خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله مستقیم ایران به اسرائیل؟ | تکمیلی: سپاه و شبکه خبر تایید کردند

منابع غیررسمی خبری و رسانه های اسراییلی مدعی شده اند که مورد حمله مستقیم ایران قرار گرفته اند. منابع رسمی اما از خاموشی در اسرئیل آماده باش و… نوشته اند. برخی سایت های خارجی نیز مدعی قصد داشتن حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شده اند.

خبرآنلاین نوشت: رسانه های خارجی خبر از آغاز حملات ایران به مواضع اسرائیل داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی رسانه های خارجی خبر از آغاز حملات ایران به اسرائیل دادند.

تسنیم به نقل از یک رسانه عبری نوشت؛ محافل نظامی اسرائیلی اطمینان دارند که هدف حملات ایران مراکز نظامی خواهند بود.

فارس نیز به نقل از منابع خارجی نوشت؛ حملۀ جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

برخی فیلم ها نیز منتشر شده که مربوط صدای پهپاد شاهد ۱۳۶ که گفته می‌شود دقایقی پیش در آسمان عراق دیده شد.

براساس اخبار منتشر شده، مقامات اسرائیلی آغاز حمله ایران به سمت اسرائیل تایید کردند.

خبرآنلاین نوشت:

ملاحظات ایران برای پاسخ به اسرائیل/ درگیری به سطح جدید می‌رسد؟

درحالی‌که فرماندهان محور مقاومت از پاسخ مستقیم و هم سطح ایران به اسرائیل خبر می‌دهند، مجموعه‌ای از محاسبات سیاسی درباره جنگ غزه حکایت از طرح نتانیاهو برای واردکردن ایران به سطح جدیدی از جنگ دارد. خبرآنلاین ابعاد صحنه تقابل ایران و اسرائیل را بررسی می‌کند.

رسول سلیمی: مقامات اسرائیلی به رسانه‌ها گفتند که اسرائیل به ایالات متحده تأکید کرده که اگر ایران در تلافی حمله مرگبار خود در سوریه در اوایل این هفته از خاک خود علیه اسرائیل حمله کند، پاسخ قوی اسرائیل را به دنبال خواهد داشت و درگیری فعلی را به سطح دیگری خواهد برد. مقامات کشورمان نیز در برابر این تهدیدات تأکید کردند که اسرائیل را به‌خاطر حمله‌ای که یک مقام ارشد ایرانی را به شهادت رساند، تلافی خواهند کرد و پاسخ تهران قطعی خواهد بود.

در این میان دولت بایدن و اسرائیل به‌شدت نگران‌اند که ایران برای یک حمله قریب‌الوقوع آماده می‌شود. از ابتدای جنگ غزه نیروهای محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق به اسرائیل حمله کرده‌اند؛ اما هیچ حمله‌ای از خاک ایران صورت نگرفته است. حمله مستقیم ایران به اسرائیل اگرچه بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه شود؛ اما اگر پاسخ به اسرائیل در همان سطح حمله به دمشق مدنظر قرار گیرد، سناریوی حمله مستقیم به اسرائیل روی میز خواهد بود.

پاسخ ایران مستقیم و هم سطح خواهد بود

در همین راستا سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته که مسئولان جمهوری اسلامی «تصمیم قاطع گرفته‌اند که پاسخ ایران مستقیم خواهد بود.» ایشان درعین‌حال گفتند «راهبرد صحیح مقاومت این است که درگیری نظامی کلاسیک شکل نگیرد.» دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرده «یکی از علت‌هایی که اسرائیلی‌ها را برمی‌انگیزد که این‌گونه منتظر باشند، این است که سطح تهدید سپاه پاسداران بسیار بالا است. می‌گویند ما قبلاً سپاه پاسداران را زده‌ایم و جمهوری اسلامی همانند ما در کشور ثالث جواب می‌دهد؛ اما این بار این‌گونه نیست.»

ملاحظات ایران برای پاسخ به اسرائیل/ درگیری به سطح جدید می‌رسد؟

خبرهای مرتبط

اظهارات سید حسن نصرالله از آنجا اهمیت دارد که او به «سطح و مستقیم» بودن پاسخ اشاره کرده که گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ مسئولانه ایران به منافع اسرائیل را بیش از هر زمانی تقویت می‌کند. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان گفته که شهید زاهدی تنها عضو غیر لبنانی مجلس شورای حزب‌الله لبنان بود. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که مجلس شورای حزب‌الله نهادی است که تصمیم‌گیری‌های این سازمان را انجام می‌دهد علاوه برسید حسن نصرالله به‌عنوان دبیرکل حزب، شامل هفت عضو دیگر بوده که یکی از آنها شهید زاهدی بوده که مسئولیت سپاه سوریه و لبنان را برعهده داشته است.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در صدر جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت که ایران سال‌هاست که هم به طور مستقیم و هم از طریق نیروهای نیابتی خود علیه اسرائیل فعالیت می‌کند و بنابراین اسرائیل علیه ایران و گروه‌های نیابتی آن، هم «دفاعی و هم تهاجمی» عمل می‌کند. وی گفته: “ما می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم و بر اساس اصل اساسی هر کسی که به ما آسیب می‌رساند یا قصد آسیب رساندن به ما را دارد، عمل خواهیم کرد، ما به او آسیب خواهیم رساند.”

اسرائیل به دنبال فرار به جلو از جنگ غزه

کارشناسان حقوق بین‌الملل معتقدند ساختمانی که هدف موشک اسرائیل قرار گرفته بخشی از ساختمان «سفارت» ایران در دمشق و نه آنچه به‌اشتباه کنسولگری ایران خوانده می‌شده بوده است؛ بنابراین حمله اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است و در صورت پاسخ باید در همان سطح صورت پذیرد. در مقابل اسرائیلی‌ها هم ادعا می‌کنند که این یک تأسیسات دیپلماتیک نیست؛ بلکه ساختمانی است که برای عملیات نظامی استفاده می‌شده است. ادعایی که برابر حقوق بین‌الملل قابل‌استناد نیست. طبق قوانین بین‌المللی، حمله به سفارت یا کنسولگری معمولاً به‌عنوان حمله به قلمرو کشوری که نماینده آن است، در نظر گرفته نمی‌شود. کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک چندین مقررات دیپلماتیک و ادب را مشخص می‌کند، اما صلاحیت ارضی را به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها اعطا نمی‌کند. بااین‌حال، در این مورد ایران حمله اسرائیل را به‌عنوان حمله به خاک خود در نظر گرفته تا پاسخ خود را متناسب با آن برنامه‌ریزی کند.

در همین حال، در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت که ایران “خویشتن‌داری قابل‌توجهی اعمال کرده است” و اسرائیل “باید مسئولیت کامل” عواقب این حمله را بپذیرد. مقامات امریکایی نیز ادعا می‌کنند که اسرائیل حمله خود را در سوریه با دولت بایدن هماهنگ نکرده است. این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان در مراسم افتتاح ساختمان سفارت ایران در دمشق به این موضوع تصریح کرده که اسرائیل از مهمات و هواپیمای امریکایی برای هدف قراردادن سفارت ایران استفاده کرده و امریکا در این حمله شریک اسرائیل است.

محاسبات ایران برای پاسخ به اسرائیل

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد ایران می‌تواند از خاک خود با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل حمله کند و شهر ایلات از دسترس ترین اهداف جمهوری اسلامی برای پاسخ نظامی به اسرائیل است.

درحالی‌که جنگ در غزه با افزایش تلفات غیرنظامیان ادامه دارد، افکار بین‌المللی علیه اسرائیل حتی در ایالات متحده، تغییر کرده است. دولت بایدن در رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری بود، رأی ممتنع داده و در ۴ آوریل، پس از کشته‌شدن امدادگران خارجی در آنچه اسرائیل آن را “اشتباه” خواند، جو بایدن در یک تماس تلفنی به نتانیاهو گفته که اسرائیل باید رویکرد خود را برای رسیدگی به بحران انسانی غزه تغییر دهد. بایدن همچنین اظهار داشت که نتانیاهو شرایط زیادی را برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی که توسط حماس نگهداری می‌شوند، تعیین کرده است. بااین‌حال، رئیس‌جمهور امریکا از حمایت این کشور از اسرائیل در برابر تهدیدات علنی ایران علیه اسرائیل خبر داد.

ناکامی اسرائیل در دستیابی به هدف اعلام شده خود برای نابودی حماس، دولت نتانیاهو را در موقعیتی متزلزل قرار داده است. ازاین‌رو در این چالش، نتانیاهو به دنبال یک راه فرار است. تحریک جمهوری اسلامی به اقدامی که تشدید تنش را تضمین کند، می‌تواند توجه افکار عمومی را از تراژدی غزه منحرف کند و امریکا را مجبور کند تا از اسرائیل در برابر ایران که دشمن مشترک آنها است حمایت کند. به همین دلیل اسرائیل هشدار داده که اگر ایران به‌خاطر کشتارهای دمشق تلافی کند، ممکن است درگیری را به «سطح جدیدی» برساند. پاسخ ایران چگونه محاسبات نتانیاهو را بر هم خواهد زد؟

پربیننده‌ترین ویدئو


تسنیم نوشت:

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تمام نیروهای آن در آماده باش کامل قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تمام نیروهای آن در آماده باش کامل قرار دارند و مدعی شد ده‌ها هواپیما به عنوان بخشی از آمادگی برای حمله ایران، در پرواز هستند.

شبکه المیادین از برگزاری قریب الوقوع جلسه اضطراری «کابینه جنگ» رژیم صهیونیستی خبر داد.

همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از صبح فردا و در روزهای آینده هیچ‌گونه فعالیت آموزشی نباید در اسرائیل برگزار شود.

ایرنا نوشت:

شبکه ای‌بی‌سی نیوز به نقل از مقام‌های آمریکایی ادعا کرد که ایران موشک‌های کروز را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است.

این شبکه به نقل از ۲ مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است، نوشت که ایران بیش از یکصد موشک کروز و به نقل از یک مقام دیگر نیز گزارش داد که ایران شمار قابل توجهی پهپاد برای حمله به اسرائیل آماده کرده است.

این مقام‌های اعلام کردند که ایران این موشک‌ها و پهپاد‌ها را در طول هفته گذشته آماده کرده است.

پیش از این، شبکه سی بی اس به نقل از دو مقام ناشناس آمریکایی نوشت که در بدترین سناریوی ممکن برای اسرائیل، پیش بینی می‌شود که ایران تا ساعاتی دیگر حمله‌ای بزرگ را به تلافی حمله به کنسولگری آن در دمشق انجام می‌دهد و بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک را به اهداف نظامی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کند.

به گفته این مقام ها، دفاع در برابر چنین حمله بزرگی برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود که ایران ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده پاسخ حمله به کنسولگری خود در دمشق را خواهد داد و تل آویو برای حمله مستقیم به شمال یا جنوب سرزمین‌های اشغالی آماده می‌شود.

وال استریت ژورنال به نقل از فردی که نامش عنوان نشده و ادعا می‌شود که گزارش مقام‌های عالی‌رتبه حکومت ایران را دریافت کرده، نوشت که طرح‌های حملات به اسرائیل مورد بحث قرار گرفته ولی «هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است».

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع نوشت که این حمله ممکن است «در داخل مرز‌های اسرائیل» انجام شود.

🔴باراک راوید، خبرنگار اکسیوس:

چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی به من گفتند که ایران با ده‌ها پهپاد به اسرائیل حمله کرده است./انتخاب

به گزارش «انتخاب»؛ الجزیره به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: به شدت نگران احتمال حمله گسترده ایران به اسرائیل هستیم. به احتمال زیاد ایران در ساعات اولیه فردا یکشنبه حمله خود را به اسرائیل آغاز می کند. ایران احتمالا از خاک خود و با مشارکت نیروهای نیابتی اش در عراق و سوریه، حملاتی علیه اهدافی در اسرائیل  انجام دهد. ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد و با حمله احتمالی ایران مقابله خواهد کرد. تجهیزات نظامی مازادی که به منطقه ارسال کرده ایم اکنون در جای خود مستقر شده اند و آماده مقابله با هرگونه حمله از سوی ایران و نیروهای نیابتی اش است.

رسانه‌های اسراییل مدعی شلیک ده‌ها پهپاد از سوی ایران به سمت اسرائیل شدند

رسانه‌های اسراییل  به نقل از مقامات آمریکایی و اسراییلی  مدعی شدند: ایران ده‌ها پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده که هم‌اکنون در مسیر اسرائیل هستند./مهر

فارس نوشت:

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که تا کنون 55 هزار نفر به دلیل نگرانی‌ از درگیری‌ها، از سرزمین‌های اشغالی گریخته‌اند و فردا شلوغ‌ترین روز فرودگاه بن‌گوریون خواهد بود.

گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه گزارش دادند که فردا شلوغ‌ترین روز فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو خواهد بود و تا کنون دست کم 55 هزار نفر از سرزمین‌های اشغالی خارج شدند.ساعتی پیش بود که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از صبح فردا و طی روزهای آینده، هیچگونه فعالیت آموزشی نباید در اسرائیل برگزار شود.وی همچنین اعلام کرد که جبهه داخلی این رژیم طی دوره آتی، به سرعت تمام هشدارهای لازم را اعلام خواهد کرد.این در حالی است که عصر امروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قطعی گسترده برق در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.پس از آن بود که گروه سایبری انتقام‌جویان، مسئولیت قطع برق در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله تل آویو، روش هاعین، آراد، مودیعین، بئر شوع و نتانیاه را بر عهده گرفت.

باشگاه خبرنگاران صدا و سیما نوشت:

پهپاد تهاجمی آرش ۲، پهپادی مخصوص برای حمله به تل آویو و تنها پهپاد تهاجمی و انتحاری ایران است که تا اسرائیل می‌رسد.

آنچه که باید از پهپاد تهاجمی آرش ۲ یا کابوس رژیم صهیونیستی با بیش از ۲۰۰۰ کلیومتر برد بدانید را در این ویدئو مشاهده می‌کنید.

🚨 رویترز: ایران تاکنون حملات موشکی خود را آغاز نکرده و احتمال دارد تا ساعات اینده حیفا و نوار ساحلی اسرائیل مورد اعداف موشک های بالستیک ایران قرار بگیرند!




کوروش احمدی می‌گوید: دولت بایدن بی شک مایل است که اتفاقی نیفتد و تنش بالا نگیرد. اما ابزاری که تاکنون مورد استفاده آمریکا بوده ظاهراً چیزی جز تلاش برای منصرف کردن ایران از طریق تهدید و تأکید بر حمایت از اسرائیل به همراه برخی همآهنگی‌های نظامی با ارتش اسرائیل نبوده است. روشن نیست که آیا آمریکا تلاشی برای فراهم کردن امکانی جهت تحقق فرمولی که به آن اشاره کردم و یک راه حل آبرومند برای طرفین کرده است یا خیر.   مشکل این است که طرف اصلی در این قضیه اسرائیل است و معلوم نیست که آمریکا اگر هم بخواهد بتواند فرمول خاصی را بر اسرائیل تحمیل کند. توافق و تبادل امتیاز در صورتی ممکن است که اسرائیل برای آن آمادگی داشته باشد.   بن بستی که نتانیاهو در آن گرفتار است، ممکن است چنین اجازه‌ای را ندهد.  

حمله اسرائیل به بخش کنسولگری سفارت ایران در دمشق و اعلام ایران برای پاسخ مستقیم نظامی به تل آویو  توجهات را در سراسر جهان جلب کرده است. به جهت بررسی موضوع فوق، «انتخاب»گفتگویی انجام داده با کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایران در نیویورک، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم: در فضای فعلی عده‌ای منتظر پاسخ ایران و عده‌ای معتقد به تداوم صبر استراتژیک هستند؛ اوضاع به کدام سمت خواهد رفت؟ به نظر نمی‌رسد که مقامات ایران هنوز تصمیمی قطعی برای انجام اقدامی از مبداء خاک خود علیه اهدافی در خاک اسرائیل گرفته باشند.  طی نزدیک به دو هفته گذشته اگر چه قاعدتاً مقامات ما باید به گزینه‌های متعددی مثل حمله به خاک اسرائیل،  یک سفارت اسرائیل یا یک کشتی اسرائیلی و … اندیشیده باشند و تحرکاتی برای تأمین لوازم برای عملیاتی کردن گزینه‌ها هم صورت گرفته باشد، اما ظاهراً تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده و شاید با گذشت زمان تردید در مورد زدن اهدافی در داخل اسرائیل از داخل ایران بیشتر شده باشد.  مقامات حتماً توجه دارند که چنین اقدامی حتماً امر بسیار خطیر و پر ریسکی است و می‌دانند که به هیچ رو نمی‌توانند تصویر روشنی از تحولات که در پی خواهد آمد و نوع واکنشی که طرف یا طرف‌های مقابل نشان خواهند داد داشته باشند. روشن است که توسل به چنین گزینه‌ای می‌تواند عواقب بسیار وخیمی داشته باشد. مسأله این است که شرایطی که در قضیه حمله به عین الاسد در عراق فراهم بود، اکنون فراهم نیست و معلوم نیست که طرف مقابل در برابر یک اقدام کنترل شده و محدود از جانب ایران خویشتن داری کند و کار به خیر و خوشی تمام شود.  نشانه‌ای نیز دیده نمی‌شود که در جریان تلاش‌های دیپلماتیک طی 13 روز گذشته زمینه برای چنین فرمولی فراهم شده باشد. مهمترین پیش فرض که چنین فرمولی را دشوار کرده این است که اسرائیل در 7 اکتبر زخم خورده، حمله به رفح ممکن نشده، اهدافش در غزه محقق نشده و در داخل و نیز از جانب متحدان خارجی و افکار عمومی بین‌المللی تحت فشار است. در چنین وضعیتی ممکن است نتانیاهو و راست افراطی در اسرائیل تصورشان این باشد که یک درگیری گسترده با ایران یک راه نجات است و می‌تواند خیلی از مشکلاتشان را حل کند.  چنین سناریویی خطر یک جنگ گسترده و نامحدود را ایجاد کرده است.  امریکا برای جلوگیری از تحولات نظامی احتمالی چه ابزار‌هایی در دست دارد؟ ایا امکان توافق و امتیاز گیری از سوی تهران وجود دارد؟ دولت بایدن بی شک مایل است که اتفاقی نیفتد و تنش بالا نگیرد. اما ابزاری که تاکنون مورد استفاده آمریکا بوده ظاهراً چیزی جز تلاش برای منصرف کردن ایران از طریق تهدید و تأکید بر حمایت از اسرائیل به همراه برخی همآهنگی‌های نظامی با ارتش اسرائیل نبوده است. روشن نیست که آیا آمریکا تلاشی برای فراهم کردن امکانی جهت تحقق فرمولی که به آن اشاره کردم و یک راه حل آبرومند برای طرفین کرده است یا خیر.  مشکل این است که طرف اصلی در این قضیه اسرائیل است و معلوم نیست که آمریکا اگر هم بخواهد بتواند فرمول خاصی را بر اسرائیل تحمیل کند.  توافق و تبادل امتیاز در صورتی ممکن است که اسرائیل برای آن آمادگی داشته باشد.  بن بستی که نتانیاهو در آن گرفتار است،  ممکن است چنین اجازه‌ای را ندهد.   با توجه به ضربه به بازدارندگی و لزوم جلوگیری از افزایش تنش، ایران چه ابزار‌هایی در دست دارد؟ ببینید در جنگ‌های اطلاعاتی – امنیتی این روز‌ها فن‌آوری و دسترسی و تشکیلات کارآمد بسیار مهم است. در ارتباط با سوریه که عملاً به عرصه درگیری بین ایران و اسرائیل تبدیل شده،  دست اسرائیل بسیار باز است.  اسرائیل همسایه سوریه است و ایران از سوریه و اسرائیل بسیار دور است.  اسرائیل درموقعیت مناسبی برای گردآوری اطلاعات و انجام عملیات در داخل سوریه قرار دارد.  دولت سوریه از نظر اطلاعاتی و امنیتی و نظامی و اقتصادی نقاط ضعف عمده‌ای دارد، آسمان سوریه در کنترل روسیه است و … البته اسرائیل طی یکی دو دهه گذشته در داخل ایران نیز گاه عملیات کرده است.  این در حالی است که برای ایران و سوریه انجام عملیات در داخل اسرائیل حداقل تا کنون بسیار دشوار بوده است.  در نتیجه ایران هم از نظر ژئوپلیتیک و هم از حیث فنآوری و اطلاعات و نیروی انسانی در محل در موقعیت مناسبی قرار ندارد. لذا، تا تحولی در ابزار‌ها و امکانات حاصل نشود،  ایران مشکل می‌تواند از دشواری‌هایی که با آن مواجه است، خلاصی یابد. در صورت انجام حمله احتمالی،  دامنه این تنش تا چه حد در حد نسبی و شامل چه خواهد بود و تا چه حد منجر به درگیری جدی تر می‌ شود؟ مشکل اصلی که تصمیم‌گیری را برای مقامات ایران دشوار کرده، همین است.  مقامات ما منطقا باید احتمال بالاگرفتن درگیری و همدستی آمریکا و اسرائیل و خطر وارد شدن ضرباتی به زیرساخت‌های نظامی و غیر نظامی کشور را در نظر بگیرند. در چنین صورتی ممکن است کشور ما در برابر دشمنان منطقه‌ای و همسایگان طماع بی دفاع شود و مردم از حداقل‌های موجود نیز محروم شوند.  به هر حال با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی،  بازسازی هر خسارتی به زیرساخت‌های ایران کار آسانی نخواهد بود.    بعلاوه، پیش فرض راهبردی تا کنون این بوده که اعضای جبهه مقاومت سپر دفاعی و عوامل اجرایی برای ایران خواهند بود، اکنون روشن نیست که این پیش فرض محقق شده است یا خیر.  به نظر نمی‌رسد که حزب الله به عنوان یک نیروی سیاسی لبنانی در شرایط بحرانی لبنان آماده فرارفتن از حد همین تبادل آتش محدود طی شش ماه گذشته باشد.  گروه‌های عراقی نیز توان نظامی محدودی دارند و … مشکل اصلی دیگر امکان محدود کردن دامنه تلافی ایران به پرتاب چند موشک و ناروشن بودن واکنش اسرائیل و آمریکا به شلیک چند موشک از جانب ایران است.  این احتمال وجود دارد که اسرائیل مایل باشد تا شلیک چند موشک را به بهانه‌ای برای حملاتی گسترده و کشاندن آمریکا به جنگ تبدیل کند.  ممکن است تصور اسرائیل این باشد که می‌تواند تصورات در منطقه در مورد توان نظامی ایران را تغییر دهد و از این طریق،  امکان یک گشایش دیپلماتیک مهم در منطقه برای خود را فراهم کند و عقب گرد‌هایش در غزه را تحت الشعاع قرار دهد.  امریکایی‌ها در صورت پاسخ ایران،  تا چه حد احتمال دارد که وارد تنش با ایران شوند؟ همه چیز بستگی برخی عوامل دارد:  اولاً نوع و گستردگی اقدامی که ایران انجام می‌دهد، چه خواهد بود ثانیاً اسرائیل چگونه و با چه شدتی واکنش نشان خواهد داد و ثالثاً سیر بعدی درگیری‌ها چگونه خواهد بود. آمریکا پیش از این همکاری‌هایی را با اسرائیل در حوزه‌های اطلاعاتی، دفاع ضد موشکی و ضد پهپادی و برنامه‌ریزی برای احتمالات مختلف و تعیین هدف‌ها و … شروع کرده است. در خبر‌ها بود که دو ناوشکن آمریکایی که امکانات ضد موشکی دارند در آب‌های اسرائیل مستقر شده‌اند.  این همکاری‌ها در صورت وقوع جنگ نیز ادامه خواهد یافت.  اما اینکه آمریکا راسا در حمله به اهدافی در داخل ایران نیز وارد عمل شود، بستگی به تحولات بعدی خواهد داشت.لینک کوتاهکپی لینکارسال به تلگرام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا