خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعای عجیب و غیرقابل محاسبه رئیس بانک مرکزی از کاهش تورم؛ «22 واحد کم شده است»

در جدیدترین دستاوردسازی‌های دولت سیزدهم، رئیس بانک مرکزی در اعلامی مبهم، از کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال 402 تا پایان بهمن ماه صحبت کرده است بدون آن‌که بگوید نرخ تورم ادعایی در چه عددی ایستاده، چند درصد تغییر کرده و معنای «کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه» در زندگی مردم چیست؟!

بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، در دیدار پایان سال خود با مدیران شبکه بانکی کشور با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و نرخ رشد نقدینگی در سال 402 گفت: در ابتدای سال جاری کشور با تشدید انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم بخصوص در فروردین ماه مواجه بود که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال 1402 روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای به خود گرفت به نحوی که بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برای پایان سال جاری نیز برآورد می‌گردد نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰ درصد قرار گیرد که این امر مطابق با هدف از پیش تعیین شده است.

به گزارش انصاف نیوز، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مرکز آمار ایران که متولی رسمی انتشار آمارهای اقتصادی کشور است، در آخرین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده (شاخص CPI) در بهمن گذشته از تورم نقطه به نقطه 35/8 درصدی در این ماه نسبت به بهمن سال قبل خبر داده بود. در همین گزارش تورم ماهانه بهمن با رشد 1/4درصدی نسبت به دی ماه 402 افزایشی گزارش شده و رقم تورم سالانه نیز 42/5 درصد اعلام شده که با هر متر و معیاری، نرخ تورم سنگین و کمرشکنی محسوب می‌شود.

طبق آن‌چه سیاست‌گذار پولی کشور گفته است تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال 22 واحد کاهش یافته که البته نمی‌توان درباره‌اش قضاوت کرد؛ اگر نرخ‌های مرکز آمار را مبنا قرار دهیم 22 واحد عدد معناداری است و باید به شکل محسوس در زندگی مردم خود را نشان داده باشد اما اگر مبنای دیگری مد نظر باشد، ممکن است 22 واحد کاهش ادعایی تورم نقطه به نقطه از ابتدای 402 تا پایان بهمن، دستاوردی کوچک باشد. به هر حال عجیب است که رئیس کل بانک مرکزی نگفته است بر اساس محاسبات کارشناسان بانک مرکزی، تورم در چه سطحی ایستاده و چه میزان تنزل کرده است.

اختلاف آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار در کشور مسبوق به سابقه است و در توجیه آن گفته می‌شود تفاوت مبانی محاسبه، تفاوت اقلام انتخابی سبدهای هزینه‌ای و تفاوت روش‌ها عامل تمایز اعداد اعلامی دو سازمان است با این حال تا پیش از امروز، تفاوت در نرخ تورم یا نرخ رشد اعلامی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی در حد دو سه درصد، کمی بیشتر و کمتر نوسان داشت. حال باید دید گزارش مرکز آمار ایران از تورم اسفند، تورم زمستان 402 و تورم سال 402، موید کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه به عنوان دستاورد اقتصادی دولت است یا نه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یاخدایعنی آدم اینقدبی سوادببین چی میکنن آقای ریس کل بیابازارببین فنرهمه چی ببین همه چی از دستتون دررفته

  2. من این دولت و تشکیلات را “دولت وهم” می بینم دولتی که از روز شکل گیری آن به اعتراف نمایندگان مجلس یک لایحه به نفع مردم به مجلس ارائه نکرده است!
    دولتی که ناکارامدترین وزراء را در اختیار گرفته است و در مصاحبه ها همین وزراء از فتح و پیروزی صحبت می کنند ! سرعت اینترنت گازوئیلی شده وزیر می گوید پهنای باند ما رو تو دنیا هیچ کشوری ندارد و وزیر ارتباطات آمریکا و انگلیس تماس گرفتن شما چطوری ایطوری تونستید برسید!
    وزیر آموزش و پرورش که هیچ ! یه مدرسه با 1000 تا دانش آموز از سطح خوب تا عالی بهش بدید و یکسال بعد نتیجه کنکوری مدرسه رو بررسی کنید اگه یک نفر رتبه زیر 100 داشت بهش اسکار بدید!
    البته نیمی دیگر هم سال بعد ترک تحصیل کردن و نیمی دیگر واژه گفتار نیک و درست رو حتی نمی دونن یعنی چی!
    از این دولت چه انتظاری می تونیم داشته باشیم

    10
    2
  3. آخه دروغ به این بزرگی .به این آدم چه باید گفت؟ کمر مردم زیربار گرانی وتورم خردشده ولی […] با اعداد و ارقام بازی میکنه. لعنت بر […] هر چه دروغگوه

  4. خیلی دیگه تند دارید میرید فرزین را این طور زدن تند رویست واقعا که چیزی نگم بهتره بهتون مسلما با افراد درستی دیگه طرف نیستیم حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا