خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حتی صدای خبرگزاری اصولگرای تسنیم از آش شور سریال «هفت سر اژدها» درآمد: فقط گاف هایش به یاد ماندنی است

تسنیم نوشت: در حالی‌که با توجه به سابقه ابوالقاسم طالبی و پروپاگاندای عجیب و غریب درباره «هفت سر اژدها» انتظار می‌رفت سریال مخاطب‌پسندتری را شاهد باشیم اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم نوشت: روز‌هایی که مهمترین کنداکتور تلویزیون (نوروز و رمضان) را شاهدیم بیشتر برنامه‌ها یا جُنگ‌های شبانه مورد توجه بوده تا سریال‌ها؛ البته «زیرخاکی۴» تاکنون توانسته همچون فصل‌های قبلی مورد استقبال مخاطبان باشد.

امسال به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان، سریال‌های جدید تلویزیون که برای نوروز آماده شده بودند زودتر به آنتن رسیدند. این بار البته نمی‌توان نامش را رقابت گذاشت که فقط «زیرخاکی ۴» است که می‌توان دنبالش کرد. سریالی که هنوز هم مورد استقبال مردم است.

در حالی‌که با توجه به سابقه ابوالقاسم طالبی و پروپاگاندای عجیب و غریب درباره «هفت سر اژدها» انتظار می‌رفت سریال مخاطب‌پسندتری را شاهد باشیم، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. این ضعف و انتقاد تنها از سویِ اصحاب رسانه مطرح نمی‌شود بلکه در میانِ نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی، وایرالِ گاف‌های صحنه‌ای این سریال و انتقاد به دیالوگ‌های آماتورگونه بازیگران و خیلی از موارد دیگر کاملاً مشهود است. تا الان که جوّ و فضا نشان می‌دهد «هفت سر اژدها» نتوانسته تا الان آن‌طور که باید و شاید اقبالی داشته باشد

اما «زیرخاکی» بعد از مدتی با فصل چهارم به آنتن رسیدو این سریال هنوز کار می‌کند و جواب می‌دهد؛ این اتفاق برای زیرخاکی عجیب است، اما چرا؟ شاید بگویید خیلی مجموعه‌های چندفصلی بوده که اتفاقاً فصل به فصل بهتر هم شده‌اند، در همین تلویزیون خودمان، مثلاً پایتخت! اما خب زیرخاکی با همه‌ی موفق‌های چندفصلی یک تفاوت عمده دارد. آن‌ها کلی خرده‌روایت دارند و البته کاراکتر‌هایی که بار جذابیت را بین خودشان توزیع می‌کنند، اما زیرخاکی در خلوت‌ترین شکل ممکن، بدون آن که خیلی بار داستانش را از روی شانه‌های فریبرز بردارد، جذاب است و شوخی‌هایش کار می‌کند.

زیرخاکی بدون تعارف‌های مرسوم، می‌تواند یک مثال نقض باشد. نیازی نیست کنار نقیِ داستانت ارسطو باشد، رحمت باشد، اوس موسی و حتی بهبود، در زیرخاکی نهایتاً یک پری در کنار فریبرز وجود دارد، اما داستان حرکت دارد و کار اصطلاحا درآمده، چگونه ممکن است؟ جلیل سامان دقیقا چه کرده؟

ماجرا از این قرار است که «زیرخاکی» مملوء از موقعیت‌های خلاقانه است، طراحی فیلمنامه طوری‌ست که خودِ موقعیت عامل پیش‌برنده است؛ الگوی موقعیت اشتباهی و همنشینی آن موقعیت با بلاهت فریبرز، هر بار مخاطب را بازی می‌گیرد و اتفاقاً خلق خنده هم می‌کند. به موقعیت وعده‌های فریبرز در روستا نگاه کنید، آن‌قدر خودِ موقعیت جذاب است که هر چه به آن اضافه می‌شود (مثل بازی پژمان) ارزش افزوده است، همین ماجرا در سرقت از بانک هم اتفاق می‌افتد.

یک گروهک سیاسی، تصور فریبرز از ورود به عرصه سینما و بعد به دردسر افتادنش. لحنی که کاملاً پارودی است و موقعیتی که، چون ایده بکر دارد، جواب می‌دهد. جالب اینجاست که جلیل سامان لابه‌لای ایده‌های خلاقانه‌اش گاهی برگ آس هم رو می‌کند، آن سکانس تخمه شکستن بهراد خرازی، هم اینستاگرام‌پسند بود، چون کنایه داشت. هم ایده کلا بامزه بود و هم از بهراد خرازی رونمایی شده بود، بعد سال‌ها غیبت، تلاقی سه عنصر کارساز! همین‌قدر مملو و انباشته.

در حالی‌که بازار توئیتر برای گرفتن گاف‌های صحنه‌ای، آکسسوار و بخش‌های دیگر در صحنه سریال‌ها و فیلم‌ها داغ است. تاکنون بیشترین گاف را «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی به خودش اختصاص می‌دهد. چرا که این روز‌ها هر اکانت توئیتری به مثابه یک منتقد سخت‌گیر در هر لحظه می‌توانند یک اثر هنری را زیر تیغ ببرند! کافی است کوچک‌ترین اشتباهی رخ دهد تا دمار از اثر و صاحب اثر دربیاورند. حالا تصور کنید شما مجموعه‌ای ساختی که در دوره دیگری می‌گذرد! دهه شصت و عناصرش را همه‌ی ملت از بَر هستند، بس که در این سال‌ها به میانجی شبکه‌های اجتماعی، آیتم‌های آن دهه بازنشر شده، حالا در چنین فضایی زیرخاکی و جلیل سامان در تمامی نما‌ها طوری رفتار کرده‌اند که هم دلرباست و هم غلط ندارد و در عین حال و مهم‌تر از هر چیز چیده شده و تصنعی به نظر نمی‌رسد. این یعنی خودِ دهه شصت، مثل آن سکانس کبابی سه نفره خانواده فریبرز، انگار سوار ماشین زمان شده بودیم و واقعا به قبل‌تر رفتیم!

پینگ‌پنگ جانانه صامتی و جمشیدی

تقریباً از اواسط امسال بود که حس می‌شد، پژمان شاید کمی به تکرار افتاده، اما انگار جلیل سامان دست مخاطب را درباره پژمان جمشیدی کاملا خوانده و حالا می‌شود گفت که او با «زیرخاکی ۴» ری‌برندینگ شده است. از آن طرف ژاله صامتی هم به شکل دیوانه‌واری همپای پژمان، پینگ‌پنگی خلق کرده که به لطف متن لطیف و پر از مهر سریال، دلبری می‌کند. عاشقانه‌های ساده و ملموس میان فریبرز و پری، حتی در شکل تربیت فرزندی که دارند، خیلی راحت و بی‌تکلف و صمیمی یادآور سبکی از زندگی است که این روز‌ها لا‌به‌لای شتاب و عصبیت روزمره گم شده. زیرخاکیِ ۴ با این کیفیت بازیگری و با موقعیت‌های بکر ظاهرا میخ خودش را تا اینجا محکم کوبیده است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه سریال شبکه سه و دو می‌توانند با زیرخاکیشبکه یک رقابتی داشته باشند یا کماکان شاهد آن باشیمعمده مخاطبان (به ظنّ کامنت‌ها و نظرات در فضای‌مجازی) از افطار تا وقتِ تماشای «زیرخاکی» را به دیدنِ سریال‌های قدیمی رمضانی که شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌برد اختصاص دهند؟ البته باید قسمت‌های بیشتری از سریال‌های جدید روی آنتن بروند تا از ابعاد مختلف دیگر بتوان آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نمی‌دونم چرا اینقدر به این سریال زیرخاکی پرو بال دادین واقعا یه چند قسمت دیدم چیز خاصی برا ارائه نداشت همینکه فیلم نامه حول فقط دونفر میگرده نشونه ی ضعف سریال بعد اون وقت با سریال پایتخت با اون محتوای بالا که هر کاراکتر برا خودش داستان جذابی داشت با اون همه بازیگر ماهر مقایسه میشه؟ زیر خاکی حتی دیالوگ گویی بازیگرانش هم ضعف داره از یه جهت دیگه واقعا این حجم از حمله به سریال هفت سر اژدها قابل درک نیست یه سریال خوب بعد این همه مدت داره از شبکه سه پخش میشه قصه ی خوبی هم داره بعدشم ۸۰ قسمته تازه اولاشه نتیجه گیری زود درست نیست

    84
    117
    1. کوروش کلاه بهنام رو کشید روی سرش و یه تیر توی مغزش خالی کرد و از پرتش کرد پایین.دیگه چرا بهنام که مرده بود باید توی هوا داد بزنه؟!!
      قبل از این سکانس،محمد علی چطور تیر به شکمش خورد؟!تیر کوروش به دیوار بالای سر محمدعلی خورد!!
      خوبه که درباره فساد فیلم ساخته اما واقعا ضعیف کار کرده که از طالبی بعید بود.

      106
      6
  2. درباره سریال هفت سر اژدها این نکته مهم هست که هدف کارگردان رضایت مردم نبوده
    مهم خشنودی یه طیف حداقلی ولی خاص هست که خوششون اومده .
    این فیلم به هدف خودش رسیده دوست عزیز

    127
    40
    1. این سریال هفت سر اژدها بدون شک از ضعیفترین سریال‌های تلویزیونی بوده است و آنقدر همه جاش ایراد دارد که نقدها نمی‌شود، افتضاحات آن شامل کارگردانی ، فیلمنامه ، تصویر برداری ، طراحی صحنه و لباس و گریم ، بازیگری ، و توهین به نیروهای امنیتی و انتظامی و درمانی و حتی قوه قضائیه است…. باید از ادامه اش جلوگیری شود ، اصلا چطور اجازه پخش بهش دادن لاید یکی از سرهای اژدها مدیران صدا وسیما بوده اند

      109
      45
  3. سریال عالی و یک یکه همه دزدان و رانت‌خواران و اختلاسگران بسوزند چه اصلاح طلب و چه اصولگرایان، آفرین به شجاعت سازندگان آن، از خدا برایشان طلب مغفرت و موفقيت می کنم و برای ما مردم طلب‌ خلاصی از ‌این جنایت کاران .

    104
    154
  4. مگر اژدهای هفت سر داستان سرایی بوده که در هر سیانس خلاقیتی به آن اضافه شود لذا موضوعی واقعی بوده که تحت سانورهای شدید ساخته شده است لطفا با این تیتر ها و الفاظ مردم را گمراه و رانتخواران اصولگرا و اصلاح طلب و همدستان دو تابعیتی آنها را خوشحال و امیدوار نکنید

    77
    98
  5. سلام
    دست آقای طالبی و عوامل و بازیگران سریال اژدهای هفت سر ، درد نکند ، عالی
    ای کاش زمان هر قسمت تا حدود یک ساعت افزایش می یافت.
    خیلی عالی

    40
    64
  6. باید هم امثال شماها ناراحت باشید. وقتی خیانتها رو نشون میده اونایی که دستشون تو کاره و رسوا میشن باید هم ناراحت بشن.بعد از شهادت قاضی رضایی چرا مطبوعات باید نصف شب چاپ رو قطع کنه و تیتر بزنه که پسر پدر رو کشت؟ این روزنامه ها اگه پشت سلطان خان نبودند چرا باید به نفع اون تیتر بزنند؟دیگه امثال شماها رو مردم شناختند انشاالله که به پایان نزدیک شدید و ایران به آرامش برسه

    68
    97
  7. سریال هفت سراژدها خیلی هم مخاطب داره شما دردتان آمده که چرا از این نوع سریال ها ساخته می‌شود و نشان میدهند آقازاده های دوزاری چگونه پایگاه اجتماعی برای خود درست می‌کنند و پشت اون کارهایی کثیفشان را انجام می‌دهند

    40
    65
  8. مهم نیست اصولگرا چی میگه یا اصلاح طلب چی میگه .
    دست مسئولین هر دو جبهه با نشون دادن این فیلم رو شده ، به همین علت اینقدر حاشیه سازی می‌کننو‌…

    بدونید . هروقت چیزی توسط اصلاح طلب ، اصولگرا و برعنداز به طور هماهنگ مورد حمله قرار گرفت اون بر حقه

    46
    76
  9. در ضمن سریال زیرخاکی دیگه خیلی بی مزه و چرت شده ، نکنه یکی از سر اژدها بهتون گفته از این سریال مزخرف حمایت کنید و سریال هفت سر اژدها بزنید و حق و حساب شما را میدن خدایی نکرده

    49
    79
  10. سریال هفت سر اژدها یکی از روشنگرانه ترین فیلم‌ های است که تا کنون مشاهده کرده ام وافرادی که معمولاً به این نوع سریالهاایراد می گیرند بخاطر اینست که خودشان هم درگیر مسائل زدو بندی هستندونمی خواهند دستشان رو بشود وگرنه یکی از بهترین سریالهاست وبا تشکر ودستمریزاد به کارگردانش.

    35
    63
  11. سلام
    پسر ۱۲ ساله ام نشسته بود داشت سریال و نگاه می‌کرد تو یک صحنه بازیگر ناگهان گلوی پلیس رو برید. بچه به شدت ترسید و ناخودآگاه گفت احمق ها با این سریالشون.
    واقعا باید گفت یک مشت احمق.
    اگر سریال چنین صحنه هایی دارد باید محدودیت سنی داشته باشد.
    متاسفم واقعا متاسفم.
    یک موضوع خوب را اینطور به گند کشیدن.

    40
    31
    1. شما باید خودتون بیشتر مراقب باشید که این نوع فیلم پلیسی و جنایی رو فرزندتون نبینه. در ضمن اول همین قسمت نوشته بود که دیدن این قسمت برای زیر ۱۳ سال توصیه نمیشه.

      29
      1
  12. باسلام و تشکر از سازندگان سریال هفت سراژدها
    خدایی دمتون گرم .تازه شنیدم سانسور هم کردن تا پخشش کنن.
    خدا می‌دونه یه عده با اسم اسلام ودین و خدمت به مردم ،چه بر سر این ملت آوردن. البته تاریخ خواهد نوشت…
    البته زیر خاکی با تمام خوبیهاش ،تونست تو این فصل های مختلف کلمه (( بی شرف )) رو در جامعه رواج بده و به عادی سازی یک فحش در سطح عمومی کمک شایانی کنه

    17
    49
  13. زیر خاکی واقعا هیچی نداره هیچی. بخدا هیچی نه فوتبالش خوب بود نه بازیش. هفت سر اژدها هم کامل ندیدم ولی اینقدرم بد نیست. کدوم سوتی را تیتر کردی که اصلا اشاره نکردی

    11
    31
  14. ولی من معتقدم ،سریال هفت سر اژده ها ،داره حرفهایی رو به مخاطب القاء میکنه که باعث بیداری و بصیرتش میشه .
    داره می فهمونه چه کسانی مملکت رو چپاول کردند و با پول های بادآورده شون ، خون ملت رو در شیشه کردند!!!
    فرزندان کسانی که هرگز به ایرانی بودنشان افتخار نکردند ! و با بهایی ها و صهیونیست ها حشر و نشر دارند ..!
    فیلم مطالب زیادی داره ….ظاهرا به پر بعضی ها بر خورده !!!!!

    30
    62
  15. والا ما توی کارگردانی ، فیلبرداری و طراحی صحنه و گریم مشکلی ندیدیم
    بعد اینکه توهینی به ماموران امنیتی و نیروی انتظامی و قوه ی قضایه و کادر درمان توی این فیلم نشده . توی هر نهادی میشه جاسوس و نفوذی وجود داشته باشه حتی در امنیتی ترین نهاد های کشور ..:)

    14
    6
  16. متاسفم برای کارگردان بااین سابقه عالی و ساخت همچین فیلم ضعیفی.انتخاب بازیگر در این سریال صفر بوده.نقش نیکو .محمد طاها.دمتر سماوات.و افتضاح ترین نقش گندم.آخه یعنی دیگه بازیگر نبوده؟بعدم چطور میتونن اون دختر خارجی رو بی‌حجاب و با هفت قلم آرایش نشون بدن نمیتونن نیکو که توی پارتی می‌ره و دوست پسر داره رو قیافش رو درست کنن؟خانواده سلطنتی تو خونه با مقنعه و توربان هستند؟وای خدا از ضعف این سریال

    18
    18
  17. سریال زیرخاکی که حرف نداره.
    خوبه که طالبی رفته سراغ مفاسد اقتصادی ولی انتظار داشتیم فیلم خیلی بهتری بسازه..اگه به من بود بیشتر دیالوگ های فیلم رو حذف می کردم، بویژه اونایی که به شدت شعاریه..فیلم نباید شعار بده،پیام فیلم باید توی خود فیلم مخفی باشه و به مخاطب منتقل بشه نه با دیالوگ.
    بدتر از شعارزدگی و دیالوگ های اضافی که ریتم فیلم رو میندازه، سوتی های خود فیلمه.
    چرا وقتی کوروش به سر بهنام شلیک می کنه و پرتش می کنه پایین،بهنام توی هوا داد میزنه؟!مگه مرده هم داد میزنه؟!
    گلوله کوروش کی به شکم محمدعلی خورد؟!
    سرنگی که کوروش توی خونه قاضی جاگذاشت آبی بود ولی سرنگی که به سلطان دادن سفید بود!
    قرار بود سرنگ رو تزریق کنه،بعد مار رو بندازه توی اتاق ولی مار رو انداخت و بدون تزریق داشت می رفت که زن قاضی بیدار شد!!
    اگه این مجموعه چند فصلیه و هنوز ساختش تموم نشده،باید یه فکر جدی برای ادامه‌ش کنه.

    71
    2
  18. دست کارگردان و سازندگان سریال هفت سر اژدها واقعا درد نکنه چون هدف اونها روشنگری وقایع پشت پرده هست و کسانی هم که مخالف این روشنگری هستند بدون شک دستشان با خلافکاران در یک کاسه هست

    12
    46
  19. سلام.
    هفت سر اژدها عالیس.
    زیرخاکی مسخره.
    معلومه بعضیا دردشون میگیره که همه چی رومی خوان برعکس جلوه بدن.
    گویا هنوز مشغول کارن بااین نرخ سکه!!

    7
    43
  20. سریال عالیست، آقای طالبی دستتون درد نکنه خداقوت، مخصوصا سکانس مربوط به خانم های شاغل و خانواده های متوسط و قشر ضعیف که سلطانخواه گفت، خانواده داشتن فقط مخصوص قشر مرفه جامعه اس، قشنگ نشون داد که با چه سیاستی سر ما خانم ها کلاه رفت از بانو بودن شدیم ربات و کارگر سیستم کثیفشون. خدا تن رهبر رو سالم نگه داره

    3
    95
    1. کاش یه نگاهی به تعداد لایک و دیس لایک این کامنت مسخره مینداختی ، خودت متوجه میشدی که چقدر حرفت درسته… کسی مجبورت کرده نظر بدی … داغوووون

  21. آشغال ترین سریال صدا و سیما با اختلاف زیاد….
    یک مشت بازیگر آماتور رو با ۲ ۳ تا بازیگر مطرح هم زدن سریال درست کردن…
    مثل آدم نمی تونن چیزی درست کنن ….

    21
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا