خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تورم در افغانستان منفی شد

گزارش‌ها از نرخ تورم در افغانستان گویای آن است که اقتصاد همسایه شرقی به رکوردهای رشک برانگیزی دست یافته است و در سال میلادی قبل، سطح عمومی قیمت‌ها کاهشی و ارزش پول ملی این کشور افزایشی بوده است.

به گزارش عصرایران، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده در ژانویه  ۲۰۲۴ (ماه اول سال میلادی جاری)، نرخ تورم در افغانستان رکورد قابل توجهی را تجربه کرد و به منفی 10.2 درصد رسید. در این گزارش آمده است کاهش نرخ تورم عمومی عمدتاً به‌دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت‌های مواد خوراکی و غیرخوراکی رخ داده است.

البته بانک جهانی هشدار داده کاهش قیمت‌ها به خانواده‌های آسیب‌پذیر کمک می‌کند اما به اقتصاد کلان کشور ضربه می‌زند.

بر اساس گزارش این بانک، صادرات افغانستان در ژانویه ۲۰۲۴ با ۵ درصد کاهش نسبت به ژانویه سال قبل به ۱۴۰.۵ میلیون دلار رسیده؛ صادرات مواد غذایی افغانستان به هند ۲۲ درصد افزایش و به پاکستان ۱۸ درصد کاهش یافته است.

ارزش واردات این کشور نیز در ژانویه امسال نسبت به ژانویه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته و به ۸۳۰ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، ارزش پول افغانی ۲۷ درصد در برابر دلار امریکا افزایش یافته که دلیل آن عمدتاْ ارسال ۱.۸ میلیارد دلار توسط سازمان ملل متحد و ارسال ۲ میلیارد دلار توسط شهروندان افغانستانی مقیم خارج به بستگان‌شان در کشور است. دو سال قبل، هر دلار امریکا معادل حدود 90 افغانی (واحد پول افغانستان) بود اما هم اکنون به 70 افغانی رسیده است.

بانک جهانی افزوده درآمد دولت طالبان (امارت اسلامی) در 11 ماه سال مالی جاری دو درصد کمتر از هدف تعیین شده بود و به ۱۸۹ میلیارد افغانی می‌رسد اما درآمد امسال نسبت به سال گذشته 5/6 درصد افزایش یافته است.

افغانستان در حالی به این رکوردهای اقتصادی دست یافته است که سابقه بیش از 4 دهه جنگ را پشت سر داشته و به لحاظ زیرساخت، دانش فنی و نیروی انسانی در مضیقه شدید بوده است. با این همه به نظر می‌رسد اداره اقتصاد این کشور جنگ‌زده بر اساس بدیهیات علمی، سبب موفقیت امارت اسلامی طالبان در کنترل تورم و کاهش ارزش پول ملی بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. از برادران حکومت اسلامی طالبان تقاضا می‌شود در رابطه با کنترل تورم و بهبود اوضاع اقتصادی تجربیات موفق خودشان را بعنوان مشاوره پیشنهاد در اختیار حکومت ایران قرار دهند تا ملت ایران هم از اوضاع بد اقتصادی و تورم زجرآور نجات یابند تشکر

      1
      1
  1. چرا کسی سوال نمیکنه که وقتی ۹۹ در مردم خرید نان خشک شب را نداره یعنی تقاضا وجود نداره ، این جنایت چرا به نفع طالبان تبلیغ می شود؟

    5
    7
    1. برادر عاقل ک مشخصه عقل کامل داری افغانستان کشوری ک 50جنگ داخلی وبایک یادوسال درست نمیشه بک خونه میسازن چند سال زمان میبره کشوری بارکود ومردم کهنه فکر جدای طلب انتظار یک سال نداشته باش

  2. آفرین بر طالبان، متاسفانه در ایران هنوز هم پیروان جمله معروف (( اقتصاد مال خر است )) بر اهدافشان اسرار دارند و باعث شده کشور به نابودی کشیده شود .

    1. هر وقت طالبان تونست ۱۵ میلیون آدم و ک از دستش فرار کردن و ب کشورش برگردونه براش جیغ و هورا بکش،،در ضمن اونجا وضع خوبه جمع کن با اهل بیت برو ولایت ننگرهار یه خونه کاهگلی بگیر بشین

  3. اگه وضعیت افغانستان اینقدر گل بلبله چرا این همه مهاجر از دست طالبان فرار میکنن،،،
    اخیرا گزارش شده مردم افغانستان در صف یک کیلو آرد ساعتها در صف هستن،

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا