خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میلگرد آجدار چه تفاوتی با میلگرد ساده دارد؟

رپورتاژ آگهی

میلگرد ساده و میلگرد آجدار به لحاظ مکانیکی و ظاهری تفاوت‌های عمده‌ای دارند و همین امر باعث شده که ماهیت متفاوتی داشته باشند و به تبع برای مصارف مختلف کاربردی باشند. میلگرد ساده با سطحی صاف در موارد صنعتی و میلگرد آجدار به دلیل سختی و مقاومت بالاتر در موارد ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی خواص مکانیکی همچون مقاومت کششی، خمش و شکل‌پذیری به دلیل شیوه تولید و ترکیبات مورد استفاده در میلگرد‌ها تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم.

۱۰ تفاوت میلگرد آجدار با ساده

اولین تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار که نظر خریداران را جلب می‌کند، رنج قیمت این دو است. رنج قیمت میلگرد‌های ساده و آجدار به خاطر ماهیت خاصشان، متفاوت است و شما می‌توانید قبل از خرید، قیمت آنلاین میلگرد را به طور لحظه‌ای بررسی کنید.

  1. تفاوت ظاهری: میلگرد ساده صاف و صیقلی و میلگرد آجدار دارای آج روی سطح شاخه است.
  2. تفاوت فنی: تفاوت در مقاومت کششی، میزان انعطاف‌پذیری، خمش و…
  3. تقاوت در سایز: میلگرد‌های آجدار در سایز‌های قطورتر هم تولید می‌شوند.
  4. تفاوت در کاربرد: میلگرد آجدار در ساخت و ساز و میلگرد ساده مصارف صنعتی دارد.
  5. تفاوت در ترکیبات شیمیایی: در تولید میلگرد ساده از کربن کمتری استفاده می‌شود.
  6. قیمت: اصولاً میلگرد‌های آجدار گران قیمت‌تر هستند.
  7. المان تقویت‌کننده: میلگرد آجدار به دلیل شکل ظاهری، چسبندگی و اصطکاک بیشتری در کنار بتن دارد و المان تقویت‌کننده شناخته می‌شود.
  8. مقاومت کششی: مقاومت کششی هر دو نوع میلگرد بالا است.
  9. میزان انعطاف‌پذیری: فرم‌پذیری میلگرد ساده بالاتر است.
  10. تفاوت در تولید: هر دو از شمش فولادی تولید می‌شوند میلگرد ساده به روش نورد گرم و میلگرد آجدار به شیوه نورد گرم، نورد سرد یا ترمکس تولید می‌شود.

پیش از آنکه بخواهیم به تفاوت میلگرد ساده و آجدار بپردازیم بهتر است کمی با ویژگی و خصوصیت‌های آن‌ها آشنا شویم میلگرد‌ها بر اساس شکل ظاهری در دو دسته‌بندی کلی تحت عنوان میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند.

میلگرد‌های آجدار نیز با توجه خصوصیات فنی در دسته‌های آجدار مارپیچ و آجدار جناقی و دوکی تقسیم می‌شوند هر گرید و رده‌بندی میلگرد خصوصیات منحصر به فردی را دارد.

بر همین اساس قبل از اینکه میلگرد تهیه کنیم بهتر است که بدانیم هدف خرید میلگرد چیست و قرار است برای چه مصارفی تهیه شود؟ و سپس بر اساس نیاز و مشخصات میلگرد در این زمینه اقدام کنیم.

تفاوت ظاهری میلگرد آجدار با ساده

اولین تفاوت میلگرد ساده و آجدار در ظاهر آنهاست میلگرد‌های ساده سطحی صاف و کاملاً صیقلی دارند اما میلگرد‌های آجدار روی سطح خود زائده‌هایی دارند که آج نامیده می‌شود شناسایی میلگرد آجدار و تفکیک آن از سایر میلگرد‌ها، ساده است.

تفاوت سایز میلگرد ساده و میلگرد آج دار

دومین تفاوت میلگرد ساده و آجدار در اندازه آنهاست میلگرد‌های آجدار از قطر‌های پنج و نیم میلی‌متر تا ۴۰ میلی‌متر روی خط تولید هستند حال آنکه میلگرد‌های ساده از پنج و نیم میلی‌متر شروع شده و تا ۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند بنابراین می‌توان این نتیجه را گرفت که میلگرد‌های آجدار تنوع سایز بیشتری دارند.

ترکیبات شیمیایی میلگرد ساده و آجدار

تفاوت دیگر میلگرد ساده و میلگرد آجدار در ترکیبات شیمیایی و مشخصات فنی آنهاست. در ترکیبات شیمیایی میلگرد‌های ساده از کربن کمتری استفاده می‌شود و همین باعث فرم‌پذیری بالای میلگرد ساده است.

میلگرد‌های ساده انعطاف‌پذیری بالایی دارند پس خمکاری و برشکاری در آن‌ها ساده‌تر است اما میلگرد‌های آجدار به خصوص میلگرد‌های A3 و A4 مقاومت بسیار بالایی دارند به همین دلیل است که در اسکلت‌های فلزی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند این مقاومت بالا باعث می‌شود که عملیات برش و خمکاری روی آن‌ها سخت شود بنابراین نمی‌توان در مصارف صنعتی و جوشکاری از آن‌ها استفاده کرد. میلگرد‌های آجدار فولاد‌های حرارت دیده‌ای هستند برای همین در برابر زنگ زدگی مقاومت دارند بنابراین با توجه به نیاز و نوع پروژه می‌توانید از میلگرد ساده یا میلگرد آجدار استفاده کنید.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار در کاربرد

اغلب از میلگرد‌های آجدار به عنوان تقویت بتن در ساخت و ساز استفاده می‌شود اما میلگرد‌های ساده مصارف صنعتی دارند به عنوان مثال به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیر و قابلیت جوشکاری در صنایعی چون آهنگری و جوشکاری و یا برای تولید اتصالات آهنی ساخت ساخت میخ پیچ و مهره انکر بولت و غیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که از میلگرد‌های آجدار به عنوان المان تقویت‌کننده در کنار بتن استفاده می‌شود میلگرد‌های آجدار اصولاً برای مصارف عمرانی و ساخت و ساز کاربرد دارند عمده تفاوت میلگرد ساده و آجدار در نوع استفاده از آنهاست میلگرد‌های آجدار در سایز‌های قطورتر نیز تولید و روانه بازار می‌شوند پس گزینه بسیار عالی برای تقویت بتن تلقی می‌شوند.

تفاوت در قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار نیز تفاوت‌هایی دارند بنابراین قیمت تمام شده میلگرد‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ روز شمش آهنی دارد اما اصولاً قیمت روز آجدار بالاتر از قیمت میلگرد ساده است و دلیل اصلی آن میزان تقاضای بالای میلگرد آجدار به منظور ساخت و ساز و مصارف عمرانی می‌باشد. به‌منظور در امان ماندن از نوسانات بازار می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت روز میلگرد را ارزیابی کنید.

ویژگی‌ها و خواص فنی

اگر بخواهیم کمی بیشتر به مشخصات فنی و تفاوت‌های میلگردها بپردازیم می‌توان گفت که میلگرد ساده قابلیت جوش‌پذیری دارد در صورتی که میلگرد آجدار این چنین نیست.

تفاوت فیزیکی دیگر میلگرد آجدار و ساده قابلیت فرم پذیری است. میگلردهای ساده اصولاً نرمتر هستند چرا که در سایز‌های کوچکتر و همچنین به دلیل وجود کربن کمتر در ترکیبات شیمیایی آن انعطاف‌پذیرتر هستند بنابراین امکان خمکاری و شکل دهی در این نوع میلگرد نسبت به میلگرد آجدار بیشتر است. این قابلیت باعث می‌شود که میلگرد‌های ساده در برابر تنش ضربه و یا حتی کشش و خمیدگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند و ترک و شکستگی در آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد در صورتی که قابلیت انعطاف‌پذیری در میلگردهای آجدار به مراتب کمتر است.

مقایسه روند تولید میلگرد ساده و آجدار

شمش فولادی مواد اولیه هر دو نوع میلگرد ساده و آجدار است. برای تولید میلگرد ساده از روش نورد گرم بهره گرفته می‌شود به این شکل که شمش فولادی از میان غلطک‌های خط تولید عبور داده شده و به مرور به قطر و ابعاد مورد نظر می‌رسد.

اما برای تولید میلگرد آجدار روند کمی متفاوت است، مراحل دیگری مثل نورد سرد یا ترمکس نیز طی می‌شود. پس از نورد گرم، مرحله نورد سرد می‌بایست طی شود به این ترتیب مقاومت و سختی و البته استحکام فولاد افزایش می‌یابد. در روش ترمکس، بعد از نورد سرد میلگرد بلافاصله خنک شده و این کاهش دما منجر به تغییر برخی خواص مکانیکی میلگرد خواهد شد. همین تفاوت به ظاهر ساده در روند تولید خواص مکانیکی دو نوع میلگرد را به طرز شگفت‌آوری دگرگون می‌کند.

حل مشکل استعلام قیمت قبل از خرید میلگرد

براساس تفاوت‌های میلگرد آجدار و میلگرد ساده و ماهیت هر کدام و توجه به نیاز‌های پروژه و اهداف مصرفی بنابرنظریه کارشناس و مشاورین فروش بازار آهن آلات می‌توانید انتخاب دقیقی داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنیم قصد خرید میلگرد خلیج فارس را دارید و پس از بررسی‌های بازار آهن آلات با انواع دیگری از میلگرد‌ها آشنا می‌شوید در جستجو‌های خود به میلگرد آریان فولاد که یک نوع میلگرد آجدار است برمی­خورید ولی اینجا می‌بینید که این دو نوع میلگرد که در ظاهر عملکرد و مشخصات یکسانی دارند، رنج قمیت متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند، اما تفاوت چیست؟! اینجاست که یک مشاور زبده و کارامد می‌تواند به شما آگهی ببخشد و بادید بازتر و آگاهانه‌تر، در خرید میلگرد اقدام کنید.

بنابراین توصیه می‌شود حتماً از طریق کانال‌های استعلام قیمت آهن آلات از نرخ بازار و قیمت روز میلگرد اطلاع کسب کنید و سپس با مشاورین آنلاین در خصوص اهداف مصرفی مشورت و درنهایت میلگردی درخور هدف و نیاز خود تهیه نمایید.

در نتیجه:

قطر میلگرد و سایز آن و همچنین میزان مقاومت کششی، برش و خواص مکانیکی می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی در اهداف صنعتی و عمرانی شما داشته باشد به عنوان مثال میلگردی با مقاومت خمش بالا برای مصارفی که نیازمند خمکاری هستند مناسب نیست از سوی دیگر میلگردی با مقاومت پایین انتخاب خوبی به عنوان المان تقویت‌کننده نیست. پس سایز میلگرد، نوع آج، گرید، میزان مقاومت کشش و انعطاف‌پذیری و تمام مشخصات فنی و مکانیکی باید در زمان خرید میلگرد مورد توجه قرار گیرد. هنوز سوال دارید؟ ما اینجا هستیم.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا