خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو نکته درباره‌ی دو سخنرانی اخیر رهبری

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی دو سخنرانی روزهای گذشته‌ی رهبری در دیدار کارگزاران نظام و جمعی از دانشجویان نوشت:

رهبری نظام در دو سخنرانی اخیر خود نظراتی را پیرامون موضوع حجاب و همینطور عدم تحقق اهداف انقلاب مطرح کرده‌اند که قابل تامل است.

۱. چالش حجاب

آیت الله خامنه‌ای در دیدار کارگزاران نظام از ‘چالش حجاب’ سخن گفتند و اینکه از نظر شرعی و قانونی رعایت آن واجب است.

این سخن آیت الله خامنه‌ای که از این مسئله با عنوان ‘چالش’ یاد کرده‌اند جای امیدواری دارد زیرا بعضی از مسئولان این موضوع را ذیل چالش‌های نظام طبقه‌بندی نمی‌کنند و بر این باور هستند که موضوعی گذرا و فصلی است که با نادیده گرفتن آن قابل حل است.

اگر بپذیریم که مسئله‌ی حجاب یک ‘چالش’ است آنگاه باید این را هم بپذیریم که لوازم حل چنین چالشی فراتر از دعوت به رعایت قانون از پشت تریبون‌های رسمی است و باید به میدان آمد.

به میدان آمدن در چنین موضوعی به این معناست که باید بساط گفت‌وگو را گستراند و موافقان و مخالفان را به گرد هم جمع کرد تا با معجزه‌ی گفت‌وگو به سراغ حل مسئله و رفع چالش بروند.

چه از جهت فقهی و چه از جهت قانونی دیدگاه‌های انتقادی نسبت به اصل حجاب و از آن مهم‌تر و فراگیرتر حد و مرز ورود حکومت دینی به آن وجود دارد.

راهی که تا امروز پیموده‌ شده این بوده که منتقدان به سختی و با محدودیت‌های بسیار نظرات خود را بگویند و گاه هزینه دهند و نگاه رسمی هم برای ‘اعلام نظر’ در این ارتباط تریبون‌های پرشمار را در اختیار خود بگیرد و گاه برای ‘اعمال نظر’ از قوه‌ی قهریه هم بهره ببرد.

حالا در نقطه‌ای هستیم که به نظر می‌آید همه‌ی اطراف این موضوع توافق دارند که آنچه از سوی رهبری یک چالش نامیده شده حل نشده و راه طی شده به بن‌بست ختم شده است.

آنچه امروز به آن نیاز داریم شهامت اعلام خطا بودن مسیر است و گشودن راهی تازه که در آن گفت‌وگو حرف اول را بزند؛ راهی که احتمالا پایان آن حل مسئله‌ی حجاب و رفع چالش پیرامون آن خواهد بود.

۲. عدم تحقق اهداف انقلاب

رهبری نظام در دیدار جمعی از دانشجویان به صراحت گفته‌اند که بسیاری از اهداف انقلاب تحقق پیدا نکرده است. این سخن از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری به دلیل بیان همین سخن به سیاه‌نمایی و ضدیت با نظام متهم می‌شوند.

هیچ بعید نیست که اگر همین سخن آیت الله خامنه‌ای درباره‌ی محقق نشدن بسیاری از اهداف انقلاب را بدون نام بردن از گوینده‌ی آن به اهالی ‘بصیرت’ نشان دهیم صاحب چنین دیدگاهی را عامل دشمن و ضد انقلاب بخوانند و از دستگاه قضایی برخورد با فردی که چنین سخنی گفته را ‘مطالبه’ کنند!

بیان شدن این سخن از جانب رهبری نظام می‌تواند سه نتیجه‌ی مبارک با خود به همراه داشته باشد:

  • نخست، فضای سیاسی و رسانه‌ای برای سنجش دقیق و بیان صریح نظرات درباره‌ی عملکرد نظام سیاسی در چهل و چند سال اخیر بازتر خواهد شد و احتمالا دیگر کسی به دلیل آنکه سخن رهبری مبنی بر عدم تحقق بسیاری از اهداف انقلاب [که از جمله مهم‌ترین آن، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود] تکرار کرده به تبلیغ علیه نظام متهم نخواهد شد.
  • دوم، نتیجه‌ی اعلام علنی چنین سخنی از سوی بالاترین مقام نظام به این معناست که همه‌ی مدعیان دفاع از نظام و رهبری و دیگرانی که در گذشته و حال مسئولیت داشته و دارند باید به فکر بیفتند که در این بیش از چهار دهه چه کرده‌اند و کدام مسیرها را به خطا رفته‌اند که حالا از چنین جایگاهی عدم تحقق بسیاری از اهداف انقلاب مردم ایران در سال ۵۷ اعلام عمومی شده است؟!
  • سوم، این احتمال وجود دارد که در پرونده‌های باز شده برای بخشی از فعالان سیاسی و یا رسانه‌ای بیان این سخن یا مشابه آن به عنوان مصداق عنوان اتهامی ‘تبلیغ علیه نظام’ بوده باشد. خوب است که دستگاه قضایی پس از این سخن رهبری نظام این موارد را بررسی مجدد کند زیرا اگر آیت الله خامنه‌ای چنین بیانی را تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌پنداشتند به طور قطع از بیان آن پرهیز می‌کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا