خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شاه قجر در سفر؛ از شکار در اطراف تهران تا ضیافت شام در وین [+تصاویر کم‌یاب مظفرالدین شاه]

سرویس مجله، انصاف نیوز: مظفرالدین شاه بیمار بود، خزانه خالی و دولت بدهکار اما حال شاه قجر در سفر خوب می‌شد پس به هر خفتی تن داد تا سه بار اروپا را ببیند. تخت‌گاه هم که بود از شکار در اطراف تهران غافل نمی‌شد.

سفر برای ناصرالدین شاه فقط جنبه تفریح نداشت و او می‌خواست به راز پیش‌رفت اروپا پی ببرد، اما جانشینش، بیماری رماتیسم را بهانه می‌کرد تا در چشمه‌های آب گرم شمال اروپا خوش‌گذارانی کند.

کارگردان سفرهای فرنگ مظفرالدین شاه، میرزا علی‌اصغر خان اتابک بود؛ از بانک استقراضی هزاران تومان قرض و خزانه کشور را بدهکار انگلیسی‌ها کرد تا شاه سفر اروپایش را برود. اتابک اعظم یا همان امین‌السلطان این کارها را کرد که عاقبت ترور و کشته شد تا بار دیگر در لوح تاریخ ایران ثبت شود که خدمت به سلطان در این سرزمین بدعاقبت است اغلب!

سلطان صاحب‌قران قبلا فتوغراف‌خانه دربار را تاسیس کرده بود تا در دوره پسرش، مظفرالدین، آئین کشورداری شاهنشاه ثبت و ضبط شود! به لطف همان فتوغرافرها، حالا تصاویری از سفرهای شکاریه مظفرالدین شاه قاجار در اطراف تهران یا به قول خودشان طهران در اختیار داریم و تصاویری از سفرهای اروپایی شاه و ملازمین رکابش به خصوص در کاخ سلطنتی اتریش.

[منبع تصاویر: کتاب امین‌السلطان در سفر به اطراف و اکناف جهان، ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ نخست 1390، تهران.]

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. سلام – در نیمه دوم قرن ۱۸ و بعد هم قرن ۱۹ که اروپا در بیخ گوش ما داشت با آن سرعت پیشرفت میکرد، سلسله قاجاریه بزرگترین توهین و تحقیر ایران و ایرانی بود !؟ ارباب باکینگهام و ارباب منبر ، چه کردند با این سرزمین که اثراتش هنوز هم پس از ۱۰۰ سال از بین نرفته که هیچ ، … بماند !

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا