خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف همان حرف خاتمی را زد!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانه‌ی برخی واکنش‌ها به فایل صوتی جواد ظریف نوشت:

بعضی که از دی ۹۶ رفته رفته به این نتیجه رسیدند که ماجرا در حال تمام شدن است و دیگر اصلاح‌طلبی پاسخگوی مسائل ایران نیست پس از افشای یک فایل صوتی جدید از ظریف که در بخشی از آن به نقد تندروی‌های دوران دولت اصلاحات پرداخته به یکباره مدافع اصلاحات و اصلاح‌طلبان شده‌اند و علیه دیپلمات میانه‌رو شمشیر قلم را از نیام بیرون کشیده‌اند.

البته که ظریف و آنچه می‌گوید هم مانند دیگران قابل نقد است اما درباره‌ی این نوع واکنش‌ها سه نکته‌ی کوتاه قابل یادآوری است.

۱. جواد ظریف هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده، امروز هم نیست و احتمالا تا پایان عمر هم نخواهد بود. اگر منتقدان نگاه او به دوران اصلاحات این واقعیت را ببینند و بپذیرند آنگاه دیگر اینقدر از نقدهای ظریف به اصلاح‌طلبان و دوران اصلاحات تعجب نمی‌کنند و تاسف نمی‌خورند.

رای بسیار بالای او در جبهه اصلاحات ایران برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ از او یک اصلاح‌طلب نمی‌سازد. ظریف دیپلماتی میانه‌رو است که در دولت اصلاحات مورد نقد بخشی از اصلاح‌طلبان بود، در دولت احمدی‌نژاد خانه‌نشین شد، در دولت روحانی بخش‌های قدرتمندی از ساختار سیاسی کشور در برابر او قرار گرفتند و در دولت رئیسی هم به دانشگاه بازگردانده شد.

طبیعی‌ست که ظریف به‌عنوان فردی خارج از دایره‌ی اصلاح‌طلبان تشکیلاتی با زبانی سرخ و بدون تعارفات درون خانوادگی به نقد آنچه تندروی دوران اصلاحات می‌نامد بپردازد.

۲. آنچه ظریف در نقد تندروی‌های دوران اصلاحات می‌گوید حرف تازه‌ای نیست و برخی چهره‌های مطرح این جریان پیش از این از آن گفته‌اند. در تازه‌ترین نمونه محمد نعیمی‌پور، نماینده‌ی شناخته‌شده‌ی مجلس ششم که در کارنامه‌ی سیاسی‌اش عضویت در جبهه مشارکت هم به چشم می‌خورد در گفت‌وگو با انصاف نیوز از تندروی‌های دوران اصلاحات انتقاد کرده است. او که از نمایندگان متحصن مجلس وقت هم بوده یکی از مصادیق تندروی در آن روزها را تحصن مجلس ششم می‌داند.

البته در نقطه‌ی مقابل این روایت، دیگرانی هم هستند که اعتقادی به تندروی در دوران اصلاحات ندارند و از قضا معتقدند خطای خاتمی و دولت او کندروی بوده‌ و می‌باید در بزنگاه‌هایی نوعی دیگر تصمیم گرفته می‌شد. غرض آنکه این دو نگاه بین اصلاح‌طلبان هم از همان روزها تا امروز وجود داشته و آنچه ظریف به‌عنوان فردی خارج از دایره‌ی اصلاح‌طلبی تشکیلاتی گفته حرف تازه‌ای نیست که برخی را این چنین برآشفته‌ است.

۳. «بعضی تندروی‌ها در دوران ما توقعاتی ایجاد کرد که در جریان اصلاحات نبود و عملی هم نبود، اما طرف مقابل را جری کرد که با جریان اصلاحات برخورد کنند یعنی طرف مقابل را عصبانی کرد و در اتفاقات بعدی اثر گذاشت»

آنچه ظریف در بخشی از فایل صوتی اخیر گفته شباهت بسیار زیادی با این جمله‌ها دارد. آنچه خواندید بخشی از گفته‌های محمد خاتمی در شهریور ۹۱ است که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده بود.

اگر نقدی به نگاه جواد ظریف به دوران اصلاحات هست و نقد او به تندروی‌های آن روزها باعث برآشفته شدن برخی می‌شود لازم است بیش و پیش از ظریف به «رهبر جریان اصلاحات» اعتراض کرد که چرا معتقد است تندروهای اصلاح‌طلبان طرف مقابل را عصبانی کرد؛ همان حرفی که ظریف هم زد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ظریف بعد از اون چند فایل صوتی که ازش افشاء شد قطعا میدونسته داره شنود میشه. و به عمد این حرفهارو زده. در واقع کسایکه میخواستند ظریفو بگیرند ظریف اونهارو گرفت (|

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا