خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شعار جهانی اتیسم در سال ۲۰۲۴

شعار امسال روز جهانی اتیسم از سوی سازمان ملل «حرکت از بقا به سوی شکوفای» اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما، «طبق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که 9 سال پیش بنیانگذاری شده است دوم آوریل، روزجهانی آگاهی از اتیسم (اختلال در دَرخودماندِگی) نام گرفته که در این روز به علت تعداد زیاد کودکان مبتلا به این بیماری‌، این بیماری جدی گرفته می‌شود.

شعار امسال روز جهانی اتیسم از سوی سازمان ملل «حرکت از بقا به سوی شکوفای» اعلام شده است.

دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی آگاه سازی اتیسم می‌گويد: «در روز آگاهی جهانی اتیسم بیایید نقشی در جهت تغییر برخوردها نسبت به افراد دارای اوتیسم و به رسمیت شناختن حقوق آنها نسبت به مطالبه حقشان و تصمیم‌گیری آنها درباره زندگی‌شان مطابق با خواسته هایشان بازی کنیم.»

آبی، رنگ بیماری اتیسم است که گرچه ارتباط سختی با دنیای خارج دارند اما جور دیگری مهربانند و نیاز است با شناخت بیشتر از اوتیسم، افراد اوتیستیک را بیشتر درک کنیم. روح مهربان آنان به درک، عشق، آموزش و حمایت نیاز دارد.

اختلال طیف اتیسم یک اختلال رشدی است

هانیه فکوری مسئول مرکز اتیسم فکور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری سبلان ما که به مناسبت روز جهانی اوتیسم انجام شد گفت‌: اختلال در یادگیری ناشی از همه‌گیری، سال‌ها پیشرفت را معکوس کرده و نابرابری در آموزش را تشدید کرده است. بسیاری از دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم به‌ویژه آسیب جدی دیده‌اند و مطالعات نشان می‌دهد که به طور نامتناسبی تحت تأثیر اختلالات روتین و همچنین خدمات و حمایت‌هایی قرار گرفته‌اند که به آنها اعتماد دارند.

او افزود: اختلال طیف اتیسم یک اختلال رشدی است که با عواطف رفتاری و ارتباطی مشخص می شود که بر توانایی فرد در جهت یابی در تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد و همچنین باعث ایجاد رفتارهای تکراری و محدود می‌شود.

مدیر مرکز فکور با اشاره به اینکه اولین ظهور تاریخی کلمه «اتیسم» در سال 1911 توسط روانپزشک یوگن بلولر ساخته شد گفت:‌ از این اصطلاح برای توصیف مجموعه خاصی از علائم استفاده کرد که علائم ساده اسکیزوفرنی به عنوان یک کناره گیری شدید اجتماعی در نظر گرفته می شد.

او بیان کرد:‌ اتیسم به عنوان یک طیف در سال 2013 توسط «انجمن روانپزشکی آمریکا» در ویرایش پنجم «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» با ترکیب همه زیرمجموعه‌های اتیسم و شرایط مرتبط در یک دسته واحد، از جمله ویژگی‌های مختلف، شدت و تظاهرات علائم توسعه یافت و اختلال طیف اتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و رشدی است که بر نحوه تعامل افراد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار تأثیر می‌گذارد.

فکوری گفت: اگرچه اتیسم را می‌توان در هر سنی تشخیص داد، اما به عنوان یک «اختلال رشدی» توصیف می شود زیرا علائم معمولاً در دو سال اول زندگی ظاهر می‌شوند.

او افزود: مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر، علایق محدود و رفتارهای تکراری، علائمی که بر توانایی آنها برای عملکرد در مدرسه، کار و سایر زمینه‌های زندگی از جمله مواردی هستند که به مبتلایان به اتیسم تأثیر می گذارد.

فکور اظهار داشت: اتیسم به عنوان یک اختلال «طیف» شناخته می شود، زیرا تنوع گسترده ای در نوع و شدت علائمی که افراد تجربه می کنند وجود دارد و افراد از هر جنس، نژاد، قومیت و پیشینه اقتصادی ممکن است به ASD مبتلا شوند. اگرچه ASD می تواند یک اختلال مادام العمر باشد، درمان ها و خدمات می توانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود بخشند.

علائم اتیسم معمولاً در سن 2 یا 3 سالگی ظاهر می شود. برخی از تأخیرهای رشد مرتبط می تواند حتی زودتر ظاهر شود، و اغلب، می تواند در اوایل 18 ماهگی تشخیص داده شود. تحقیقات نشان می دهد که مداخله زودهنگام منجر به پیامدهای مثبت در آینده برای افراد مبتلا به اتیسم می شود.»

شعار جهانی اتیسم در سال ۲۰۲۴
شعار جهانی اتیسم در سال ۲۰۲۴

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا