خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تدریس معارف با «قاطعیت انقلابی» در دانشگاه آزاد رودهن!

بهمن هدایتی، موسس سایت پارسینه، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

خاصیت رسیدن به چهل سالگی و بالاتر، “قدمت پیدا کردن” است! آدم یکهو متوجه می‌شود سی و پنج سال “خاطره” در لوح محفوظش دارد!

نمی‌خواهم مثل پیرمردها و بازنشسته های پارک ها حرف بزنم ولی واقعا حس عجیبی است که به‌قول معروف تا به این سن نرسید، متوجه‌اش نمی‌شوید!

نوزده سال قبل، به اتفاق دوست عزیز و قدیمی ام، مجید عزیزی به دانشگاه آزاد رودهن رفته بودم، واقعیتش را بخواهید فقط برای تماشا!

اگر بخواهم حال و هوای دانشگاه آزاد رودهن دهه هشتاد را برایتان مجسم کنم، همین قدر کافی است بگویم که این دانشگاه در آن زمان رونق دانشجو و دانشگاه آزاد و زاد و ولد و اوج نقش آفرینی دهه شصتی ها و البته اوج اقتدار و حکومت بلامنازع دکتر جاسبی، حقیقتا یک جاذبه گردشگری/ سبک زندگی به معنای دقیق بود: اینستاگرام دهه شصتی ها بود وقتی اینترنتی در کار نبود!

مد و موسیقی و جولانگاه روابط تهاجم فرهنگی گونه دختر و پسر، بطور کلی جاذبه حواشی دانشگاه آزاد رودهن از اصل شبه اکادمیک‌ اش بیشتر بود و این را کسانی که آن سالها، آنجا دانشجو بودند، خوب می‌دانند.

مجید که دانشجوی آنجا بود، پیشنهاد کرد که به عنوان “مستمع آزاد” در یک کلاس جالب شرکت کنم: معارف اسلامی ۲، درس عمومی با استادی جوان و متفاوت، جمعیت جوان و پرشور و بازیگوش و مختلط اینقدر زیاد بود که دانشجویان صندلی های اضافه را تا پیشخوان استاد چیده بودند ولی استاد جوان با چاشنی تحکم به طرز ماهرانه ای آن کلاس شلوغ را “کنترل” و اداره می‌کرد.

جدی بود و قاطع، شوخی های بچه ها را در نطفه خفه میکرد و جواب دندان شکن می‌داد، حضور و غیاب سخت گیرانه داشت و البته حواس جمع! آنقدر که متوجه حضور غریبه ای مثل من به عنوان مستمع آزاد هم شد و پرس و جو کرد که برای چه آمده ام و آمدنم بهر چیست.

استاد جوان از نیاز دانشجویان به نمره به عنوان یک ابزار قاطع و خاص استفاده میکرد، تکلیف درسی متفاوت و خلاقانه و البته سختی، برای دانشجویان تعیین کرده بود: نوشتن نامه به دفتر یک مرجع تقلید در قم، مطرح کردن یک‌ شبهه عقیدتی و دریافت جواب از آن مرجع تقلید.

خوب یادم هست که دانشجوها اعتراض کردند که شاید فرایند نامه نگاری طول بکشد و به آخر ترم و نمره گرفتن نرسد، اما مضمون پاسخ استاد این بود که این مشکل شماست، فقط انجامش بدهید.

درس معارف اسلامی یک درس عمومی معدل ساز و اسان و بی چالش بود و هست اما استاد جوان تصمیم گرفته بود آن را به هرقیمت و با قاطعیت انقلابی، با شیوه ای جدید تدریس کند و طرحی نو دراندازد

خود من هم یک روز صبح، بعد از نوزده سال فهمیدم و یادم آمد که استاد متفاوت آن روزهای دانشگاه آزاد رودهن، همین آقای هاشمی گلپایگانی ستاد امر به معروف جنجالی و متقاوت اخیر است!

این نوشته هیچ نتیجه گیری اخلاقی و غیراخلاقی ندارد و شما هر برداشتی داشته باشید به خودتان مربوط است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا