خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تعبیر بی‌بی‌سی: «حمله منتسب به اسرائیل در ایران»

اتفاق صبح جمعه در آسمان اصفهان و تبریز تاکنون شفاف نیست، ادعاها همگی غیرموثق است و فعالیت سامانه‌های پدافندی ایران تنها چیزی است که تا اینجا تایید شده است.

به گزارش انصاف نیوز، بی‌بی‌سی فارسی از ظهر جمعه از تعبیر «حمله منتسب به اسرائیل در ایران» استفاده می‌کند در حالی که پیش از آن از عبارت «حمله اسرائیل به ایران» یا «ضد حمله گزارش شده از سوی اسرائیل در واکنش به حمله بی‌سابقه ایران» استفاده می‌کرد.

ولی مثلا شبکه‌ی ایران اینترنشنال آن را حمله‌ی اسرائیل خوانده است در حالی که تاکنون هیچ مقام یا نهاد اسرائیل مسئولیت آن را نپذیرفته و مقام‌ها و نهادهای ایرانی هم ادعای حمله‌ی اسرائیل را تایید نکرده‌اند.

محمد قره‌باغ، روزنامه‌نگار ایرانی، ساعتی پیش در این باره در توییتر نوشت:

«رسانه‌های تراز اول جهان به جز رویترز در قضیه صبح جمعه اصفهان حرفه‌ای عمل نکردند و همگی به اخبار جعلی و ساختگی استناد کردند. BBC و CNN حمله موشکی به ایران را به غلط خبر کردند. همه خواسته یا ناخواسته توسط اسراییل بازی خوردند و به نظرم تنها برنده این بازی مردم ایران بودند».

در خبرهای رسمی‌تر تنها به واکنش پدافند نسبت به «اشیای مشکوک»، «ناشناس» و «ریز پردنده‌ها» در آسمان اشاره شده است اما در برخی خبرهای تایید نشده، از پهپاد و در برخی ادعاها به موشک هم اشاره شده است.

در خبرها و شایعات، هدف این حمله یا حضور اشیاء پرنده ازجمله ریز پرنده‌ها، یک مقر نظامی به‌ویژه پایگاه هشتم شکاری اصفهان عنوان شده است و در خبرهای مختلف تاکید شده که ، به مقرهای هسته‌ای آسیبی وارد نشده یا اساسا هدف نبوده است.

ایرنا، خبرگزاری دولت، در این باره نوشته است «حوالی ساعت ۴ بامداد امروز، جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان به گوش رسید».

هیچ خسارتی در اتفاق صبح جمعه گزارش نشده و در شایعات و خبرهای ادعایی نیز خسارتی ادعا نشده است.

تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه در این باره نوشته است: «مقام ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در اصفهان اعلام کرد که پدافند به اشیاء ناشناس شلیک کرده و در این اتفاق، سانحه و خسارتی گزارش نشده است».

این که این ریز پرنده‌ها یا هر چیز دیگری که در آسمان اصفهان و تبریز بوده آیا از داخل ایران، اسرائیل و یا کشورهای همسایه بلند شده است هم تاکنون شفاف نیست. در یکی از شایعات و ادعاها، گفته شده که پرنده‌ای که وارد خاک ایران شده از جمهوری آذربایجان، همسایه‌ی شمالی ایران، وارد کشور شده است. ولی غیر از این، ادعاهای مشخص دیگری مطرح نشده است.

رسانه‌های غربی از برخی مقامات آمریکایی نقل کرده‌اند که اسرائیلی‌ها از پیش برای تلافی حمله‌ی اخیر ایران به آمریکا خبر داده‌اند ولی هیچ نامی از این مقامات در خبرها نیامده است.

بی‌بی‌سی در سلاعت ۴ بعدازظهر گزارش داد که مقامات اسرائیلی به تدریج در حال اظهارنظرهایی مبنی بر پذیرش مسئولیت حمله‌ای هستند ولی هنوز از پذیرش رسمی و خبری دقیق در این باره خبری نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حمله به ان می گویند که کل اسراییل در پناهگاه بودند حمله آن است که کسی جرات پذیرش آن را داشته باشد حمله آن است که آسمان فلسطین تبدیل به راه شیری شده بود

    3
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا