خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بایدها و نبایدها برای شستن الیاف مصنوعی

رپورتاژ آگهی

پارچه های با الیاف مصنوعی به دلیل دوام، مقرون به صرفه بودن و تطبیق پذیری با هر نوع کاربرد، به یک عنصر اصلی در کمد لباس ما تبدیل شده اند. از پلی استر و نایلون گرفته تا اسپندکس و اکریلیک، این الیاف مصنوعی در همه جزئیات زندگی از جمله لباس، رومیزی، ملحفه و پرده حضور دارند.

با این حال، تمیز کردن پارچه های با الیاف مصنوعی گاهی اوقات می تواند کمی مشکل باشد. ما در این مورد نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا در حفظ و طول عمر این نوع از پارچه ها موفق تر باشید. با کمی حوصله، می توانید لباس یا پارچه های با الیاف مصنوعی خودتان را برای مدت طولانی با ظاهری نو حفظ کنید.

قاعده کلی هنگام مواجهه با محصولات الیاف مصنوعی

به طور کلی، همیشه و قبل از هر چیزی سراغ برچسب دستور العمل استفاده از لباس یا پارچه بروید. معمولا تولیدی ها و کارخانه های معتبر، لیبل یا برچسب اطلاعات، نحوه مراقبت و شستشوی محصول را در قسمتی از خود محصول تعبیه می کنند. این دقیق ترین و واقعی ترین اطلاعاتی است که می توانید به ویژه برای شستشو به دست بیاورید. دانستن معنی علائم روی برچسب و لیبل، بسیار مفید است. از توصیه های ذکر شده در این برچسب و لیبل پیروی کنید.

الیاف مصنوعی را مهربان تر بشویید.

تمام پارچه های با الیاف مصنوعی شبیه هم نیستند و نمی توان همه را با یک شیوه یکسان تمیز کرد. به همین دلیل در ادامه نکاتی برای تمیز کردن برخی از رایج ترین الیاف مصنوعی مطرح می کنیم.

• استات

استات به دلیل لطافت و ظرافتی که دارد بیشتر برای لباس های مجلسی و یا آستر لباس های دیگر مانند کت و شلوار و لباس های ورزشی استفاده می شود. بیشتر پارچه های از جنس استات، فقط از طریق خشکشویی تمیز می شوند، مگر اینکه در برچسب راهنمای آن عبارت «شستشو با دست» قید شده باشد.

اگر پارچه استاتی شما قابل شستشو با دست باشد، روش درست این است که ابتدا آن را در تشت آب سرد بخیسانید. سپس با استفاده از شوینده های ملایم بدون خشونت و چنگ زدن آن را بشویید. در نهایت هم پارچه را زیر شیر آب گرفته و بلافاصله بشویید . استفاده از خشک کن برای این پارچه ها ممنوع است. همچنین پارچه استاتی را از چوب لباسی ضد زنگ آویزان کنید تا به مرور خشک شود.

• اکریلیک

الیاف مصنوعی اکریلیک به دلیل بافت نرم و توانایی جذب رطوبت بدن به خوبی جایگزین پارچه های پشمی و پنبه ای می شوند، بنابراین تبدیل به یک ماده محبوب برای تولید جوراب، دستکش، کلاه، ژاکت و حتی پالتو شده اند. پارچه های اکریلیکی را می توان در لباسشویی انداخت، شست و خشک کرد؛ پس کار راحت است.

برای تمیز کردن این نوع از الیاف مصنوعی، علاوه بر آب سرد، شما می توانید از آب ولرم هم استفاده کنید. لباس های اکریلیک دار را پیش از شستشو، پشت و رو کنید تا در حین کار با لباسشویی آسیب نبینند. در طول شستشوی نهایی هم اگر از یک نرم کننده استفاده کنید، جای دوری نمی رود.

الیاف مصنوعی اکریلیک به حرارت حساس هستند، پس در دمای پایین خشکشان کنید و برای جلوگیری از چروک شدن، پس از اتمام کار از خشک کن لباسشویی خارجشان کنید. برای موارد ظریف، پس از شستشو با دست؛ آبکشی کنید و به آرامی بفشارید، لباس را صاف کنید و روی چوب لباسی ضد زنگ آویزان کنید.

• نایلون

نایلون دومین الیاف مصنوعی رایج بعد از پلی استر و قوی ترین الیاف مصنوعی موجود است. پس مراقبت از آن نسبتاً آسان است و با خیال راحت قابل شستشو در ماشین لباسشویی و با آب گرم می باشد. اگر پارچه نایلونی شما نیاز به اتو کردن دارد، از اتوی گرم و نه داغ استفاده کنید.

• پلی استر

پلی استر رایج ترین الیاف مصنوعی است که ماده اولیه تولید بسیاری از پارچه هاست. قوی، بادوام، مقاوم در برابر چروک، یک الیاف معجزه آسا؛ همه این ها القابی است که پلی استر به آن شناخته می شود، اما یک عیب بزرگ هم وجود دارد. پلی استر تمایل شدیدی به جذب لکه های روغنی دارد.

بنابراین تا با لکه روغنی روی آن مواجه شدید، اگر امکان دارد همان لحظه برای از بین بردنش اقدام کنید. برای این کار پارچه را بلافاصله خیس نکنید و در حالی که پارچه خشک است، با استفاده از یک لکه بر مناسب آن را از بین ببرید چون خیس کردن پارچه باعث می شود که هم کار لکه بری سخت یا محال شود و هم باعث سرایت لکه به قسمت های دیگر شود.

بیشتر پارچه هایی که از الیاف مصنوعی پلی استر ساخته شده اند را می توان در لباسشویی انداخت، شست و در دمای پایین خشک کرد. قبل از انداختن لباس های پلی استری در لباسشویی، آنها را پشت و رو کنید و اگر زیپی دارند، آن را ببندید تا بهتر جواب بگیرید. همچنین از درجه متوسط برای اتو کردن بالاتر نروید.

ریون

ریون جلوتر از بقیه الیاف های مصنوعی پا به عرصه گذاشت. ابریشم مصنوعی؛ این لقب ریون به دلیل درخشندگی، لطافت و شباهتش به ابریشم طبیعی است. پس هنگام شستشو و تمیز کردن این الیاف مصنوعی، این اصل کلی را فراموش نکنید که ریون به طور کلی ظریف و حساس است، پس با آن خشن رفتار نکنید.

در حالی که این نوع از الیاف مصنوعی هنوز مرطوب است، آن را با حرارت کم اتو کنید. احتیاطا، از یک پارچه کمکی برای پرس کردن اتو بهره ببرید.

  • اسپندکس

اسپندکس که در اواخر دهه 1950 توسعه پیدا کرد؛ به سبک وزنی، دوام بالا و انعطاف پذیری شناخته می شود. به همین دلیل است که در محصولاتی مثل مایو و جوراب شلواری و ساپورت مورد استفاده قرار می گیرد.

می توانید الیاف مصنوعی اسپندکس را با ماشین لباسشویی یا دست بشویید، با این حال از سفید کننده استفاده نکنید. هنگام اتو کردن اسپندکس هم، از درجه حرارت پایین استفاده کنید و هرگز اجازه ندهید اتو در یک نقطه بماند.

تمیز کردن الیاف مصنوعی فرش 

برخلاف فرش های بافته شده از الیاف طبیعی (پشم، پنبه، ابریشم)، تمیز کردن فرش های با الیاف مصنوعی آسان تر است. اکریلیک، پلی آمید، پلی پروپیلن و پلی استر را می توان با فوم، محلولات شوینده و بخار تمیز کرد. روش‌های ساده شستشوی فرش، از جمله استفاده از ترکیب نمک، نوشابه و سرکه نیز برای فرش های با الیاف مصنوعی کاربرد اثر بخشی دارد.

برای تمیز کردن و شستشوی الیاف مصنوعی فرش؛ هر 2 تا 3 ماه یک بار از مخلوط آب، نوشابه و سرکه؛ به ترتیب 2 لیتر، 1 قاشق غذاخوری و 60 میلی لیتر استفاده کنید. این  ماده تمیزکننده را در مخزن اسپری بریزید و کل سطح فرش را اسپری کنید. پس از 5 دقیقه (البته روی قسمت کوچکی امتحان کنید، چون این بستگی به کثیفی فرش دارد) یک فرچه نرم بکشید و خشک کنید. می بینید که علاوه بر تمیز شدن الیاف مصنوعی فرش از مواد زائد، حتی رنگ فرش هم روشن تر می شود.

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید تمیز کردن اکثر پارچه های با الیاف مصنوعی در ماشین لباسشویی، با استفاده از شستشوی آب سرد یا ولرم امکان پذیر است. هرچند که شستن پارچه های الیاف مصنوعی ظریف مانند لباس زیر زنانه یا لباس شنا، با دست  بهتر و مناسب تر است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا