خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۷ اسفند سال ۷۹ | وضع بد روحی خانواده‌ی آقای منتظری و استمداد از هاشمی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۷ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 27 اسفند 1379  | 21 ذيحجه 1421                             17 مارس 2001

آقايان احمد منتظري و [محمدعلی] ايازي آمدند و با ابلاغ پيام [خانم ماه‌سلطان ربانی]، همسر آیت‌الله منتظري، براي حل مشكل سعيد منتظري كه بازداشت شده، استمداد كردند. گفتم، آيت‌الله منتظري، چه هدفي را با نشر خاطرات، همراه با اهانت به امام و خوشحال‌كردن دشمنان دنبال مي‌كنند؟ گفتند، مي‌تواند عكس‌العمل فشارهاي زياد باشد و بسياري از دوستان ايشان هم موافق نيستند و كتابي آوردند كه مجموعه بيانات، اعلاميه‌‌ها و سخنراني‌هاي آیت‌الله منتظري در دوران حصر را جمع‌آوري‌كرده‌اند. گفتند، وضع روحي خانواده بد است.

آقاي سيدجعفر شبيري، از قضات ديوان عالي‌ كشور آمد و  از اوضاع جاري كشور اظهار نگراني‌ كرد و خاطراتي از فتنه [ابوالحسن] بني‌صدر، [رئیس‌جمهور اسبق ایران] و حمايت آن روز روحانيت از او و انشعاب مجمع روحانيون و… را مطرح كرد؛ براي تشبيه وضع موجود به آن زمان و خطر تضعيف قوه قضایيه، بعد از تضعيف اطلاعات و ناجا [= نیروی انتظامی] و رهبري را گفت و از من خواست كه مثل گذشته، براي نجات كشور، نقش ايفا كنم. از دوستان قديمي، قبل از انقلاب است.

آقاي مسيح مهاجري، [مشاور رییس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و گفت در محافل مستقل‌كشور، راه نجات انقلاب را منحصر در پذيرفتن مسئوليت رياست‌جمهوري از سوي شما مي‌دانند؛ مثل وضع بعد از جنگ. گفتم، اصلاً آمادگي براي اين مسئوليت ندارم. خواستار انتشار خاطرات 1361 من در روزنامه جمهوري اسلامي شد.

عصر آقاي [عباس] فيروزى، دبير مجله پيام حوزه آمد و ضمن اظهار نظر دربارة خدمات مهم به انقلاب و ايران و شرح مجاهدت‌هاي خود و برادران و پدرش در جنگ و شهادت، گفت، كاميون پدرش كه تنها وسيله معاش خانواده بوده، واژگون شده و اقساط را نمي‌توانند بدهند. خواست كه كاميون ديگري، به طور قسطي داده شود كه از درآمد آن، اقساط سابق را هم بدهند.

اعضاي شوراي مركزي جامعه دانشگاهيان آمدند و براي واگذاري خانه‌اي كه محل دفتر آنها است و مجهول المالك است، استمداد كردند. از جناح‌گرايي وزارت علوم انتقاد كردند و گفتند، دانشگاه‌ها را ضعيف كرده است. از مشكلات اقتصادي دانشگاهيان شكايت داشتند و خواستند كه مجمع [تشخیص‌ مصلحت‌ نظام]، سياست‌هايي براي تقويت پژوهش و توسعه دانش، تصويب نمايد.

آقاي علي‌ لاريجاني، [رئیس‌ سازمان صدا و سیما] آمد و دربارة انتخابات رياست‌جمهوري مطالبي داشت. عدم اطلاع از تصميم آقاي [سیدمحمد] خاتمي، آنها را متحير و بلاتكليف نگاه داشته است. در رسانه‌ها، تذكرات ديروز رهبري در مورد ننگ حمايت خارجي‌ها از بعضي جناح‌هاي داخلي، مورد توجه است و در رسانه‌هاي خارجي، آن را به عنوان حمله رهبري به آقاي خاتمي و دوم‌خردادي‌ها، مطرح مي‌كنند. تناقض اظهارات آقاي محسن رضايي، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، در مورد بايد يا نبايد حضور آقاي خاتمي در انتخابات هم مورد توجه است. جناح چپ، از آن به عنوان كارشكني تُندروها در برنامه‌هاي آقاي خاتمي استفاده مي‌كنند.

در لبنان آقاي شاذلی قلیبی، [دبیرکل سابق اتحادیه عرب]، در سميناري در صيدا، از هماهنگي دنياي عرب در جنگ عراق عليه ايران به نفع صدام، ستايش كرده كه باعث اعتراض [جنبش] حزب‌الله [لبنان] شده است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا