خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نحوه اجرای میلگرد بستر در وال پست چگونه است؟

رپورتاژ آگهی

امروزه در ساختمان سازی برای مقاوم سازی دیوارها و سازه در برابر فشار اضافی وارد مانند زلزله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. متداول‌ترین این روش‌ها اجرای میلگرد بستر در وال پست است.

میلگرد در صنعت ساخت و ساز یکی از اجزاء مهم و اصلی به حساب می‌آید و کاربردهای بسیاری دارد. یکی از انواع میلگرد، میلگرد بستر است. از میلگرد بستر برای افزایش مقاومت دیوارها و سازه استفاده می‌شود. وال پست نیز یکی از روش‌های مقاوم سازی دیوارها در برابر بار اضافی مانند زلزله است که می‌توان وال پست را با میلگرد بستر اجرا کرد.

این کار به 2 روش عمودی و افقی انجام می‌پذیرد. اجرای میلگرد بستر در وال پست مزایای بسیاری مانند مقرون به صرفه بودن و آسان‌تر بودن نسبت به سایر روش‌ها دارد. در این مقاله به معرفی میلگرد بستر و وال پست و بررسی مراحل اجرای میلگرد بستر در وال پست به صورت کاربردی پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

میلگرد بستر«bed rebar» چیست؟

یکی از مصالح مهم برای ساخت یک ساختمان، میلگرد بستر است. امروزه از میلگرد بستر برای افزایش استحکام سازه در برابر زلزله استفاده می‌شود. در اصل از میلگرد بستر برای مقاوم سازی سازه‌ها استفاده می‌شود.

میلگرد بستر از 2 آرماتور تشکیل شده است که موازی با هم و با فاصله مشخص از یکدیگر در دیوار بنایی قرار گرفته و سیم مفتولی میان آن‌ها جوش می‌دهند. این آرماتورها را معمولا به طول ۳ متر و با فاصله عرضی 5.5، 11 و 15.5 سانتی‌متر تولید و عرضه می‌شوند.

در میلگرد بستر از مفتول‌های کنگره‌ای استفاده می‌شود و جنس آن از جنس فولاد و یا فولاد کربنی گالوانیزه است. می‌توان قطر مفتول‌ها را حداقل ۴ میلی‌متر و حداکثر ۸ میلی‌متر بسته به نوع پروژه در نظر گرفت. این روش باعث بالا بردن تماس محصول و افزایش مقاومت کششی ملات می‌شود.

استفاده از میلگرد بستر در دیوارها مقاومت آن‌ها را در برابر بار اضافی مثل بادهای شدید و زلزله افزایش می‌دهد. آرماتورها را در زمان ساخت دیوار، در میان مصالح قرار می‌دهند و روی آن را با ملات می‌پوشانند. میلگردهای بستر برای اهداف زیر به کار می‌روند:

  • تقویت دیوارها در برابر بار اضافی
  • افزایش طول دیوارها
  • افزایش انسجام دیوار

مزایا و کاربرد میلگرد بستر بسیار زیاد است . استفاده از میلگرد بستر نسبت به وال پست آسان است و نیاز به جوشکاری و ساخت ندارد و به همین دلیل باعث پرکاربرد شدن و محبوبیت آن شده است. در ادامه این مطلب به معرفی وال پست و انواع آن و نحوه اجرای میلگرد بستر در وال پست می‌پردازیم.

معرفی وال پست و انواع آن

همانطور که می‌دانیم مقاومت دیوارها تاثیر مستقیم بر مقاومت سازه دارد. وال پست یکی از اجزاء غیر سازه‌ای ساختمان است که در حقیقت نوعی قاب یا چهارچوب است که باعث استحکام بین دیوار و اسکلت می‌شود. به طور ساده باید بگوییم وال پست، دیوار را به اسکلت ساختمان متصل می‌کند و بدین ترتیب در هنگام زلزله، نیروی وارد شده بر دیوار به اسکلت منتقل می‌شود.

وال پست انواع گوناگون دارد که باتوجه به کاربری ساختمان، بودجه و… می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب کرد. در این قسمت به معرفی انواع وال پست می‌پردازیم:

  • وال پست با مقطع باکس فولادی

وال پست باکس فولادی یک وال پست مرسوم و متداول است و به عنوان نبشی قائم و افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع وال پست شکل هندسی منظمی دارد و به همین دلیل در شکل سازه بی‌نظمی ایجاد نمی‌کند.

وال پست با مقطع باکس فولادی تکیه‌گاه برای دیوار محسوب می‌شود و با اتصالات پیچی و جوشی و نبشی‌های کنترل کننده سبب می‌شود تا دیوار در هنگام بروز زلزله حرکت آزادانه‌ای داشته باشد.

  • وال پست با مقطع IPE

این نوع وال پست کاربرد فراوانی دارد. وال پست با مقطع IPE از فولاد مقاوم سرد یا گرم ساخته می‌شود. وال پست با مقطع IPE از ۴ نبشی یا ناودانی تشکیل شده است. این وال پست به عنوان وادار قائم، میانی و کناری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای این وال پست در دیوارهای ۴ متر و بالاتر الزامی است.

وال پست با مقطع IPE اتصالات کشویی دارد که دیوار را از قاب جدا می‌کند و امکان حرکت دیوار را در صفحه خود ممکن می‌سازد تا لغزش دیوار بدون ریزش و خرابی فراهم گردد.

  • وال پست با مقطع ناودانی

این نوع وال پست مقطعی (u شکل) از پروفیل ناودانی دارد. در این نوع وال پست دیوار توسط یونولیت یا پشم سنگ از قاب جدا می‌شود و هنگام اعمال فشار نیروی‌های جانبی دیوار می‌تواند آزادانه حرکت کند.

وال پست ناودانی در دو نوع ممتد(پیوسته) و منقطع بر حسب شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواقعی که اهمیت سازه بالا باشد مانند بیمارستان، از وال پست ناودانی ممتد استفاده می‌شود .

  • وال پست با مقطع نبشی

وال پست با مقطع نبشی نوع دیگر وال پست است که نسبت به انواع وال پست فلزی هزینه کمتری دارد. وال پست با مقطع نبشی به شکل یک وادار کناری یا میانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اتصالات پیچی و جوشی به دیوار متصل می‌شود.

وال پست با مقطع نبشی به عنوان وادار قائم نیز به کار می‌رود. وال پست با مقطع نبشی را می‌توان به راحتی به کمک دو ورق که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم متصل شده‌اند، ساخت و این موضوع یعنی نحوه ساخت راحت آن، باعث مقرون به صرفه بودن آن است.

  • وال پست مش

این نوع وال پست از بهترین و به‌روز‌ترین نوع وال پست است. وال پست مش از توری فایبر گلاس تشکیل شده که با لایه‌های پلاستر گچ و سیمان از دو طرف روی دیوار نصب می‌شود. به این توری‌ها مش فایبرگلاس می‌گویند.

این نوع وال پست باعث یکپارچه شدن دیوار می‌شود و مقاومت دیوار را در برابر آسیب‌هایی مثل زلزله افزایش می‌دهد. ضمن اینکه وال پست مش مقرون به صرفه است و هزینه‌ها را بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ درصد کاهش می‌دهد. اجرای آسان و سریع و قیمت مناسب وال پست مش سبب پرطرفدار شدن این وال پست شده است. جهت ساخت میلگرد بستر استفاده از میلگرد باکیفیت یکی از الزامات انتخاب میلگرد است. از اینرو پیشنهاد ما برای تهیه میلگرد یکی از معتبرترین کارخانه­های تولید میلگرد یعنی کارخانه ظفر بناب است. قیمت میلگرد بناب با توجه به کیفیت آن بسیار به صرفه بوده و اصالت و کیفیت این نوع میلگرد ثابت شده است.

روش اجرای میلگرد بستر در وال پست

استفاده از وال پست و میلگرد بستر در صعنت ساختمان سازی برای استحکام دیوارها و افزایش مقاومت آن بسیار پر کاربرد است. وال پست عموما به صورت یک چارچوب اجرا می‌شود که از مصالحی مثل نبشی، ناودانی، قوطی پروفیل و… در آن استفاده می‌شود. در حقیقت وظیفه وال پست توزیع نیروی وارده به طور صحیح است.

می‌توان وال پست را با استفاده از میلگرد به دو روش افقی و عمودی اجرا کرد. در میلگرد افقی، میلگرد کلافی با قطر ۴ میلی‌متر استفاده می‌شود. در این صورت 2 میلگرد موازی با میلگردهای دیگری به شکل خرپایی و نردبانی وصل می‌شوند. این میلگردها در حین ساخت دیوار در میان آن قرار می‌گیرد. میلگردهای عمودی نیز به شکل عمودی در میان فضای خالی بلوک‌های دیوار قرار می‌گیرند.

میلگرد بستر معمولا به طور افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ملات پنهان می‌شود. عرض میلگرد باید ۲ الی ۳ سانتی‌متر از عرض دیوار کمتر باشد. اگر در دیوار مصالحی مانند آهن یا میلگرد وجود داشته باشد، میلگرد بستر را باید با جوشکاری متصل کنیم.

مزایای استفاده از میلگرد بستر این است که نیاز به دوغاب بندی ندارد و مقاومت بالایی دارد. مزیت دیگر آن این است که استفاده از آن در دیوارهای متقاطع سبب می‌شود تا دیوارهای متقاطع به یکدیگر متصل شوند.

برای استفاده از میلگرد بستر در وال پست باید وزن دقیق مورد نیاز آن را محاسبه کرد. رایج‌ترین روش محاسبه وزن میلگرد بستر در وال پست به قرار زیر است:

وزن میلگرد = ۱۰۰۰ ÷ (شعاع × شعاع × ۳.۱۴ × طول × ۷.۸)

وزن میلگرد بستر مورد نیاز برای وال پست بستگی به نوع پروژه و کاربری آن و همچنین بودجه در نظر گرفته شده دارد.

نکات مهم در اجرای میلگرد بستر

در موقع اجرای میلگرد بستر بهتر است برای اجرای بهتر و نتیجه گرفتن بهتر به نکات مهمی توجه کرد. در این بخش از مقاله به شماری از این نکات اشاره می‌کنیم.

  • قطر مفتول‌‌های استفاده شده در میلگرد بستر باید ۴ میلی‌متر باشد.
  • ملاتی که با آن باید میلگرد بستر را پوشاند حداکثر می‌تواند ۱۶ میلی‌متر باشد.
  • تقریبا باید هر دو رج یکبار از میلگرد بستر استفاده کرد. در حقیقت می‌توان گفت فاصله کار گذاشتن میلگرد بستر باید ۴۰ سانتی‌متر باشد.
  • میلگرد بستر آجدار سبب استحکام و انسجام بیشتر بین ملات‌ها می‌شود.
  • مفتول‌های میانی در میلگرد بستر باید با فاصله ۴۰ سانتی‌متری و یا ۷۵ برابر قطر میلگرد بستر، به مفتول‌های طولی متصل شوند.

خرید بهترین میلگرد بستر برای وال پست

میلگرد بستر یکی از اجزاء غیر سازه‌ای و نگهدارنده داخل صفحه دیوارها است که همراه وال پست در طول دیوار نصب شده تا مقاومت دیوار را در برابر بار اضافی مانند زلزله افزایش دهد.

در هنگام خرید میلگرد بستر باید به جنس آن توجه بسیار کرد تا در حین جوشکاری دچار شکستگی نشود. این میلگرد با قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف در بازار موجود است. خرید میلگرد بستر در وال پست باید با توجه به محاسبات و نوع پروژه صورت گیرد.

وبسایت آسن انواع میلگرد و آهن آلات را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه و ارائه می‌کند. برای کسب هرگونه اطلاعات و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنان بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

مقاوم سازی سازه در برابر زلزله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در ساخت و ساز باید به آن توجه کرد. برای مقاوم سازی دیوارها از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها میلگرد بستر و وال پست است. وال پست معمولا چهارچوبی متشکل از نبشی یا قوطی آهن است که برای توزیع صحیح فشار و نیروی وارد به کار می‌رود و سبب مقاومت دیوارها می‌شود.

میلگرد بستر از میلگردهایی حداقل به قطر ۴ میلی‌متر تشکیل شده است که به شکل خرپایی یا نردبانی، در میان ملات دیوار قرار می‌گیرند. این میلگردها در میان دیوار قرار می‌گیرند تا مقاومت دیوار را افزایش دهند. برای اجرای وال پست می‌توان از میلگرد بستر استفاده کرد که این روش به دلیل آسان بودن و مقرون به صرفه بودن بسیار کاربرد دارد.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارند. بر اساس کاربری پروژه، طراحی، بودجه و… مهندسان و متخصصان تصمیم می‌گیرند که استفاده از کدام روش برای پروژه مناسب‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از مشاوره تخصصی می‌توانید با کارشناسان مجموعه آسن تماس بگیرید و از مشاوره کاربردی و تخصصی استفاده کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا