خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جادوی ژابی آلونسو در لورکوزن: اولین قهرمانی در بوندسلیگا

روزنامه اعتماد نوشت:

بايرلوركوزن پس از پيروزي 5-0 مقابل وردربرمن، قهرمان فصل 2024-23 بوندسليگا شد.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از اتلتيك، پيروزي لوركوزن آنها را به 79 امتياز رساند، به اين معني كه بايرن‌مونيخ رده دومي و اشتوتگارت رده سومي هر دو با 63 امتياز پس از بردهاي روز شنبه خود، حتي با پنج بازي باقي مانده به پايان فصل نمي‌توانند به صدر جدول برسند.

تيم ژابي آلونسو در اواسط نيمه اول پيش افتاد. زماني كه مهاجم و بهترين گلزن تيم ويكتور بونيفيس پنالتي را به گل تبديل كرد تا اينكه گرانيت ژاكا، هافبك سابق آرسنال با يك شوت از راه دور اختلاف را به عدد دو رساند. فلوريان ويرتس سپس هت تريك كرد تا پيروزي معروفي را در BayArena رقم بزند. در لحظه‌اي كه اين بازيكن جوان گل سوم تيمش را زد هواداران با فشار به تابلوهاي تبليغاتي و عبور از روي نيروهاي حافظ نظم به زمين ريختند در حالي كه هم آلونسو و هم ويرتس از آنها مي‌خواستند به سر جاي خود برگردند.

قهرماني لوركوزن در بوندسليگا اولين قهرماني در تاريخ اين باشگاه است و به دوران برتري بايرن در آلمان پايان داد. تيم مونيخي در 11 فصل اخير قهرمان شده بود. بوروسيا دورتموند تحت هدايت يورگن كلوپ در فصل 2012-2011 آخرين تيمي بود كه به جز بايرن توانست جام بوندسليگا را بالاي سر برد.

لوركوزن در اين فصل در تمامي رقابت‌ها شكست نخورده است و اگر در بوندسليگا شكست نخورده بماند، اولين تيمي در تاريخ خواهد بود كه يك دوره كامل بدون طعم شكست را پشت سر گذاشته است. آنها در حال حاضر ركورد آلمان را براي بيشترين بازي‌هاي متوالي بدون باخت در اختيار دارند كه پس از پيروزي يكشنبه برابر وردر به 43 رسيد. ركورد قبلي 33 بود كه دو بار توسط تيم‌هاي بايرن هانسي فليك در سال‌هاي 2020 و 2021 به ثبت رسيده بود.

عنوان قهرماني لوركوزن به لطف كمك‌هاي تمام اعضاي تيم در سراسر زمين به دست آمده است، بونيفيس و ويرتس گلزنان مشترك ليگ با 11 گل لقب گرفتند. الخاندرو گريمالدو، مدافع چپ، 9 گل به ثمر رسانده است. جرمي فريمپونگ، مدافع راست و ويرتس، هافبك تهاجمي، هر كدام 8 گل به ثمر رسانده‌اند. گريمالدو همچنين 11 پاس گل در ليگ به ثبت رسانده است و ويرتس با 10 پاس گل فاصله چنداني با او ندارد.

آلونسو در اكتبر 2022 هدايت لوركوزن را در حالي كه اين تيم در منطقه سقوط بود بر عهده گرفت. اين مربي 42 ساله به سرعت اوضاع را تغيير داد و لوركوزن در آن فصل در رده ششم بوندسليگا قرار گرفت و جواز حضور در ليگ اروپا را براي اين فصل تضمين كرد.

لوركوزن پس از پيروزي 2-0 خانگي مقابل وستهم يونايتد در بازي اول يك چهارم نهايي روز پنجشنبه، همچنان در رقابت‌هاي ليگ اروپا باقي مانده و در مسير صعود به نيمه نهايي قرار دارد. بازي دوم اين تيم چهار روز ديگر برگزار مي‌شود.

موفقيت بي سابقه آلونسو در لوركوزن باعث شده است كه او توجه بايرن و ليورپول، دو باشگاه سابقش را به خود جلب كند، كه هر دو به دنبال سرمربي جديد براي فصل 25-2024 هستند. پس از اينكه اوايل امسال اعلام شد كه توماس توخل و يورگن كلوپ به ترتيب از تيم‌هاي بايرن و ليورپول جدا مي‌شوند. اما آلونسو ماه گذشته براي روشن كردن آينده خود علناً اعلام كرد كه قصد دارد فصل آينده در لوركوزن بماند.

روزي كه لوركوزن برچسب «نوركوزن» خود را حذف كرد

به ندرت پيش مي‌آيد كه نفرين‌هاي فوتبالي به اين راحتي شكسته شوند. لوركوزن 120 سال براي كسب اولين قهرماني بوندسليگا صبر كرد. آنها 22 سال را صرف غصه خوردن براي سه‌گانه نايب قهرماني در سال 2002 كردند كه باعث شد ويزكوزن يا به انگليسي نوركوزن لقب باشگاه آلماني بشود به اين معنا كه هرگز نخواهند توانست.

و با اين حال برتري آنها در اين فصل به قدري آشكار شده است كه پيروزي يكشنبه برابر وردربرمن هرگز با هيچ شكي همراه نبود. لوركوزن در حالي وارد اين بازي شد كه 13 امتياز از رقيب نزديك خود پيش افتاده بود. اما اين تنها نيمي از داستان است: بازيكنان ژابي آلونسو آنقدر خوب بوده‌اند كه هيچ كس در مورد قهرماني آنها نگران نبود.

وقتي مربي لوركوزن قبل از بازي به زمين چمن رفت، هزاران هوادار براي ديدار با او در جاده‌هاي منتهي به BayArena صف كشيده بودند. اما هيچ اضطرار و اضطرابي كه اغلب در مناسبت‌هاي بزرگ ايجاد مي‌شود، وجود نداشت. حتي در ميان هواداراني كه پيراهن‌هاي مربوط به آن سال‌هاي «نوركوزن» را پوشيده بودند. كساني كه بي‌رحمي فوتبال را احساس كرده‌ بودند و مي‌خواستند به نوعي رنج‌هاي عصبي‌شان را تمام كنند. براي آنها اين فقط يك جشن بود. مربي از ميان مه‌اي از دود سرخ‌رنگ، زير آتش‌بازي، پرچم‌ها و باران‌هاي آبجو عبور كرد.

در زمين، عملكرد تيم تا جايي كه مي‌توانست مناسب بود. بونيفيس كه براي كمك به تيم آلونسو در ساخت ريتم هجومي بسيار مهم بود، اما بسياري از فصل را به دليل مصدوميت از دست داد، از روي نقطه پنالتي گل زد. ژاكا و اف‌ويرتز كه هر دو نامزد بهترين فوتباليست سال آلمان هستند، هر كدام از راه دور گل‌هايي به ثمر رساندند كه باي آرنا را با صدايي ناخوشايند به لرزه درآورد. لرزه‌اي كه مشخصه كلاسي بود كه تيم‌شان اغلب با آن بازي كرده است.

در نهايت آسان بود. اما همانطور كه بايد مي‌شد: لوركوزن خيلي بهتر از هر كس ديگري در آلمان بود و در نهايت به سيني نقره‌اي رسيد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا