خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیگیری ادعای ربایش محمد ناظم‌زاده از مریدان آیت‌الله منتظری | اکبر اعلمی

اکبر اعلمی، نماینده‌ی اسبق مردم تبریز در مجلس، ماجرای پیگیری‌هایش درباره‌ی ادعای ربایش محمد ناظم‌زاده از مریدان آیت‌الله منتظری را در صفحه‌ی شخصی خود منتشر کرده است که متن و اسناد مرتبط با آن در پی می‌آید:

در اواسط دی‌ماه 1380، حاج‌آقا «سیداصغر ناظم‌زاده» از فقهای سرشناس و خوش‌سابقه قم و از شاگردان مرحوم آیت‌الله منتظری که پیش از این قاضی دادگاه عالی قم نیز بوده است، به اتفاق پسرش «محمد ناظم‌زاده» از طلاب حوزه علمیه قم (از مریدان آیت‌الله منتظری و ظاهرا یکی از اداره‌کنندگان وقت سایت ایشان)، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم حضور یافته و به شرحی که در مصاحبه مطبوعاتی تاریخ ۲۳دی ۱۳۸۰ خود بازگو کرده‌ام (1)، مدعی شدند که «محمد ناظم زاده» در تاریخ 26 آذر 1380 توسط عده‌ای ناشناس ربوده شده و به مدت شش روز از تاریخ 26/ 9/80 لغایت 03/10/80 در محلی نامعلوم بازداشت بوده است.(1)

درپی این نشست، تا جایی که حافظه‌ام یاری می‌کند و امیدوارم در ذکر اسامی اشتباه نکرده باشم، در تاریخ 21 یا 22دیماه80، تعدادی از دوستان و همکاران، از جمله آقایان؛ محمدرضا خاتمی (نایب‌رئیس مجلس ششم و عضو حزب مشارکت)، محسن میردامادی (رئیس وقت کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس ششم و عضو حزب مشارکت)، محسن آرمین (نماینده تهران در مجلس ششم و از اعضا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، عبدالله رمضان‌زاده (سخنگوی دولت خاتمی و عضو حزب مشارکت)، محمد نعیمی‌پور (منشی هیات‌رئیسه مجلس ششم و عضو حزب مشارکت) و اگر اشتباه نکنم (تردید دارم)؛ سعید حجاریان (نایب‌رئیس وقت شورای شهر تهران) و محسن امین‌زاده (معاون وزارت امورخارجه و عضو حزب مشارکت) در محلی خارج از مجلس، جلسه‌ای ترتیب داده و از من نیز دعوت کردند تا در آن جلسه حضور داشته باشم.

در جلسه مذکور پس از اینکه هریک از نامبردگان توضیحاتی پیرامون ادعای ربایش ناظم‌زاده مطرح کردند، سرانجام از بنده تقاضا کردند تا موضوع را با رسانه‌ها در میان گذاشته و این پرونده را شخصا پیگیری کنم!

گرچه به دلیل توجه مسئولیت غیرمستقیم این ادعا به دستگاه اطلاعاتی دولت آقای خاتمی که ریاست آنرا  آقای یونسی وزیر وقت وزارت اطلاعات برعهده ‌داشت، این پرسش ذهنم را درگیر کرده بود که چرا سخنگوی دولت و سایر افرادی که نام بردم و همگی از حامیان سرسخت دولت خاتمی هستند، خود رسما و بصورت غیرعلنی از طریق مقامات رسمی، این پرونده را پیگیری و یا خود مصاحبه نمی‌کنند، با این‌حال در راستای وظایف و سوگند نمایندگی، شخصا پذیرفتم که این موضوع را بطور جدی پیگیری نمایم. از اینرو؛

1. ابتدا روز یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۰ در جمع خبرنگاران طی مصاحبه‌ای موضوع را رسانه‌ای کردم که بازتاب زیادی داشت:

مشروح مصاحبه در ایسنا: «توضيحات اكبر اعلمي درباره‌ي نحوه‌ي بازداشت ناظم‌زاده، يكي از طلاب حوزه‌ي علميه‌ي قم

اكبر اعلمي نماينده‌ي مردم تبريز و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي امروز صبح در جمع خبرنگاران پارلماني توضيحاتي را در خصوص نحوه‌ي بازداشت طلبه‌اي به نام ناظم‌زاده كه فرزند يكي از روحانيون نسبتا سرشناس قم مي‌باشد، ارائه كرد. به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اعلمي در سخنانش تصريح كرد: قرائن و شواهد حاكي است افراديكه اساسنامه‌ و خط مشي آنها مبني و متكي بر ارهاب و ارعاب است مجددا در نقطه‌ي ديگري از پيكره‌ي نظام در حال تجديد حيات و بسط سازمان خود مي‌باشند و چنانچه با اين پديده برخورد جدي صورت نگيرد چه بسا فتنه‌ي ديگري كه متضمن هزينه‌هاي گزافي براي نظام خواهد بود گريبانگير كشور شود.

وي افزود: روز دوشنبه 26/9/1380 يكي از طلاب حوزه‌ي علميه‌ي قم به نام آقاي ناظم‌زاده كه فرزند يكي از روحانيون نسبتا سرشناس قم مي‌باشد توسط افراد ناشناسي دستگير و به نقطه‌ي نامعلومي منتقل و در آنجا بازداشت مي‌شود. وي گفت :چكيده‌ي اظهارات فرد ياد شده كه همراه با پدرش در جمع تعدادي از نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس حضور يافته و خطاب به نمايندگان عضو كميسيون بيان شده بود به شرح ذيل است؛ بنا به گفته‌ي ناظم‌زاده، ساعت 3 بعد از ظهر روز دوشنبه 26/9/1380 فردي ناشناس بدون اسم و رسم كه ناظم‌زاده چهره‌ي او را ديده از پشت بر شانه وي زده و خطاب به او گفته، برو داخل پژو بنشين و سرت را پايين بيانداز. پس از انتقال وي به داخل پژو چشم بندي به او زده و دو نفر در اطراف او در قسمت پشت ماشين و يك نفر نيز در صندلي جلو كنار راننده نشسته‌اند. اعلمي خاطرنشان كرد: ناظم زاده مدعي است كه يكي از سرنشينان دستمال آغشته به اتر را جلوي بيني او گرفته و همين امر باعث بي‌هوشي او شده است. او مي‌گويد پس از به هوش آمدن خود را در يك سلول تنگ و تاريك و نمور ديدم كه چراغ كم نوري در آنجا سوسو مي‌زد. مدتي نگذشته كه كسي درب سلول را به صدا درآورده و مي‌گويد؛ رو به ديوار بايست و سپس او را با چشم بند به طبقات زير زمين منتقل مي‌كنند. نماينده‌ي تبريز در خانه‌ي ملت اضافه كرد: ناظم‌زاده، به ما گفت: صداي هواپيمايي را شنيدم با شنيدن صداي هواپيما پي بردم كه در قم نيستم. با توجه به اينكه در فراز آسمان قم هيچ هواپيمايي پرواز نمي‌كند. پس از انتقال به يك اتاق، نوشته‌اي را پيش روي او مي‌گذارند و به وي تاكيد مي‌كنند بايد طي مصاحبه‌اي، مفاد مصاحبه را تكرار كند. بنا به گفته‌ي ناظم‌زاده، متن مصاحبه‌ اين بوده است: من رابط آيت‌الله منتظري با راديو اسرائيل و راديو انگليس بودم. پول‌هاي هنگفتي را از خارجيان گرفته و متقابلا پول‌هايي را هم به آنان پرداخته‌ام. ناظم‌زاده، اظهار داشت: در اين 6 روز كه اسير بوده است چند بار به او آمپول تزريق كردند كه پس از تزريق آمپول به او، تهوع داشته و خون دماغ شده است و يكبار هم آمپولي را به او تزريق مي‌كنند كه وقتي ناظم‌زاده سوال مي‌كند اين آمپول چيست به او مي‌گويند اين آمپول نوعي ويروس آلوده است. ناظم‌زاده مدعي است چند بار در حين بازجويي به او بي‌خوابي دادند و چندين بار مچ دست راست او را با دستبندي به مچ پاي او بسته‌اند. كه به نوعي شكنجه و آزار تلقي مي‌شود. بعد از تحمل 6 روز اسارت در چنگ اين افراد ناظم‌زاده را آزاد كردند و گفتند برو به هر كس مي‌خواهي بگو.

اعلمي در ادامه‌ي سخنانش گفت: با وجود اينكه مدتي از اسارت و رهايي ناظم‌زاده مي‌گذرد و تلويحا كليت اين مطلب در رسانه‌هاي خارجي مطرح شده و در حاليكه رييس جمهوري و مقام رهبري از اينگونه اقدامات، اعلام انزجار كرده‌اند و مقامات مسوول از دستگيري و زنداني كردن نامبرده كاملا اظهار بي‌اطلاعي مي‌كردند و اين عمل را قبيح و مذموم دانسته‌اند؛ سوال اين است كه چه كساني اين گونه چهره‌ي مسوولين نظام و جمهوري اسلامي را مشوه مي‌كنند و چه كساني قصد دارند جمهوري اسلامي را نا امن جلوه دهند؟

اعلمي افزود: در اظهار بي‌اطلاعي مسوولان كشور از اين قضيه، دو گزينه متصور است، يا اينكه افراديكه دست به چنين اقدامي مي‌زنند يا عوامل بيگانه‌اند يا مشتي خودسر و قانون شكن، كه در هر دو صورت دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي، و مقامات مسوول بايد پاسخ دهند كه چطور در روز روشن فردي را اين گونه دستگير و 6 روز بازداشت مي‌كنند و در ميدان انقلاب و در حاليكه هنوز آثار بيهوشي در او بوده در كوچه پس كوچه‌ها رها مي‌كنند

نماينده‌ي تبريز در مجلس ششم گفت: اميدوارم در آينده‌ي نه چندان دور مقامات مسوول را در مجلس براي پاسخگويي در مجلس زيارت كنيم. اعلمي گفت: مقامات مسوول زير بار اين قضيه نرفتند، پس دستگاه‌هاي رسمي نقشي در اين قضيه نداشتند. و اصرار مجلس مبني بر اينكه ساير قوا در مجلس پاسخگو باشند در اين قبيل موارد كاملا عيان مي‌شود. ضمنا تا به حال هيچ مقام مسوول در اين رابطه اظهار نظر نكرده است. به عنوان نمايندگان مردم ناگزيریم كه به يكي از شهروندان كه پدرش از روحانيون سرشناس قم است جواب بدهيم كه اگر مقامات نيز انكار كنند، در هر حال بايد اين قضيه پيگيري شود و در وهله‌ي اول نيز وزارت اطلاعات بايد پاسخگو باشد. (خبرگزاری ایسنا- یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۸۰)

1.1. روزنامه «نوروز»، ارگان حزب مشارکت (اتحاد ملت ایران اسلامی فعلی) که به خاطر عنایت ویژه برخی سرانش نسبت به بنده، از دیرباز تاکنون هیچ تمایلی به انعکاس اخبار مربوط به اینجانب در رسانه‌های نزدیک به خود نداشته و ندارند، این‌بار خبر «اظهارات تکان‌دهنده اعلمی در مورد ربودن و تهدید یک طلبه در قم» را به عنوان تیتر خود انتخاب و روزهای بعد هم با تهیه گزارش‌هایی، همراه با سایر نشریات به مطرح شدن این موضوع در سطح جامعه کمک کرد.

2. در 26 دیماه 1380، «محسن میردامادی» رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و مدیرمسئول روزنامه نوروز در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه مستندات شما براي ابراز نگراني نسبت به بازسازي ستاد قتل‌هاي زنجيره‌اي چيست؟ گفت: «نمونه‌اي كه آقاي اعلمي در مجلس مورد آن طلبه جوان (نظام زاده) عنوان كرد و نمونه‌اي كه من گفته بودم، اگر كنترل نشوند، مشابه ماجراهاي قبل از قتل‌هاي زنجيره‌اي است كه به قتل‌ها انجاميده بود. در حال حاضر هم اگر كنترل نشود، نگران هستيم كه به آنجا كشيده شود. البته هنوز قتلي صورت نگرفته ، اما مي‌گويم به عنوان مقدماتي است كه ممكن است به قتل منجر شود. وي نظر خود درباره‌ي جريان زمينه ساز وحمايت كننده اين مسايل را اينگونه بيان كرد: اينكه چه كساني اين كارها را كرده‌اند، من هم نمي‌دانم اما اين مسايل را مي‌گويم تا حتما تحقيق شود كه چه كساني هستند».(ایسنا- چهارشنبه / ۲۶ دی ۱۳۸۰ کدخبر: 8010-06551)

3. 30 دیماه 1380 عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی وقت دولت، در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار نوروز مبني بر اقدامات دولت در خصوص اظهارنظرهاي مطرح درباره بحث بازسازي ستاد قتل‌هاي زنجيره‌اي طي روزهاي اخير و ماجراي ربوده شدن ناظم زاده و نحوه بازداشت سيامك پورزند، اظهار داشت: «آقاي خاتمي در جمع دانشجويان اشاره داشتند كه ريشه قتل‌هاي زنجيره‌اي خشك نشده است، زيرا آن تفكر يك تفكر يكروزه نبود كه يكروزه هم از بين برود. اين اقدامات نتيجه تفكري ريشه‌دوانيده بود، كه اگرچه نمود عملي آن خشك شده است، اما بايد تلاشهاي فكري براي از بين بردن ريشه‌هاي عقيدتي‌ آن موضوع هم ادامه پيدا كند تا به‌طور ريشه‌اي از بين برود. رمضان‌زاده در خصوص اظهارات ميردامادي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، خواستار پرسش از شخص وي شد و خاطرنشان كرد: در مورد قضاياي مربوط به آقايان ناظم‌زاده و پورزند، وزارت اطلاعات مشغول پيگيري است و قطعا پس از وصول به نتيجه، آن را اعلام خواهد كرد».(ایسنا- یکشنبه / ۳۰ دی ۱۳۸۰ کدخبر: 8010-07433)

4. در پی گزارشی که برخی عوامل اطلاعات در کمیسیون امنیت‌ملی ارائه دادند، اینجانب به همراه دو تن از همکاران خوبم به اسامی «محمدرضا اسماعیلی‌مقدم» و «شیخ‌فاضل امیرجهانی» به شرکت‌های مسافربری مراجعه و درخصوص صحت و سقم موارد مطرح شده در اطلاعیه دست‌اندرکاران وقت وزارت اطلاعات تحقیق و پرس وجو کرده و گزارش آنرا به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه دادم که با گزارش وزارت اطلاعات بطور معناداری اختلاف داشت.

5. متعاقبا، در هفتم بهمن 1380، وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب ادعای ربایش ناظم‌زاده و تکرار همان گزارشی که در کمیسیون امنیت ملی ارائه داده بودند، اعلام کرد که “محمد ناظم زاده” فرزند اصغر که ادعا شده بود ربوده شده است، در این مدت در مسافرت بوده است.

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

«بدنبال ادعای ربوده شدن سید “محمد ناظم زاده” فرزند اصغر و طرح این موضوع در سطح جامعه، هیات دولت، وزارت اطلاعات را مامور تحقیق و بررسی در این خصوص کرد. وزارت اطلاعات، نیز با استفاده از کارشناسان مجرب که مورد وثوق ریاست محترم جمهوری نیز می باشند، تحقیقات لازم را انجام داد، که نتایج آن به شرح زیر اعلام می شود:

1ـ آقای سیدمحمد ناظم زاده در طول مدت ادعای ربایش و زندانی بودن یعنی از تاریخ 26/ 9/80 لغایت 3/10/ 80، در مسافرت بسر می برده است.

2ـ نامبرده بعداز ظهر دوشنبه مورخه 26/9/80 با وسیله سواری کرایه از قم به تهران رفته و ساعت چهار بعداز ظهر از ترمینال جنوب به مقصد مشهد عزیمت نموده است.

3ـ عزیمت نامبرده به مشهد به وسیله اتوبوس شماره 428ن 11 ـ اصفهان صورت گرفته و شماره سریال بلیط 160133 در دفاتر شرکت تعاونی سیر و سفر به نام محمد ناظم زاده ثبت شده است.

4ـ مشارالیه پس از رسیدن به مشهد در تاریخ 27/9/80 به مدت دو روز در هتل خراسان واقع در خیابان شهید اندرزگو ( خسروی نو) اقامت داشته است.

5ـ تحقیقات و مدارک جمع آوری شده حاکیست که نامبرده درتاریخ 29/9/80 محل مذکور را ترک و تا تاریخ 2/10/80 در مهمانپذیر ممتاز قدس فرد واقع در همان خیابان مستقر شده است. ضمنا جزئیات اقامت یک هفته‌ای وی در مشهد کاملا روشن بوده و مدارک موجود عنداللزوم به مقامات قضایی و سایر مراجع قانونی ارائه خواهد شد.

6ـ نامبرده در عصر 2/10/80 مشهد را به مقصد تهران ترک نموده است.

درپایان فرصت را غنیمت شمرده، خاطرنشان می سازد طی سنوات اخیر ادعاهای مشابه توسط افراد مختلف مطرح، ولی با تحقیقات انجام شده عدم صحت آن احراز شده است.

از این رو انتظار می رود جامعه محترم مطبوعاتی و فعالان سیاسی کشور در برخورد با موارد مشابه، قبل از بررسی صحت و سقم موضوع از دامن زدن به آن و ایجاد نگرانی در جامعه پرهیز نمایند.(خبرگزاری ایرنا- ۷ بهمن ۱۳۸۰، ۰:۰۱، کد خبر: 5622884.) https://www.irna.ir/news/5622884

6. در همان روز(هفتم بهمن 1380)، رمضان‌زاده سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان هفته‌ي گذشته‌ي خود مبني بر موظف بودن وزارت اطلاعات به پيگيري پرونده‌هاي مربوط به آقايان ناظم‌زاده و پورزند، خاطرنشان كرد:‌ «در جلسه‌ي امروز وزير اطلاعات گزارشي از نتايج بدست آمده توسط اين وزارتخانه در مورد پيگيري پرونده‌ي آقاي ناظم‌زاده ارايه كردند و اعلام نمودند كه مجموعه اظهارات آقاي ناظم‌زاده كذب محض بوده و هيچ اتفاقي در خصوص ربودن ايشان نيفتاده است، اما اينكه انگيزه بيان اين مطلب از سوي وي چه بوده است بعدا مشخص خواهد شد».(ایسنا- یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۰ / ۱۵:۱۰ کدخبر: 8011-01658)

7. پس از صدور اطلاعیه وزارت اطلاعات، «محمد ناظم‌زاده» نیز تغییر موضع داده و نظر وزارت اطلاعات مبنی بر مسافرتش به مشهد را تائید کرد! اما آقای «اصغر ناظم‌زاده» پدر وی در گفتگو با خبرنگار ایسنا مدعی شد: «مطالبي مبني بر در مشهد بودن سيدمحمد مطرح شده، نادرست است و فرزندم در مدتي كه ناپديد شده بوده، به مشهد نرفته است. امروز در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي جلسه‌اي داشتيم و توضيحات لازم را به چند تن از اعضاي كميسيون داده‌ايم، ولي پخش مشروح مذاكرات اين جلسه را به مصلحت نمي‌دانيم. او همچنين ادعا كرد: از غروب روز پنجشنبه (04/11/80) تا جمعه شب، پسر مرا نگه داشته‌اند و از او اقرار گرفته‌اند كه «من در مشهد بوده‌ام»؛ در حالي كه پسرم در مشهد نبوده است. يعني از او خواسته‌اند كه بگويد يك هفته‌اي كه ناپديد شده بوده، خودش به مشهد رفته بوده است. وي همچنين با بيان اين مطلب كه كميسيون امنيت ملي جزييات اين مسئله را دقيقا بررسي كرده‌ است، گفت: چند تن از نمايندگان مجلس از جمله اعلمي، اسماعيلي مقدم و اميرجهاني با پسرم به ترمينال رفتند تا مكاني را كه وي بليت مشهد تهيه كرده (طبق اقرار در بازداشتگاه) به نمايندگان نشان دهد، در حالي كه فرزندم وقتي وارد ترمينال شد، حتي آن مكان را بلد نبود».(ایسنا- یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۰ / ۱۷:۳۴، کدخبر: 8011-01702)  https://www.isna.ir/news/8011-01702

8. روایت هاشمی رفسنجانی از ادعای ربایش ناظم‌زاده

مرحوم «هاشمی رفسنجانی» که آنروزها دل پری از چپ‌های موسوم به دوم‌خردادی داشت، در خاطرات روزنوشت خود در تاریخ 8 بهمن 1380، ماجرای ادعای ربوده شدن ناظم‌زاده را اینگونه روایت کرده است: «مساله ادعای ربوده شدن فرزند آقای [سیداصغر] ناظم‌زاده [رئیس دفتر سابق آیت‌الله منتظری] به جای حاد و حساسی رسیده است. وزارت اطلاعات، پس از بررسی رسما اعلام کرده که قضیه ساختگی و دروغ و نوعی خودربایی است و [محمد] ناظم‌زاده، در این چند روز در تهران و مشهد بوده و هتل‌های محل اقامت او را مشخص کرده است. این مساله را سخنگوی دولت از قول وزارت [اطلاعات]، دیروز اعلام کرد و بلافاصله پدر آقای ناظم‌زاده، اظهارات سخنگوی دولت را تکذیب کرد و گفت، [وزارت] اطلاعات اخیر فرزندش را به زور گرفته‌اند. مساله از آنجا حساس شده که تندروان دوم خردادی، اخیرا مدعی شده‌اند و حادثه ناظم‌زاده و سیامک پورزند، [روزنامه‌نگار] و اخیرا جواد رحیم‌پور، [دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی] را دلیل آن می‌دانند.

آقای [محسن] میردامادی، مدیرمسئول روزنامه نوروز، این ادعاها را مطرح کرده و اکنون در مقابل اظهارنظر [وزارت اطلاعات] و سخنگوی دولت که از جناح خودشان است، قرار گرفته که حاکی از درگیری جدید درون جناحی است. باتوجه به اینکه در مورد عامل مهم مساله قتل‌های زنجیره‌ای آقای موسوی [مصطفی کاظمی] هم بود، موضوع مهم جلوه می‌کند».

9. در 9 بهمن 1380 یعنی دو روز پس از صدور اطلاعیه وزارت اطلاعات و اظهارات جدید سخنگوی دولت، «شیخ‌فاضل امیرجهانی» نماینده خرم‌دره و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم كه او هم در جلسات مربوط به اظهارات محمد ناظم زاده حضور داشته است، در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: «در بررسي كه در كميسيون در رابطه با اظهارات ناظم‌زاده انجام داديم شبهاتي ايجاد شد ولي با توجه به اينكه در خصوص كل موضوع اطلاعات جامعي در دست ندارم، نظر سخنگوي دولت در مورد ناظم زاده براي ما ملاك است. بنا شده بود كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به دليل شبهاتي كه در اين باره احساس مي‌شد، بررسي‌هاي مجددي در اين خصوص داشته باشد و چنانچه در جهت برخي ادعاها، خلاف نظر وزارت اطلاعات ثابت شود بايستي به صورت مستند بر آن تكيه گردد. وقتي به شكل حضوري‌، از ناظم زاده درمورد اينكه به مسافرت مشهد رفته بوده يا خير سئوال كرديم وي نظر وزارت اطلاعات را تاييد كرد ولي تناقض گويي‌هايي در گفتارش وجود داشت. نظر مشخصي در نقض نظرات سخنگوي دولت در مورد ناظم‌زاده ندارم و بايد ادامه بررسي‌ها را در كميسيون مورد ارزيابي قرار دهيم تا در اين زمينه نظر روشني ارائه كنيم».(ایسنا- سه‌شنبه / ۹ بهمن ۱۳۸۰ / ۱۷:۵۳، کد خبر: 8011-02304)   https://www.isna.ir/news/8011-02304

10. در 10 بهمن 1380 سه روز پس از صدور اطلاعیه مذکور، حاج آقا یونسی وزیر وقت اطلاعات جهت ادای توضیح در این خصوص به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فراخوانده شد و پس از حضور در کمیسیون و ارائه توضیحاتی که از نظر ما قانع‌کننده نبود اظهار داشت؛ بررسی صحت و سقم ادعای ربایش ناظم‌زاده و کشف حقیقت، برای وزارت اطلاعات ظرف چند ساعت میسر است. اما از آنجا که در این باره توضیحات قانع کننده‌ای ارائه نشد، ناچار بصورت رسمی سوالی را بشرح پیوست که به امضای بنده و سه تن از همکاران خوبم به اسامی آقایان؛ «محمد کیانوش‌راد»، «محمدرضا اسماعیلی‌مقدم» و «اخوان» نیز رسیده بود، مطرح و مجددا ایشان به مجلس فراخوانده شد:

11. متعاقب این پیگیری‌ها که با سماجت انجام می‌شد، بعدها متوجه شدم که وزارت اطلاعات در تاریخ 21/11/1380 به موجب گزارشی که برای دفاتر روسای سه قوه ارسال شد، توضیحات کاملا متفاوتی درخصوص ادعای ناظم‌زاده و پیگیری‌هایی که از سوی اینجانب صورت می‌گرفت، ارائه داده و در بندهای 3-2 ص7 آن نیز ضمن تکذیب مراجعه اینجانب به دفاتر شرکت مسافرتی، مدعی شده بود که اظهارات «اصغر ناظم زاده» تحت تاثیر سخنان و تحریک اعلمی انجام و بازپس‌گیری اعترافات وی و ساختگی بودن آنها هم با تحریک اینجانب صورت گرفته است!!

12. حدود 7-6 ماه بعد و پس از اطلاع دیرهنگام اینجانب از گزارش مورخه 21/11/80 وزارت اطلاعات و واکنشی که نسبت به این بخش از گزارش نشان دادم و شهادت اعضای کمیسیون در حضور وزیر اطلاعات و دفاعی که از من صورت گرفت، لاجرم رئیس حوزه وزارتی وزارت اطلاعات در تاریخ 17/07/81، طی نامه‌ای که برای کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس، دفتر سران سه قوه و اینجانب ارسال شده بود، گزارش قبلی وزارت را اصلاح و اعلام کرد که اینجانب هیچگونه نقشی در خصوص موارد مطرح شده در گزارش مزبور نداشته‌ام و اتهامات انتسابی نادرست می‌باشد و سرانجام نیز به‌دلیل عدم پیگیری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این پرونده همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی ماند!(نامه طبقه‌بندی شده و غیرقابل انتشار است).

اکنون 22سال از آن ماجرا گذشته است و بجز خدا و خودم، هیچکس از کم و کیف این پیگیری و پیامدهای بعدی آن اطلاعی ندارد و حتی هیچیک از ناظم‌زاده‌ها نیز برای یکبار هم که شده تاکنون سراغی از تنها نماینده‌ای که آنروزها خود را به مخاطره افکنده و با جدیت موضوع ادعای آنها را در مجلس ششم پیگیری می‌کرد، نگرفته‌اند تا ببیند که آیا هنوز زنده است یا مرده…!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در سالهای اصلاحات چقدر با این خبرهای ساختگی مردم را به نظام و انقلاب بدبین کردند!!
    بعد هم که به دروغ در سال 88 گفتند تقلب شده و جامعه را دو تکه کردندو خیلی ها را از قطار انقلاب پیاده کردند و سبب افزایش تحریم ها شدند.
    ایکاش یک عذرخواهی ساده میکردند.

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا