خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دوره سربازی کوتاه شد

سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شورا با حکم کاهش مدت سربازی در برنامه هفتم خبر داد که به معنای قانونی شدن کاهش دوره سربازی برای پسران 18 ساله است.

به گزارش رسانه‌ها، طحان نظیف روز شنبه (26 اسفند 02) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: شورای نگهبان در مرحله قبل نسبت به ابهامات حکم کاهش مدت سربازی برنامه هفتم توسعه ایراداتی داشت.

وی ادامه داد: با اصلاحاتی که مجلس انجام داد و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح، این حکم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

معنای سخن آقای طحان نظیف، قانونی شدن کاهش طول دوره سربازی است.

این خبر در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز بازتاب داشته است. برای نمونه رادیو فردا نوشت: «مدت خدمت سربازی در ایران به «۱۴ ماه» کاهش یافت… بر اساس این طرح همچنین «مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند یا بیشتر» از حضور اجباری در سربازی معاف می‌شوند.»

رادیو فردا که توسط دولت آمریکا تامین مالی می‌شود در ادامه نوشته است: «سربازی در ایران، موسوم به خدمت سربازی، اجباری است و بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند.»

این رسانه، اجباری بودن سربازی را موجب فشارهای جسمی و روانی بر سربازان عنوان کرده و برای اثبات مدعای خود، به چند خبر و گزارش از حوادث مرتبط با سربازان ایرانی در سال‌های اخیر اشاره کرده است.

گفتنی است ستاد کل نیروهای مسلح از چندی پیش، طرحهایی را برای ارزش‌افزایی دوره سربازی به اجرا گذاشته است که مهارت آموزی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. این طرح‌ها پس از آن به اجرا درآمد که مباحث اجتماعی درباره آسیب‌های دوره سربازی بالا گرفت و حتی برخی از منتقدان درباره هدررفتن 2 سال از بهترین سال‌های جوانی پسران ایرانی سخن گفتند.

کاهش دوره سربازی هم یکی دیگر از طرح‌هایی است که چابک‌سازی این دوره را مد نظر داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. رسانه های آمریکایی و انگلیسی رو دست کم نگیرین. اونا روانشناس هستن و سعی میکنن روی ذهن مسئول ها هم تاثیر بزارن و اونا رو به کاری تحریک کنن که مخالف خواسته های اصلی کشور هست. مثلا فرض کنین وقتی بی‌بی‌سی میخواد از ابوعبیده حرف بزنه، تیتر میزنه: ابوعبیده، مردی با «چفیه قرمز». چرا؟ چون حساسیت های قشر مذهبی رو میدونه و با این کار بین دشمن های خودشون اختلاف ایجاد میکنن. در حالی که همه میدونیم که سلفی ها علارغم تفاوت ها، به مراتب اعتقاداتشون به ما نزدیک هست تا انگلیسی ها و آمریکایی ها. ولی با این کارها روی نقطه اختلاف ها فوکوس میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا