خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کیفیت جاده‌های کرمان پــایین‌تـر از حداقل استانداردها

هما حجازی در سایت کرمان امروز نوشت: «یکی از پرتکرارترین گلایه‌های مردمی که با رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ انتقاد از کیفیت و وضعیت جاده‌ها است. راه‌هایی که بسیاری از آنها به گفته رانندگان، مرگبار نامیده می‌شوند و این در حالی است که مسئولان کمبود اعتبارات را از مهم‌ترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه‌ها و جاده‌ها در استان می‌دانند و همین دستاویز باعث شده است که تقریبا دیگر مسئولان در این زمینه پاسخگو نباشند و در پاسخ به خبرنگاران با لبخندی از کمبود اعتبارات سخن به میان آورند. در حالی که امنیت جانی مردم در جاده‌ها در خطر است و برای برون رفت از آن نیاز به مسئولان دلسوز و فعال است و…

حوادث جاده ای سالانه آمار قابل توجهی از مرگ و میر ثبت شده را به خود اختصاص می دهد. در همین ایام نوروز که گذشت بیش از 600 حادثه تصادف در جاده‌های استان رخ داد که جان بسیاری از مسافران را گرفت و خانواده های بسیاری را داغدار کرد. مرگ به هر شکلی غم انگیز است اما مرگ در اثر خطای انسانی و کوتاهی در تامین امنیت و استاندارد چه در وسایل نقلیه و چه جاده ها بخشودنی نیست و درد حادثه را بیشتر می کند. در کشور و به تبع آن در استان کرمان نیز جاده های مرگ کم نیستند و هر بار با فاجعه ای و از دست رفتن جان عده ای از شهروندان، زخم دل ها باز سر باز می کند انگار که بار دیگر عزیزی را از دست داده اند. باید بدانیم که دروازه های توسعه زمانی برای یک استان یا منطقه هموار می شود که زیر ساخت های اولیه آن فراهم باشد. زیرا بدون زیر ساخت ها توسعه همواره در حد یک شعار باقی می ماند و راه به جایی نمی برد. جاده های استاندارد یکی از مهم ترین زیرساخت‌های زمینی است که باید هر منطقه از آن بهره مند باشد اما متاسفانه اگر نگاهی به استان کرمان شود به سهولت می توان از وضعیت نامطلوب جاده های آن مثنوی هفتاد من نوشت. هر چند از این مثنوی ها بارها نگاشته شده ولی گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد. جاده هایی که وضعیت آسفالتشان به گونه ای است که گویا هزاران سال است متولیان امر از کنارشان رد نشده اند تا عمق فاجعه را درک کنند یا در تاریکی مطلق به سر می برند که مامن تصادفات جاده ای مرگبار هستند.

در پیام هایی که از سوی مخاطبین کرمان امروز ارسال می شود بارها وضعیت نامطلوب جاده های جنوبی استان از سوی مردم مورد انتقاد قرار گرفته است و این در حالی است که مسئولان کمبود اعتبارات را از مهم ترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه ها و جاده ها در استان می دانند، این نکته هم لازم به ذکر است که چندی پیش معاون سازمان راهداری کشور خبر داد: «ضریب برخورداری کرمان از راه‌های روستایی پایین‌تر از میانگین کشوری است» که این خبر با توجه به اینکه ایشان چندین سال در کرمان در زمینه راه و حمل و نقل فعالیت داشتند، قابل استناد و البته تاسف برانگیز است.

نباید فراموش کرد هر مرگی که در جاده های استان به ثبت می رسد بر خانواده قربانیان تاثیر جدی می گذارد و فقر را تشدید می کند. به هر حال اکثر نیروهایی که جان خود را از دست می دهند خانواده ای ناقص و دچار فقر اجتماعی می شوند و فرزندان آنها بعضا دچار آسیب های اجتماعی می شوند. زنانی هم که متأسفانه فرزند یا همسر خود را از دست می‌دهند دچار آسیب‌های وحشتناکی می‌شوند، اینها مواردی است که معمولاً دیده نمی شود و در آمارها نمی آید. نکته دیگر نیز تأثیر مصیبت ناشی از فقدان یا معلولیت فرد بر شرایط روحی و روانی افراد و جامعه است، به هر حال خود این تلفات و اتفاقات می‌تواند بحران‌های روحی و روانی جدی و ناراحتی‌های عصبی جدی ایجاد کند. این سوانح بر خشونت‌ها و نزاع‌های اجتماعی نیز تأثیرگذار است همچنین پرونده‌های قضائی است که ناشی از این نزاع‌ها و مشکلات مالی تشکیل می شود. همه این مواردی که به آن اشاره شد فقط به علت عدم رسیدگی به جاده ها، ایجاد می شود در حالی که با حل بحران جاده های استان و مشکلات و تبعات پس از ان خود به خود حل می شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا