خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شهرداری مجری همه مسائل فرهنگی در قم نیست»

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نباید شهرداری مجری کارهای فرهنگی بوده و وظیفه سایر نهادها را انجام دهد بلکه باید با راهبری فرهنگ به‌صورت غیرمستقیم از آن حمایت کرده و کار را به مردم بسپارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، «آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با اعضای شورای شهر قم با اشاره به اتفاقات جدید و حمله به اسرائیل، این پیروزی را برای انقلاب و نظام دانست و اظهار داشت: قدرت‌نمایی ایران تغییردهنده معاملات منطقه‌ای و بین‌الملل بود و باید آن را به مردم قم تبریک گفت.

او در ادامه به افزایی بین شهرداری و شورای شهر اشاره کرد و افزود: با همه اختلاف‌سلیقه‌ها هم‌افزایی و همکاری خوبی بین شورای شهر و شهرداری وجود دارد که جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه و عمران چهار پیشنهاد امام علی(ع) به مالک اشتر را در حکمرانی پیش روی خود قرار دهیم و بدانیم فرمان امام امروز نیز می‌تواند راهبر ما در توسعه و پیشرفت باشد.

او ادامه داد: چهار سفارش حضرت علی(ع) یک دریافت منصفانه و درست مالیات و راهبری درآمدهای حکمرانی، دوم ایجاد امنیت و صلابت، سوم برنامه‌ریزی درست برای تربیت جامعه ازنظر روحی، فرهنگی و رفتاری و چهارم توجه به عمران و آبادی است.

آیت‌الله اعرافی شأن و منزلت قم را یادآور شد و بیان کرد: شأن و منزلت شهر قم در کشور و جهان بی‌نظیر بوده و باید در همه امور این شأن و جایگاه حفظ و دیده شود.

او خواستار توجه به معماری و شهرسازی شد و گفت: نیازمند نگاه افرادی هستیم که با داشتن تخصص روز دنیا نگاه عمیق اسلامی ایرانی نیز به موضوع معماری داشته باشد و امروز جای خالی شخصیت‌هایی مانند شیخ بهایی احساس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه قم سراسر کشور سپس خدمات ارائه‌شده از سوی شهرداری را قابل‌تقدیر دانست و تأکید کرد: نسبت به اقدامات و عملکرد شهرداری باید قدردان بوده و انصاف را در نقد در نظر بگیریم و به‌صورت جامع ارزیابی کنیم.

او انتظارها را از شهر قم یادآور شد و بیان کرد: باید مدیریت کلان‌شهر برای مسائل بنیادی فایل مطالعات و تحقیقات باز کند و البته نخستین کم‌کاری از طرف حوزه و دانشگاه است اما راهبری اصلی این تیم‌های مطالعاتی بر عهده شهرداری است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: علم و پیشرفت بشر محترم است اما نیاز به روح عرفانی دارد و برای آن منطق سنجیده‌ای وجود دارد و باید در نظر داشته باشیم هنوز هم دیر نشده و در حال تشکیل هیئت اندیشه ورزی هستیم که شهرداری باید آن را حمایت و راهبری کند.

او خواستار پایه‌ریزی تیم مطالعاتی و تحقیقاتی در شورای ششم شد و خاطرنشان کرد: این مأموریت مهم باید به افراد متخصص با نگاهی اسلامی و ایرانی سپرده شود.

امام‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توجه به هسته مرکزی شهر پرداخت و افزود: قلب تپنده شهر قم حرم مطهر، فیضیه و بازار است که با اجرای طرح‌های جدید دسترسی به آن‌ها سخت شده که باید این چالش حل‌شده و موردبازنگری قرار گیرد.

او به ارتقاء سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه گذاری فرهنگی شهرداری باید راهبردی شده و نباید مجری همه مسائل فرهنگی باشد بلکه باید کاری کنیم که فرهنگ غیرمستقیم حمایت شود و اصل کار با مشارکت مردم انجام شود و این مهم نیاز به تیمی حرفه‌ای و تدبیری بلندمدت داریم.

اعرافی به شأن و جایگاه شورای شهر نیز اشاره و بیان کرد: شورای شهر با اتکا به مردم می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد و با علم و اخلاق پیش برود.

او در پایان با تأکید دوباره بر حفظ هماهنگی در بدنه شورای شهر افزود: باید بودجه بدون فشار به قشر متوسط و ضعیف شهر قم افزایش پیدا کند و روان‌سازی و توسعه با در نظر گرفتن روح اسلامی شهر قم به‌سرعت پیش برود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا