماني، بنيانگذار مزرعه‌ي گردشگري توسکا گفت: برگزاري جشنواره‌ها و فستيوال‌ها مي‌تواند پيشران گردشگري کشاورزي گلستان باشد. خداوند تمام زيرساخت‌هاي آن را از جمله تنوع اقليمي و تنوع قومي براي ما ايجاد کرده. وي افزود: سرمايه‌گذاري در اين عرصه اتفاق نمي‌افتد. سال‌هاست هيچ اتفاق جديدي نيفتاده و هيچ سرمايه‌گذاري عمده‌اي صورت نگرفته. طوري که در نمايشگاه اخير گردشگري، سرمان پايين بود.زماني با تاکيد بر نجات کشاورزي با گردشگري کشاورزي گفت: مزارع کشاورزي نبايد به تفرجگاه تبديل شوند. مزرعه‌ي کشاورزي محل احداث کافه و رستوران نيست. همچنين در پايان اين همايش، از سه مزرعه‌ي فعال گردشگري کشاورزي استان تقدير به عمل آمد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا