خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گناه استرومردخای در همدان چیست؟

اجلال قوامی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «گناه استرومردخای در همدان چیست؟» نوشت:

شماری از مردم رشت برای همدردی و همدلی با بازماندگان حادثه تروریستی تالار کروکوس مسکو در برابر کنسولگری روسیه شمع روشن کردند.

نفی خشونت و ستایش صلح پیام اصلی تجمع شهروندان رشتی بود. آن سوتر در همدان عده‌ای هم در برابر آرامگاه “استرومردخای” تجمع کردند و علیه اسرائیل و در حمایت از غزه شعار دادند.

البته تجمع کنندگان در مقابل آرامگاه ” استرومردخای” گروهی خاص بودند که قرابتی با نهادهای مدنی همدان نداشتند و بیشتر سویه‌ی دولتی داشتند. در سال‌های گذشته هم هر وقت درگیری اسرائیل و فلسطینیان بالا می گرفت تجمعاتی اینچنین در مقابل آرامگاه “استرومردخای” شکل می‌گرفت.

پرسش مشخص این است که گناه “استرومردخای” چیست؟ آیا صرف اینکه  “استرومردخای” برای یهودیان مقدس است به اسرائیل کنونی ربط دارد؟ این شخصیت مقدس برای یهودیان که قرن‌ها پیش فوت کرده و در میدان مرکزی کنونی همدان دفن شده باید پاسخگوی اقدامات دولت اسرائیل باشد؟

آیا “استرومردخای” با جریان صهیونیسم ارتباطی دارد؟ پس اگر این ربط‌ها و نسبت دادن آرامگاه استرومردخای به تشکیل کشور اسرائیل  و اقدامات دولت یهودی در این چند دهه اساس و بنیادی ندارد پس تجمع و آتش زدن یک بنای تاریخی و مقدس یهودیان  که در زمره میراث فرهنگی کشور است چه منفعتی دارد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شاید برخی سنت های ما هم بی ارتباط با افسانه های اهل کتاب نباشد. مثلا گوش فیل مشابه گوش هامان و زولوبیا مشابه چلیپا و صلیب است

    0
    2
  2. در واقع مردخای و استر همان ماردوک و عیشار از خدایان بین النهرینی هستند که در کتاب گیلگمش هم ذکرشان رفته است و این اسامی عبرانی نیستند. پیامبران خدا اسامی بت ها را روی خود و فرزندانشان نمی گذارند.
    اخشایروش هم تلفظ دیگری برای کوروش هست و نه خشایارشا که خیلی بعد از فتح بابل متولد شده.
    هامان هم وزیر فرعون مصری هست که قرآن آمده و ارتباطی با ارامنه ندارد.
    ۱۳ آذار هم در واقع یک فروردین شروع اعتدال بهاری و یک واقعه نجومی هست که برای کشاورزان اهمیت زیادی دارد.
    به نظر می رسد یهودیان از روی خلاقیت چند داستان را با هم التقاط کردند و یک واقعه تخیلی را در تاریخ گنجانده اند.

  3. فکر میکنید با این رفتار وحشیانه انتقام گرفتی؟ خجالت داره با آرامگاه نبرد کردی؟ این رفتارت اندازه فکر و شخصیت نداشته و جراتت را نشان داد مرده کش

    2
    1
  4. برای اولین بار جناب آقای دکتر استاد رائفی پور نابغه ی سیاست و تمامی علوم در چند سخنرانی فرمودند که چون آرامگاه استر و مردخای همدان و حبقوق نبی در تویسرکان برای یهودیان و مردم اسرائیل محترم هستند هر تحرکی از جانب اسرائیل را با حمله به این اماکن تلافی خواهیم کرد!

    هیچ انسان آزاده و باشرفی همچین کاری نمیکند مگر متعصبین خشک مغز و آدمهای نادان ،ما در ایران عزیز چند هزار سال در کنار یکدیگر با صلح و صفا ودر کمال صمیمیت زندگی کرده ایم جدای دین و قوم و مذاهب مختلفی که داشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا