خرید تور تابستان ایران بوم گردی

60هزار همت پول مردم، شرکت‌ها و صندوق‌ها از 99 تا 402 دود شد!

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: یک کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی تداوم همه ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و سیاستی، تنها گزینه محتمل برای نجات بورس تهران را افزایش نرخ ارز تا مرز دلار 100هزار تومانی یا توقف سیاست تثبیت و کاهش شدید نرخ بهره توسط دولت دانست.

سیدحمید میرمعینی عملکرد سال گذشته بازار سرمایه را چه از لحاظ بازدهی، چه از لحاظ حجم معاملات و چه از لحاظ عرضه‌های اولیه، نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بورس تهران در سال 402 نه توانست در جذب نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار جدید موفق عمل کند و نه توانست زمینه یک تامین مالی مناسب را برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق افزایش سرمایه فراهم بیاورد و بنابراین در کل یک سال بسیار ناموفق را پشت سر گذاشت.

میرمعینی، عوامل کلان موثر بر عملکرد بازار بورس اوراق بهادار کشور را به 4 دسته کلی تقسیم کرد و افزود: عامل اول، اوضاع سیاست داخلی و خارجی است که در همه‌جای دنیا کمابیش بر عملکرد بازارهای سرمایه تاثیر می‌گذارد. این عامل در سال قبل، با افزایش ریسک ناشی از تنش‌های منطقه‌ای بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد بورس تهران برجای گذاشت.

او افزود: با توجه به ادامه جنگ در منطقه و تداوم تنش، تاثیر منفی سیاست خارجی بر بورس را ادامه‌دار می‌دانم.

این کارشناس بازار سرمایه، نگاه حکمرانی به اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی دولت را دومین عمل کلان موثر بر عملکرد بورس معرفی کرد: از لحاظ شاخص‌های کلان اقتصادی، سطح تورم، میزان نقدینگی، نوع تنظیم بودجه و مالیات‌ستانی، تداوم قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ خوراک و افزایش بهره بانکی، مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت بود که ناامنی‌های را بر بازار حاکم کرد و همین ناامنی‌ها تاثیر بسزایی بر خروج سرمایه از بازار داشت.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد نگاه حکمرانی به اقتصاد تغییر عمده‌ای نخواهد کرد و فعالان بازار هم امیدی به تصحیح و اصلاح سیاست‌های اقتصادی دولت حداقل در دوره چهارساله آقای رئیسی ندارند و تداوم سیاست‌های دستوری را انتظار می‌کشند. بنابراین عامل دوم نیز همچنان به قوت خود باقی است.

این کارشناس سومین عامل کلان موثر بر بورس را وضعیت بازارهای جهانی خواند و گفت: قیمت‌های بازار جهانی تغییر عمده‌ای نداشت و فقط قیمت نفت کمی افزایش داشت اما باقی کامودیتی‌ها خیلی افت و خیز نداشتند و از این منظر، بورس تهران خیلی آسیب ندید.

آقای میرمعینی عامل چهارم را عملکرد سازمان بورس دانست و گفت: یکی از وظیفه‌های اصلی سازمان بورس حمایت از حقوق سرمایه‌گذار در مقابل کسانی است که قصد تضییع این حقوق را دارند اما سازمان بورس نتوانست از سرمایه‌گذاران به ویژه سهام‌داران خرد حمایت لازم را به عمل بیاورد.

او ایجاد زیرساخت، تدوین قوانین و ابداع ابزارهای جدید را یکی از کارکردهای مهم سازمان بورس عنوان کرد و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: متولی اداره بازار سرمایه، زیرساخت و ابزارهای جدید ارائه نکرد یا اگر چیزی ارائه کرد، کافی و متناسب با حجم بازار نبود. ضمن این‌که در ایجاد جذابیت برای بازار از طریق عرضه اولیه هم موفق عمل نکرد.

این کارشناس گفت: در مجموع سازمان بورس بسیار ضعیف ظاهر شد و به سبب همین ضعف، شاخص‌های عملکردی سال 402 یکی از بدترین رکوردهای تاریخ فعالیت بورس تهران را به ثبت رساند.

میرمعینی درباه چشم‌انداز بورس در سال 403، بازار را مترصد یک رشد مداوم و با ثبات پس از سه سال در جا زدن دانست و ادامه داد: همان عواملی که شرایط بازار سرمایه 402 را به آن شکل رقم زد، در 403 هم به قوت خود باقی است و تغییرات محسوسی در جهت مثبت که به رشد بازار منتهی شود را متصور نیستم.

او از فشار شرکت‌ها و سهام‌داران خرد و کلان به دولت برای تغییر شرایط بازار خبر داد و گفت: با این‌که درآمدهای شرکت‌ها رشد قابل توجهی نداشته و در نتیجه حاشیه سود قابل توجهی هم نداشته‌اند اما ارزش دارایی از محل افزایش تورم و افزایش نرخ ارز بسیار رشد کرده است و بنابراین ارزش‌گذاری سهام بر مبنای ارزش دارایی می‌تواند یکی از محرک‌های رشد بورس 403 باشد.

ناجی بازار، شاید دلار 100هزار تومانی

این کارشناس در تحلیل عزم دولت برای کنترل نرخ تورم و کنترل نرخ ارز گفت: دولت کنترل نرخ تورم را با افزایش نرخ بهره انجام داده وبا این سیاست، یک رکود نسبتا گسترده را بر اقتصاد حاکم کرده است اما توجه داشته باشید که این رکود می‌تواند در نهایت باعث شکست سیاست افزایش نرخ بهره شود چون بانک‌ها و شرکت‌ها بزرگ در معرض ورشکستگی قرار می‌گیرند و بنابراین به دولت برای توقف سیاست‌هایش فشار می‌آورند.

میرمعینی به رشد نامتناسب قیمت دلار هم اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که با وجود تورم سنگین در بخش‌های مختلف، دولت رشد نرخ دلار را در محدوده 20 درصد کنترل کرد که این اقدام هم‌جهت با سیاست تثبیت اقتصادی‌اش بود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز درباره برنامه دولت برای بازار سرمایه گفت: در سال 403 هم سیاست تثبیت اقتصادی تداوم خواهد داشت و بنابراین دولت به رشد بازار سرمایه تمایل ندارد. چرا که رشد شاخص و بازدهی، امکان انتقال بین بازاری را برای بازیگران بازار فراهم می‌کند. به عبارت دیگر سودهایی که از بورس به دست می‌آید، خارج و راهی بازارهای دیگر می‌شود.

میرمعینی ادامه داد: انتقال بین بازاری هم در نهایت راهی بازار مسکن می‌شود که هم عمده‌ترین هدف دولت از تثبیت است و هم بزرگ‌ترین قلم در سبد مصرفی خانوار. به عبارت ساده، رشد قابل توجه بورس بازار مسکن را متلاطم می‌کند. پس تلاش دولت این خواهد بود که انتقاال بین بازاری اتفاق نیفتد. بنابراین بر اساس تجربه‌های موجود، عوامل رشد بازار را کنترل می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه دو اتفاق را تنها سناریوهای محتمل برای رشد چشمگیر شاخص کل بورس تهران معرفی کرد: اگر نرخ دلار تحت تاثیر هر عاملی، رشد کند یا سیاست تثبیت به هر دلیل شکست بخورد و نرخ بهره کاهش محسوسی بیاید، در این صورت احتمال رونق مناسب در بازار خواهیم داشت.

این کارشناس به این سوال که میزان رشد نرخ ارز برای تاثیرگذاری بر رشد بورس را چه میزان ارزیابی می‌کند، جواب داد: اگر دلار نسبت به آخرین قیمتش در سال قبل بین 30 تا 50 درصد رشد کند، یعنی دلار 100هزار تومانی محرک رونق بورس می‌شود.

او گفت: مهم این است که برای جذب و ماندگاری نقدینگی در بازار آماده باشند. دوره‌هایی داشته‌ایم که نقدینگی با حجم بالا وارد بازار سرمایه شده ولی به نفع بازار اولیه از آن استفاده نشده و به تامین مالی درست شرکت‌ها نینجامیده است. یعنی پول صرف خرید و فروش سهام روی تابلو شده است.

میرمعینی ادامه داد: در صورت عدم وجود آمادگی، هر کس می‌آید به اصطلاح نوکی به بازار می‌زند، سودی کسب می‌کند و می‌رود سراغ بازار دیگر و آن را خراب می‌کند.

خبرنگار انصاف نیوز از آقای میرمعینی پرسید در نهایت آیا کسی را برای ورود به بورس تشویق می‌کنید؟ او پاسخ داد: نه، من سینگنال‌های ورود به بازار را نمی‌بینم و از نظر من ریسک بازار به سود آن می‌چربد. بنابراین من توصیه نمی‌کنم کسی وارد بازار شود.

از این کارشناس پرسیده شد آیا از سرنوشت پول‌هایی که سال 99 به بورس آمد، اطلاعی دارید؟ او جواب داد: متاسفانه هیچ اطلاعات و گزارشی درباره روند ورود و خروج سرمایه و وضعیت بازار منتشر نشده است اما بررسی‌های خودم حاکی از آن است که سوخت پول بیشتر از خروج پول بوده.

میرمعینی گفت: از ابتدای 99 تا انتهای 402 بالغ بر 60 هزار همت پول در بازار بورس تهران سوخت شده است. یعنی در این 4 سال نه تنها ارزش بازار متناسب با تورم و رشد بازارهای موازی نبوده، بلکه 60 هزار هزار میلیارد تومان سوخت پول داده‌ایم که از مردم عادی تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی را شامل شده است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قبول دارم که ریسک بورس می چربد،
    اما ناچاری مردم را هم در نظر باید گرفت،
    از قضا ناچاری ، حرف آخر را خواهد زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا