خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره شعرخوانی سلبریتی‌ها | حسین سخنور

حسین سخنور، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره شعرخوانی سلبریتی‌ها نوشت:

درباره شعرخوانی سلبریتی‌ها | حسین سخنور

ما معمولا از مواجهه مستقیم با متن فراری هستیم. فرقی نمی‌کند آن متن قرآن باشد یا شعر حافظ. قرآن را از زبان روحانی می‌شنویم و برای شنیدن شعر هم این حضرات حاضر در عکس را واسطه می‌کنیم.

حساب کنید شعر سعدی و مولوی با خوانش علی ضیا و سوگل مشایخی چه می‌شود؟ شبیه آن می‌شود که بهترین شیرینی را در تشت و لگن برایتان بیاورند. و یا شاعران معاصر را وقتی میلاد کی‌مرام و باران نیکراه، دکلمه می‌کنند، شاید قشنگ باشد و لذت هم ببرید، اما احتمالا شما محو جمال‌شان شدید، نه شعری که می‌خوانند. لذا خیلی بهتر است که ۱) شعر بخوانید و ۲) خودتان هم شعر بخوانید.

دلیل ۱: اگر در روز یا در هفته، سری به دیوان حافظ و شاهنامه و مثنوی و گلستان و… نمی‌زنید، بدانید و آگاه باشید که دارید همه هزینه‌های ایرانی بودن را پرداخت می‌کنید (که کم هم نیست)، بدون آن‌که از فوایدش بهره‌ای ببرید.

در آنصورت فقط از ایرانی بودن، استنشاق هوای آلوده (در داخل کشور) و اتهام تروریست بودن (در خارج کشور) نصیب‌تان شده است. اما اگر وارد این معادن طلا و قنادی‌ها شدید و کام‌تان با آن آثار شیرین شد، می‌فهمید معادله هزینه-فایده ایرانی بودن، به یک‌باره با وجود این آثار بجا مانده، به نفع ایرانی بودن، تغییر می‌کند.

دلیل ۲: این دکلمه‌خوانان غیرحرفه‌ای، سعی دارند با تکنیک‌های بیانی و تغییر لحن و صداسازی، احساس خودشان از شعر را به شما «تحمیل» کنند. احساسی که چه بسا درست نیست و یا دم‌دستی‌ترین احساس و برداشت از شعر است.

خود را از لذت شعرخوانی محروم نکنید و به خود اجازه دهید تا احساس شعر را خود دریافت کنید، نه آنکه با فیلتر یکی (حالا به اسم مجری یا بلاگر یا…) شعر را بشنوید. تازه آن یکی هم معمولا خود فیلتری در صدایش کار گذاشته که به خیال خودش زیباتر می‌شود، غافل از آنکه مدام دارد دورتر می‌شود.

بلایی که در اکثر اجراهای جدید تلویزیونی و فضای مجازی دامن‌گیر مجریان شده، از اجرا و شعرخوانی‌های علی میرمیرانی در برنامه «2شات» در شبکه خانگی گرفته تا اجرا و شعرخوانی مذهبی سیدمحمّدحسین میرحسینی در برنامه «یک ماه مانده» شبکه ۳ صداوسیما که به صورتی خیلی جدی (برخلاف برنامه‌های طنز) دارد ادای صالح‌علا را در می‌آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فقط از ایرانی بودن، استنشاق هوای آلوده (در داخل کشور) گرانی تورم تحقیر توهین و اتهام تروریست بودن (در خارج کشور) نصیب‌ مان شده

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا