خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی تا ۷ اردیبهشت سال ۸۰ | توضیحات رئیس دادگاه انقلاب درباره‌ی براندازی نظام

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی از اول تا هفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 1 اردیبهشت 1380 | 26 محرم 1422 21 آوریل 2001

در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، چند بند دیگر از سیاست‌های‌کلی امنیت‌ ملی تصویب شد و به خواست اعضا، از قوه قضاییه آقایان [عباسعلی] علیزاده، رییس‌کل دادگستری تهران و آقای [علی] مبشری، رییس دادگاه انقلاب آمدند و توضیحاتی دربارة برنامه براندازی یا استحاله نظام توسط ملی مذهبی‌ها دادند. خیلی بیشتر از اعلامیه دیشب دادگاه انقلاب نبود؛ از قبیل ارتباط با [سیدابوالحسن] بنی‌صدر، [رییس‌جمهور اسبق] و منافقین [= سازمان مجاهدین خلق] و آمریکا و تحریک دانشجویان و مطبوعات و تلاش برای بدنام کردن نظام و مسئولان و ناکارآمد جلوه دادن حکومت دینی، به منظور تغییر قانون اساسی، در جهت حذف ولایت فقیه و… و نمونه‌هایی از اعترافات آنها. امروز بیانیه دادگاه انقلاب، انعکاس وسیعی در رسانه‌ها داشته است.

آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صدا وسیما] آمد وگفت، آقای مبشری آمادگی صدور بیانیه نداشت، به زحمت وادار شد؛ ولی امروز در جلسه مجمع، محکم صحبت کرد. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور] هم که کنار من بود، ناراحت شد؛ قبلاً آقای خاتمی به او اعتماد داشت. آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی، [رییس قوه قضاییه]، خواست که خبر تأییدآمیزی از مجمع داده شود که به صورت کمرنگ داده شد، ولی از دادگاه خواسته شد که بر مبنای حق و مصلحت عمل کند.

عصر حسین‌آقا مرعشی، [برادرهمسرم، سردفتر ثبت اسناد رسمی شماره 337 تهران] آمد. از فشار و تهدید [سازمان] ثبت [اسناد و املاک] کل بر دفاتر [ثبت] اسناد [رسمی]، شکایت داشت.

آقایان [سیدمحمود] واعظی، [معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] و [محمدباقر] نوبخت، [نماینده رشت و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه] آمدند، برای مشورت در مورد نامزد دادن حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات [ریاست‌جمهوری]؛ ولی خودشان مخالفند. گفتم، در جلسه حزب مطرح کنند و به رأی حزب عمل کنند. آقای تیمسار [عباس] محتاج، فرمانده نداجا [= نیروی دریایی ارتش] آمد وگزارشی از امور نیرو داد؛ منجمله برنامه ساخت شناورهای کلاس پیکان نظامی، برای دریای خزر و تکمیل اسکله چابهار و برنامه لایروبی کانال آن، برای عبور زیردریایی‌ها.

در اخبار جهان، اجلاس سران 34 کشور قاره آمریکا در کبک [کانادا]، برای جهانی‌شدن اقتصاد و ایجاد منطقه آزاد برای همه کشورها دیده می‌شود. تظاهرات وسیع مخالفان، باعث تأخیر طولانی اجلاس و اخلال در برنامه و درگیری مردم با پلیس شد.

یکشنبه 2 اردیبهشت 1380 | 27 محرم 1422 22 آوریل 2001

آقای [حسین] نصیری، دبیر [شورای‌عالی] مناطق‌آزاد [تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی] آمد. توضیحاتی در مورد برنامه‌های آینده مناطق آزاد داد و از مشکلات وکارشکنی‌ها گله نمود. آقای [علی‌اصغر] موحدی، فرمانده سابق حفاظت آمد. از مشکلات کشور وکم‌کاری در مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] گفت.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور رییس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و گفت، عقلای قوم اتفاق‌نظر دارند که شما می‌توانید کشور را از این وضع نجات بدهید و نظر دادکه ممکن است، یک وظیفه غیرقابل‌اجتناب باشد؛ تأکیدکردم‌که نمی‌توانم بپذیرم.

عصر دکتر [موسی] زرگر، [رییس بیمارستان سینا] آمد و قدردانی کرد، از کمک‌های مؤثرم در احیای بیمارستان سینا و گله داشت، از عدم همکاری‌های بعد، ولی از وزیر آموزش و پرورش، قدردانی کرد که ساختمان [مرکزی وزارت آموزش و پرورش در خیابان سی‌تیر] را [برای طرح توسعه بیمارستان] تحویل داده است.

مجاهدان فلسطینی حماس، با یک عمل شهادت‌طلبانه، بمبی در ایستگاه اتوبوس شهرکفرا در اسراییل، دو نفر را کشته و 50 نفر را زخمی کرده‌اند و اسراییل گفته انتقام می‌گیرد. منافقین 15 خمپاره به شهر قصرشیرین انداخته‌اند؛ تلفاتی نداشته است. اجلاس 34 کشور قاره آمریکا – بدون کوبا- تأسیس منطقه آزاد تجاری قاره‌ای را تصویب کرده که ابتدای سال 2006 افتتاح شود؛ بعضی‌ها به شدت مخالفند و می‌گویند، سود آن را بیشتر آمریکا می‌برد.

دوشنبه 3 اردیبهشت 1380 | 28 محرم 1422 23 آوریل 2001

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. با دعوت [آقای عبدالستار]، وزیر امورخارجه، عازم سفر به پاکستان است. گفت، وزارت امورخارجه با این سفر موافق نیست و نیز موافق نیست، دربارة افغانستان با پاکستانی‌ها صحبت شود و نظامیان هم موافق نیستند که دربارة مسائل نظامی صحبت شود. رهبری مخالفتی ندارد و در مسائل تجاری هم وزارت کشاورزی، با خرید گندم پاکستان، به خاطر آفت موافق نیست. با توجه به مشکل مذاکرات، مشورت کرد. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] گفت، دیشب حزب اعتدال و توسعه، جلسه داشته و نمی‌داند به چه تصمیمی رسیده‌اند، ولی با مذاکره آخر با آقای [سیدمحمد] خاتمی، برایش روشن‌تر شده که ایشان می‌آید.

آقایان [عباس] ملکی و آقاجواد، فرزند آیت‌الله [محمد] فاضل لنکرانی آمدند. آقای لنکرانی گفت، بعضی امام‌جمعه‌ها مانع می‌شوند که سهم امام به مراجع دیگر برسد؛ منجمله آقای [شیخ‌محمد] هاشمیان در رفسنجان. گفت، گرفتن خمس توسط دادگاه آقای [حسینعلی] نیری، [معاون قضایی دیوان عالی‌کشور] از مردم نیز به سهم امام، تأثیر منفی گذاشته است. گفت، مسأله‌ای‌که در گذشته به عنوان غارت بیت‌المال نیز مطرح شد، باعث رکود اقتصاد و مشکل شد. پدرش در ملاقاتی از آقای [غلامحسین] محمدی‌گلپایگانی، [رییس دفتر رهبری] پرسیده که چه سودی از محاکمه آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار سابق تهران] به دست آمد؟ گفت، هیچ‌چیز.

عصر، گروهی از مربیان و معلمان هدایتگر در نیروی قدس [سپاه پاسداران] آمدند. آقای [احمد] سالک [کاشانی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه قدس] گزارش داد و من دربارة مسائل سیاسی و فکری و کارشناسی که برای کار آنها لازم است، سخنرانی کردم. کودک هفت‌ساله‌ای که تمام قرآن و بخشی از نهج‌البلاغه را حفظ داشت نیز نمایش خوبی داد و جایزه گرفت.

آقای [کریم] زارع، معاون رییس دانشگاه آزاد اسلامی آمد. گفت، برنامه‌ای تشکیلاتی جهت فارغ‌التحصیل‌ها دارند که 50 هزار نفر فقط در تهران‌اند و گزارشی از جلسه نمایندگان ادوار مختلف [مجلس شورای اسلامی] داد که او را با بیشترین رأی، جزو هیأت‌مدیره مرکز آورده‌اند و خواستار وقت ملاقات شد. آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. گفت، بین جناح‌های مختلف دوم خردادی، مشاجره و اختلاف است. می‌خواست بداند، در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، هنگام گزارش قوه قضاییه [در خصوص علت دستگیری فعالان ملی‌مذهبی]، چه گذشته است.

سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1380 | 29 محرم 1422 24 آوریل 2001

از منزل به اجلاس حمایت از انتفاضه مسجدالاقصی، در سالن اجلاس کنفرانس سران اسلامی رفتم؛ عفت هم همراه بود. با سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای افتتاح شد؛ ایشان نطق مفصلی از روی نوشته خواندند.

به دفترم رفتم. آقای مهندس [رسول] زرگر، معاون آب وزارت نیرو آمد. گفت، کلنگ سد استور این هفته زده می‌شود. طرح در دوره سازندگی مطالعه شده بوده و با تأخیر شروع می‌شود. تأکید کردم که مواظب مسائل اجتماعی هفده هزار نفر از مردم و روستاییان باشند که روستاهایشان زیر آب می‌رود. همچنین‌گفت، مذاکرات با کویت، برای فروش

آب از کرخه به آنها، تمام شده است؛ با هزینه خودشان خط لوله را می‌سازند و هر مترمکعب آب را به نرخ 25 سنت می‌خرند؛ ده متر مکعب آب در ثانیه. [آقای علی یونسی]، وزیر اطلاعات، درکمیسیون سیاسی مخالفت کرده، ولی رأی آورده، اما درکمیته، محمد اخوی، معاون اجرایی رییس‌جمهور، مخالفت کرده و متوقف است. از من خواست، توصیه کنم، مخالفت نکنند. گفتم، قبلاً طرح آب‌رسانی به آبادان را فعال کنند، وگرنه جوسازی منفی می‌شود. گفت، طرح انتقال آب سیروان به ذهاب و کرخه، در نُه قسمت، در دست مطالعه است.

آقای [مختار] وزیری، نماینده کهنوج آمد. از خشکسالی کم‌سابقه کهنوج و از مشکلات فراوان کشاورزان و دامداران گفت؛ امسال اصلاً باران نیامده و ضعف مدیریت دولت، کار را خراب‌تر کرده است. گفت، در زمان دولت سازندگی هم خشکسالی داشتیم، ولی کمک‌های دولت، خسارات را کم کرد و نیز از کم‌شدن محصول معدن فاریاب و کمی صادرات گفت که باعث اخراج کارکنان می‌شود.

[آقای احسان محمدحسنی]، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی عاشورا آمد. گزارشی از کارهای هنری و فرهنگی و بردن اُردوها به مناطق جبهه‌های دفاع مقدس داد و برای نیازهای مالی استمداد کرد. عصر، دکتر [عبدالله] جاسبی، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. گزارش انتخاب‌شدنش به ریاست شورای اتحادیه دانشگاه‌های‌کشورهای اسلامی و نارضایتی رؤسای دانشگاه‌های دولتی را داد وگفت، می‌خواهد نامزد ریاست‌جمهوری شود. از جناح راست گله دارد، به خاطر عدم همکاری و خبر داد که [محسن فلاحیان]، فرزند آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات]، دیشب با یک مأمور پلیس درگیر شده و او را با گلوله کشته است؛ شب هم این خبر را روی تلکس دیدم.

آقای [سیدمحمود] علیزاده طباطبایی، [وکیل دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر تهران] آمد. گفت، با مخالفت دیوان عالی کشور با نظر قاضی دادگاه تجدیدنظر، محکومیت به زندان پیدا کرده، ولی قاضی بار دیگر نظر مساعد داده که ممکن است نجات یابد؛ استمداد کرد. آقای [شیخ عبدالامیر] قبلان، نایب‌رییس مجلس‌اعلای شیعه لبنان آمد. دربارة مجلس و لبنان و مذاکره کردیم؛ انتظارکمک بیشتر از ایران دارند.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة کنفرانس فلسطین و انتخابات [ریاست‌جمهوری] و بازداشت‌های اخیر مذاکره کردیم. گفتند، طرح مبارزه با فقر را آورده‌اند و خوانده‌اند؛ نپسندیده‌اند وگفته‌اند، اصلاح بشود. در خبرها بود که منافقین، دیشب یک آرپی‌جی به مقر پلیس جماران زده‌اند.

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1380 | 1 صفر 1422 25 آوریل 2001

آقای [علی] عابدزاده، مدیرعامل شرکت [هواپیمایی] آسمان آمد. گزارش نظر دیوان عالی کشور در مورد پرونده سقوط هواپیما [ی اصفهان – تهران] را داد که به نفع او نیست و گفت، آقای [احمدرضا] کاظمی، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی]، در هما خوب کار نکرده و آقای [رحمان] دادمان، [وزیر راه و ترابری]، بهتر از آقای [محمود] حجتی در وزارت کار می‌کند و از من به خاطر حمایت‌هایم از او تشکرکرد.

آقای [مرتضی] رستمی، عکاس وزارت ارشاد قبل از انقلاب [= فرهنگ و هنر] آمد و گفت، عکس‌های باارزشی داشته که [وزارت] اطلاعات، آن‌ها را برده است؛ درخواست برگرداندن آنها را داد.

[آقای شیخ عبدالله‌بن‌حسین الاحمد]، رییس مجلس یمن و همراهان آمدند. یکی از مُفتیان هم همراه بود. از حمایت ایران از فلسطینی‌ها قدردانی‌کرد. ازکم‌کاری اعراب در حمایت از مردم فلسطین انتقادکردم.

عصر [آقای شیخ محمدبن‌ابراهیم بن‌جبیر]، رییس مجلس [مشورتی] عربستان آمد. دربارة فلسطین و انتفاضه و نفت و همکاری مسلمانان در این مسائل مذاکره کردیم وگفتیم، همکاری در اوپک بین عربستان و ایران، آثار مهمی داشت و می‌تواند در فلسطین تکرار شود. گفت، آمریکا دنبال تصویب قانونی است که به موجب آن، شرکت‌های آمریکایی، اعضای اوپک را برای خسارت‌هایشان، تحت پیگرد قرار دهند. گفتم، اگر بنای پیگیری باشد، کشورهای نفت‌خیز می‌توانند بیشتر از آنها ادعای خسارت نمایند.

آقای سلیم زعنون، رییس مجلس حکومت خودگردان فلسطین آمد. گفت، آقای [بیل] کلینتون، [رییس‌جمهور سابق آمریکا]، در آخرین جلسه کمپ دیوید [دوم]، بعد از آنکه [یاسر] عرفات، [رییس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)]، پیشنهادهای یک طرفه او را رد کرده، به عرفات گفته که در دولت آینده آمریکا، فشارهای زیادی بر فلسطینی‌ها وارد می‌شود؛ شبیه آنچه که امروز [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسراییل] انجام می‌دهد. روند شروع مذاکرات صلح و سیاست اعراب، بعد از جمال عبدالناصر، [رییس‌جمهور وقت مصر] را گفت و مشکلاتی که حماس و جهاد، در راه اجرای سیاست‌های عرفات ایجاد می‌کنند و قبول کرد که از اجرای قرارهای صلح مأیوس‌اند.

گفتم اگر چنین است، خوب است با اجماع، سیاست مشترکی اتخاذ کنند. پیشنهاد خواهرخواندگی قدس و تهران و تأسیس صندوق اسلامی کمک برای فلسطین را داد. گفت، دول عرب فقط 40 میلیون دلار کمک کرده‌اند. نمونه‌هایی از اشعاری که خودش سروده را هدیه کرد؛ شاعر نیرومندی است. پیشنهاد نمود که تهران برای همکاری سوریه و [حکومت] خودگردان کمک کند و گفت، پیروزی حزب‌الله لبنان با کمک ایران مقدور شد. کنفرانس حمایت از انتفاضه، ختم و بیانیه پایانی منتشر شد. مجموعاً خوب برگزار شده است.

هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در دفترم جلسه داشت؛ با چندین مصوبه. خبر کشته‌شدن یک نفر توسط [محسن فلاحیان]، فرزند آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات]، در روزنامه‌های امروز منتشر شد و فلاحیان بیانیه‌ای داد که گروهی به فرزندش تهاجم کرده‌اند و او دفاع کرده است. شب از آقای فلاحیان، تلفنی سئوال کردم گفت، نیروی انتظامی و دادگاه پی برده‌اند که حمله‌کنندگان از اشرار بوده‌اند و فرزندش محسن دفاع کرده، اما خبرها به‌صورت شیطنت‌آمیز پخش شده است.

پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1380 | 2 صفر 1422 26 آوریل 2001

[آقای محمد زهیر مشارقه]، معاون رییس‌جمهور سوریه آمد. قدردانی کرد، از حمایت ایران از مردم فلسطین و لبنان و سوریه و اظهار امیدواری نمود که تصمیمات کنگره حمایت از انتفاضه [فلسطین]، ثمربخش باشد. من گفتم که دولت‌های اسلامی و حتی

فلسطینی‌های خارج از فلسطین، از انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند و اسراییل کوتاه نخواهد آمد و ممکن است، فشار بر سوریه و لبنان را هم اضافه کند. دیروز آقای [سلیم] زعنون، [رییس شورای عالی فلسطین] گفت، در سیاست [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسراییل] هست که با فشار بر سوریه و لبنان، غیرمستقیم فلسطینی‌ها را تحت فشار قرار دهد که از انتفاضه دست بردارند.

[آقای خالد مشعل، رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به همراه] سران حماس و بعضی گروه‌های فلسطینی آمدند. تشکرکردند از حمایت‌های ایران و ابراز امیدواری نمودند که پیروزی مقاومت اسلامی در لبنان، در فلسطین هم تکرار شود. گفتم، اگر همه بارها بر دوش فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی باشد، کم‍کم ضعیف می‌شوند. باید فلسطینی‌های خارج و دولت‌های عربی، دست به اقدامات عملی بزنند؛ گفتند، برنامه‌ریزی خواهندکرد. دولت آمریکا، شرکت‌کنندگان در کنفرانس حمایت از انتفاضه را تهدید کرده که نام آنها را در لیست تروریست‌ها ثبت می‌کنند.

تا شب در دفترم کارکردم. شب، برای مراسم هفدهمین سالگرد شهادت شهید مهدی شاه‌آبادی و پنجاهمین سال رحلت پدرش [آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی]، به حسینیه ارشاد رفتم. سخنرانی مفصلی دربارة نقش اسلام و روحانیت در تاریخ و توطئه‌های استکبار و تربیت افراد صالح و منجمله امام راحل در زمان رضاخان نمودم.

در روزنامه‌های امروز، نامه سرگشاده آقای محسن رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] به آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رییس‌جمهور] مورد توجه است که انتقادات زیادی دارد. رسانه‌های خارجی هم به آن پرداخته‌اند. نیروی انتظامی، با صدور اعلامیه‌ای بیانیه آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات]، در مورد حادثه فرزندش را تأیید کرده وگفته آن مأمور [نیروی انتظامی]، به نام خسرو میربیگی، به‌خاطر تخلفات درحال تصفیه بوده و با اشرار همکاری داشته است. قبل از این بیانیه، بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی، علیه آقای فلاحیان، مطالبی نوشته بودند.

جمعه 7 اردیبهشت 1380 | 3 صفر 1422 27 آوریل 2001

در منزل بودم. مقدار زیادی وقتم صرف بررسی پیش‌نویس کتابی شدکه دربارة جنگ و اظهارات من در مورد شهدا و سایر ایثارگران تهیه شده است. عصر حاج‌حسن‌آقا خمینی آمد. خبر داد که وزارت امورخارجه و آقای خاتمی، [رییس‌جمهور]، موافق برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه نبودند، ولی مجلسیان اصرار کردند. در مورد جلسه‌ای که در تاریخ 6/1/68 با آقایان خامنه‌ای، [علی] مشکینی، [ابراهیم] امینی و احمدآقا، خدمت امام بودیم و در مورد نامه تُند امام به آیت‌الله منتظری بحث شد، توضیح خواست.

ظهر و عصر، بچه‌ها و بستگان اینجا بودند. عصر سریال ولایت عشق را تماشا کردیم. انتقاد از اظهارات رهبری و نیز آقای [سیدمحمد] خاتمی در کنفرانس حمایت از انتفاضه، در بعضی جراید و رسانه‌های غرب ادامه دارد و اسراییل عصبانی است. آمریکا اعلام کرده که سلاح پیشرفته به تایوان می‌فروشد و چین را تهدید کرده که اگر متوسل به حمله نظامی علیه تایوان بشود، مورد حمله نظامی آمریکا قرار خواهد گرفت؛ با اینکه آمریکا، تایوان را جزیی از چین می‌داند.

کامپیوتر مرکزی ایستگاه فضایی بین‌المللی ازکار افتاده و ارتباط ده نفر سرنشین آن، فقط از طریق فضاپیمای «اِندیور» مقدور است. دیروز و امروز، هفت نفر از فلسطینی‌ها توسط اسراییل شهید و جمع زیادی مجروح شده‌اند، ولی اسراییل اعلام کرده که اجازه کار برای 11 هزار فلسطینی در داخل اسراییل صادر شده که نوعی استمالت [= دلجویی] است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا