خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حفاظت گفتار و سردار کریمی قدوسی


محسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

حق الهی برای حکومت؟

جواد کریمی قدوسی بیش و پیش از این که یک چهره سیاسی باشد، یک نظامی است. حفاظت گفتار یکی از بدیهی‌ترین اصولی است که اعضای پایگاه‌های بسیج هم یاد می‌گیرند؛ چه برسد به سرتیپ دومی که سال‌ها سابقه فرماندهی در کارنامه‌اش دارد. از عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس انتظار نمی‌رود که در توییتر خبر از ایستادن ایران در آستانه ساخت بمب اتم بدهد. یعنی همان خبری که اسرائیلی‌ها سال‌هاست سعی دارند به جهان بقبولانند و یک اجماع جهانی علیه کشوری با مختصات ایران ایجاد کنند.

اول؛ سردار کریمی قدوسی حتماً سن و سوابقشان اجازه می‌دهد که تخلیه تلفنی منافقین را به یاد بیاورند. در هر اداره‌ای که سطحی از اطلاعات حساس در آن وجود داشته باشد، پوسترهایی حاوی هشدارهای حفاظتی به دیوار چسبیده که کارکنان را نسبت به حفاظت از اطلاعات و هوشیار بودن نسبت به مکالمه‌های تلفنی آگاه می‌کند. کاش پوستری درباره اظهارنظر در توییتر هم طراحی شود و به دیوار راهروهای مجلس بخورد که سردار کریمی قدوسی در رفت و آمدهایش، آن‌ها را ببیند.

دوم؛ صدر تا ذیل ساختار سیاسی کشور همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. در چنین شرایطی، از یک طرف فرمانده حفاظت و امنیت اماکن هسته‌ای – که ماموریت آن در مساله امنیت و حفاظت فیزیکی خلاصه می‌شود – خبر از احتمال تغییر دکترین اتمی کشور می‌دهد؛ مساله‌ای که از هر زاویه‌ای آن را نگاه کنیم، در حیطه ماموریتی فرمانده قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس – کریمی قدوسی – خبر می‌دهد که در صورت تغییر فتوای مقام رهبری مبنی بر حرمت ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای، فقط یک هفته تا آزمایش بمب اتمی فاصله داریم. همین اظهارنظر به زودی مورد استناد قرار می‌گیرد. در مساله مربوط به فرمانده سپاه هسته‌ای (اصطلاحی که برای این نیرو به کار می‌رود) سخنگوی وزارت خارجه در نشست ۳ اردیبهشت به طور رسمی این گزاره را تکذیب کرد. این اظهارنظرهای هزینه‌ساز تا کجا ادامه دارد؟

سوم؛ بعد از عملیات وعده صادق که به گواه تحلیلگران یک عملیات بی‌سابقه بود و تغییراتی در معادلات منطقه ایجاد کرد، بعضی رسانه‌ها و چهره‌های رسانه‌ای با اعلام جرم مواجه و احضار شدند. در حالی که صرفاً به تحلیل،‌ نوشتن توییت و یا اظهارنظر در این باره پرداخته بودند. اما در حال حاضر شاهد این هستیم که کریمی قدوسی و امثال کریمی قدوسی نه تنها مصونیت آهنین دارند و مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند، حتی اگر پشت پرده هم تذکری بگیرند به آن عمل نمی‌کنند. برای نویسنده این مساله هنوز جا نیفتاده است که چطور یک اظهارنظر ساده و نه دور از حقیقت، درباره یک موضوع مهم می‌تواند با اعلام جرم دادستانی مواجه شود؛ اما از کنار اقدام کریمی قدوسی عبور می‌کنند. سردار کریمی قدوسی یا دروغ گفته، یا اطلاعات را افشا کرده است.

آخر؛ دو – سه سال قبل به فراخور پژوهش برای ساخت یک مستند، یکی از نزدیکانِ یکی از چهره‌های شناخته‌شده دهه هفتاد را ملاقات کردم. پرسیدم آیا فلان رویداد، آنطور که می‌گویند پر از ابهام است؟ گفت نه. گفتم آیا ترتیباتی داده شد که اصل ماجرا کشف نشود؟ گفت بله. آن ترتیبات هنوز هم بعد از گذشت بیست و چند سال کارایی خود را حفظ کرده و با ترکیبی از داده‌های درست و غلط،‌ یک فضای غبارآلود حول محور آن مساله باقی نگه داشته و به هدف خود رسیده است. این مثال را از آن جهت زدم که بگویم، حتی اگر یک بازی طراحی شده که ممکن است هر هدفی داشته باشد، هم طراحی آن کودکانه بوده و هم بدترین بازیگران ممکن برای آن انتخاب شدند. چرا که خروجی این بازی، فقط ابراز و نمایش ناهماهنگی در بخش‌های مختلف ساختار سیاسی کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نوشتار ارزشمندی است تشکر می کنیم . همین زحمات امثال شما می تواند این حصن آهنین امثال کریمی قدوسی ، شریعتمداری ، کوثری و … را بشکند . دور نیست آن روز را با چشم خود ببینیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا