خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله ناظم‌زاده: بعید می‌دانم حوزه بتواند مساله‌ی حجاب را حل کند

محمد توکلی، انصاف نیوز: آیت الله سیداصغر ناظم‌زاده قمی، استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم، با انتقاد از شرایط فعلی کشور می‌گوید: فکر می‌کردیم بعد از برچیده شدن حکومت پهلوی، عدل علوی حاکم خواهد شد تنها و تنها به این قصد به نهضت پیوسته‌ایم.

او با اشاره به مباحث مطرح‌شده پیرامون حجاب، به انصاف نیوز گفت: راه مبارزه با بی‌حجابی بگیر و ببند و عکسبرداری و شلاق و زندان و یا جریمه‌های مالی و… نیست بلکه روز به روز بدتر هم می‌شود، باید زمینه‌هایی که کار را به این جا کشانده است را از بین برد و روش آرامی پیش گرفت و راهکارهای فرهنگی سنجیده‌ای را پیگیری کرد.

این استاد حوزه درباره‌ی هدف خود از نقدهایی که مطرح می‌کند گفت: انتقاد می‌کنیم تا با تذکر دادن و نقد کردنِ دلسوزانه جلوی کج‌روی‌ها و تصمیمات غلط گرفته شود و همان وعده‌هایی که قبل از انقلاب به مردم می‌دادیم محقق شود.

متن بخش دوم گفت‌وگوی انصاف نیوز با آیت الله ناظم‌زاده را می‌توانید در ادامه بخوانید:

فکر می‌کردیم بعد از برچیده شدن حکومت پهلوی، عدل علوی حاکم خواهد شد

انصاف نیوز – با توجه به سابقه‌ی همراهی شما از اول نهضت با انقلاب، از شما این سؤال را می‌پرسم که شما و خیلی از روحانیون در ابتدای انقلاب وعده می‌دادید وضعیت بهتر می‌شود، اما الان در موضع انتقاد قرار دارید. این تناقض چگونه برای مردم حل می‌شود؟

معنای اینکه کسی با انقلاب همراهی کرد این نیست اگر خلافی از مسئولی دیده شد باید ساکت باشد. به علاوه، تمام تلاش و انگیزه ما در انقلاب رسیدن به عدالت و آزادی و رفاه مردم بوده و فکر می‌کردیم بعد از برچیده شدن حکومت پهلوی، عدل علوی حاکم خواهد شد تنها و تنها به این قصد به نهضت پیوسته‌ایم و تا پیروزی انقلاب و پس از آن با جان و دل عمل کردیم.

لذا اگر امروزه مشاهده می‌شود به آن خواسته نرسیده‌ایم و انتقاد می‌کنیم، این انتقاد کردن، نشانِ تناقض در رفتار بنده و امثال بنده نیست، این نتیجه‌ی عملکرد خطا و اشتباه مسؤلان و دست اندرکاران کشور است که کار را به اینجا کشانده‌اند و گناه ما و اکثریت جامعه آن زمان نیست که در نهضت شرکت کرده و رنج و آزار زندان و غیره را تحمل نموده‌اند.

از همین روست که برای حفظ خون شهدا و جانبازان و آزادگان و تلاش بی‌دریغ گذشتگان از علما و سیاسیون زجر کشیده زمان شاه، انتقاد می‌کنیم تا با تذکر دادن و نقد کردنِ دلسوزانه جلوی کج‌روی‌ها و تصمیمات غلط گرفته شود و همان و عده‌هایی که قبل از انقلاب به مردم می‌دادیم محقق شود و امیدواریم با این نقدها شاهد شکوفاییِ مجدّد انقلاب ملت عزیز ایران باشیم.

راه مبارزه با بی‌حجابی شلاق و زندان نیست

انصاف نیوز – به نظرتان مسئله‌ی حجاب که مایه‌ی اختلاف در جامعه شده چگونه باید حل شود؟

بنده دیدگاه خودم را درباره‌ی حجاب در نامه‌ی مفصّلی برای مسئولان نوشتم و در سطح عموم هم منتشر کردم. راه مبارزه با بی‌حجابی زنان و دختران با بگیر و ببند و عکسبرداری و شلاق و زندان و یا جریمه‌های مالی و… نیست بلکه روز به روز بدتر هم می‌شود، بلکه باید زمینه‌هایی که کار را به این جا کشانده است را از بین برد و روش آرامی پیش گرفت و راهکارهای فرهنگی سنجیده‌ای را پیگیری کرد و این بستگی به نظریه کارشناسان خبره و بصیر دارد و تازه همه‌ی اینها در صورتی مفید خواهد بود که دیر نشده باشد و کار از دست نرفته باشد.

بعید می‌دانم حوزه بتواند مسئله‌ی حجاب را حل کند

کار به دست نیروهای انتظامی و نظامی افتاده است

انصاف نیوز – غیر از نظر شخصی شما، به نظرتان نهاد حوزه می‌تواند مسئله‌ی حجاب را حل کند یا نه؟

ممکن است عده‌ای در حوزه با من مخالف یا موافق باشند. در ابتدای بحث همین را عرض کردم که حوزه آزاد است و هر کس نظرش را می‌دهد. بعضی ازروحانیون که در مسند قدرتند – البته نه همه‌ی آنها – ممکن است معتقد باشند باید با بی‌حجابی برخورد شدیدتر هم کرد که صدایشان از رسانه‌ها به گوش می‌رسد و آنها هم دلایل خودشان را دارند.

البته حجاب یکی از واجبات قطعی اسلام است و ما شکی در آن نداریم، اما بحث در مقابله با بی حجابی و برخورد با زنان و دخترانی است که تعمدا حجاب رارعایت نمی‌کنند، و به نظرم خیلی بعید می‌دانم حوزه وارد این کارزار شود، درصورتی که مجاز به ورود باشند، و بر فرض ورود هم بکنند بعید می‌دانم بتوانند این مساله‌ای که مثل کلاف درگم شده بتوانند حل کنند، باید زمان بگذرد تا ببینیم چه می‌شود.

اما واقعیت این است که این یک مشکل جدی است، و باید از ابتدای انقلاب، مسئله حجاب مورد توجه قرار می‌گرفت و در آن موقع زنان و دختران به خاطر علاقه‌ای که به انقلاب و امام داشتند برنامه‌ریزی می‌شد و آرام آرام مسئله حجاب در جامعه نهادینه می‌شد مثل بسیاری از کشورهای اسلامی که در مجموع موفق بوده‌اند، ولی این کار نشد و امروزه که کار به دست مجلس و نیروهای نظامی و انتظامی افتاده از روحانیّت مستقل که هیچ نقشی در امور کشور ندارند، کاری ازدست آنها برنمی‌آید و کسی هم به حرف علما گوش نمی‌دهد.

تا مشکل اقتصادی حل نشود احتمال اعتراضات مردمی مرتفع نمی‌شود

انصاف نیوز – شما منتقد وضع موجود هستید. به نظرتان نخستین اولویت یا اولویت‌ها برای اصلاح امور کشور چیست؟

به نظر می‌رسد اقتصاد؛ اولویت اول کشور است. روایتی از امیرالمؤمنین در غرر الحکم است که می‌فرمایند «اَلقُبر َخیْرٌ مِن اْلفَقْرِ». آدم زیر خاک برود، بهتر از فقر است. چون فقر باعث همه مشکلات و بدبختی‌ها است؛ بسیاری از ناهنجاری‌ها، دزدی‌ها، اعتیاد، طلاق‌ها و حتی زد و خوردها و نزاع‌ها همه محصول فقر است.

کسی که فقیر است علاوه بر اینکه آرزوی مرگ می‌کند، ممکن است به هر کار حرام و خطرناکی دست بزند تا زندگی خود و زن و فرزندش را اداره کند. و با شکوفایی اقتصاد قهراً فقر بسیار کم می‌شود. اینکه پیشوایان معصوم (علیهم السلام) تلاش می‌کردند تا مردم فقیر نباشند به خاطر همین است که زمینه‌های جرم و جنایت کمتر شود.

اینکه قرآن کریم اصرار به انفاق و خمس و زکات و کفارات و صدقات دارد، همه برای زدودن فقر و رشد انسانیت و خشکاندن ریشه‌های شورش بین فقرا و اغنیاست، لذا باید یک زندگی حداقلی برای همه امکان‌پذیر باشد.

من در نامه‌هایی که برای مسئولان نوشته‌ام، نوعاً به این مسئله حیاتی تذکر داده‌ام که باید فکری به حال اقتصاد کشور کرد. و باز هم دراینجا عرض می‌کنم تا مشکل اقتصادی کشور حل نشود، نه فقر از بین می‌رود و نه احتمال اعتراضات مردمی مرتفع می‌شود.

بدون سیاست خارجیِ موفق نمی‌توان به شکوفایی اقتصادی رسید

انصاف نیوز – خیلی از کارشناسان معتقدند که کلید حل مسائل اقتصادی هم در سیاست است و باید مشکل را آنجا حل کرد. نظر شما چیست؟

طبیعی است. بالاخره هر کاری، راهی دارد، اگر فرزند خانواده می‌خواهد مشغول کار سودآوری شود باید سرمایه، مغازه و دیگر امکانات را برای کارکردن او فراهم آورد و بعد به تولید یا سود برسد و زندگی‌اش اداره شود، لذا برای اینکه اقتصاد کشور رونق بگیرد، لوازمی دارد که باید فراهم شود، یکی از لوازم مهم آن، سیاست – مخصوصاً سیاست خارجی- است.

باید با برخوردهای مدبرانه و سیاستمدارانه با همسایگان و با کشورهای پیشرفته دنیا زمینه‌های آسانِ تبادل کالا و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مؤثر و مفید را به وجود آورد و بدون سیاست خارجیِ موفق، تنش زدایی ورفع تحریم‌ها با کشورهایی که اقتصاد قوی دارند، نمی‌توان به شکوفایی اقتصادی رسید.

به هر حال وضع اقتصاد کشور باید اصلاح شود تا رضایت مردم جلب شود. رضایت مردم هم رضایت خداوند را در پی دارد. بنابراین تا مردم راضی نشوند، فایده‌ای ندارد وسبب قهر خداوند خواهد شد.

شوربختانه به این حقیقت باید توجه داشت که درصد بسیار بالایی از جامعه ما فقیر و یارانه بگیر هستند، آن هم در کشوری که از نعمت گسترده نفت و معدن و جنگل و دریا… برخودار است و خاکش طلاست. با این وصف زیبنده نیست که این مقدار فقیر در کشور ثروتمندی مثل ایران داشته باشیم، که مردم ببینند کشورهای کوچک همسایه ما که قبل از انقلاب مثل یک شهرعقب‌مانده ایران بودند، امروزه از نظر آبادانی و رفاه مردمشان به اوج رسیده‌اند و ایرانی که یک روز در توسعه و رفاه عظمتی داشت امروز در فقر و فلاکت به سر می‌برد اگرچه از نظر ادوات جنگی شاید خوب باشیم اما مسئله اقتصاد حرف اول را می زند.

انصاف نیوز – چند بار اشاره کردید که نامه‌هایی درباره مسائل کشور، به صورت خصوصی و عمومی نوشته‌اید. آیا شده است نامه‌های خصوصی شما پاسخی دریافت کرده باشد؟

بله، بعضی نامه‌ها دیده شده و پیگیری هم کرده‌اند.

انصاف نیوز – ممکن است به صورت مصداقی بگویید مضمون نامه چه بوده و چه پاسخی گرفته شده است؟

ممکن است آقایانی که پاسخ داده‌اند، راضی نباشند که این موضوع فاش شود، اما اجمالاً بسیاری از این نامه‌ها و پیام‌ها مفید واقع شده است. و آن‌ها دلسوزانه پیگیری کرده‌اند، و احیاناً نتایج برخی نامه‌ها را در عمل مسئولان دیده‌ام، ولی به دلایلی صلاح نمی‌دانم آن موارد را بازگو کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینقدر قدرت دارین که بفرمایین حجاب باید آزاد بشه و کسی که میخواد به تکلیف شرعی خودش عمل کنه یا نکنه مختار هست . وقتی اکثر مراجع اعتقاد دارن با زور موضوع حجاب حل نمیشه خوب باید اعلام به آزاد سازی کنن

    31
    8
    1. حجاب اجباری شکست خورده و امکانش نیست یا زور و باتوم و اسلحه و گشت ارشاد و برخوردهای پلیسی خشن جوانان خصوصاً بانوان ایرانی را وادار به تسلیم کنید .. نکنید که جز بدتر شدن اوضاع و تولید کینه و نفرت جوانان از حاکمیت و متاسفانه از دین شده اید .. !!! لطفاً اصرار به تکرار اشتباه نکنید ! با ملت و جوانان لج بازی و جنگ نکنید ! کشور را دوباره به آشوب نکشانید بگذارید ملت اندک آرامشی داشته باشند پیشاپیش از مسئولین نظام سپاسگزاریم

      12
      1
    2. الان مگه ازاد نیست شما حجابی در جامعه میبینید این مانتوهای مزخرف که اومده مبپوشن و هر مدل یک عده میچرخن باز میگن آزاد نیست…

      2
      11
    3. نمیتونن این فتوا رو بدن چون حوزه بعد از انقلاب استقلال خودش از دست داد و از نظر مالی وابسته دولت شد همین مورد تمام استقلال حوزه رو گرفت الان حوزه شده دفتر تبلیغات

      11
    4. بسیاری از دیدگاههای ایشون مخصوصا درباره آیت الله مصباح مستند و صحیح نمی باشد و برداشت شخصی ایشان هست بعلاوه اصلا ایشون در جایگاه نظر دادن نیستن

  2. مگر نمیگویند باید کار فرهنگی انجام شود، خوب خود آقای ناظم زاده در زمینه حجاب چه کاری کرده اند؟ چه کتابی نوشته اند؟ چه سخنرانی کرده اند؟ در باره مزایای حجاب و خطرات بی حجابی کجا با نشریات مصاحبه داشته اند و یا سخنرانی کرده اند؟!!

    2
    4
  3. اقایان اصلاحطلب یک طرح عرهنگی اجتماعی برای حجاب اجرا کنید تا ما بتونیم نایج این طرحتون را و اثر گداریش را ببینیم لطفا ممنون میشم

    1
    2
  4. سلام خدمت شما.
    درسته کار فرهنگی باید بشود
    منتها تو این چندسال چه قدر کار فرهنگی شد چه قدر تاثیر گذار بود؟
    و اینکه با متجاهر به فسق یا کسانی که سازمان دهی شده علیه حجاب کار میکنند صرفا کار فرهنگی شاید بی اثر باشد .

    1
    4
  5. حجاب اصلا مساله مردم نیست که بخواهید راه حل برایش پیدا کنید ، پوشش مردم به خودشان مربوط است و حد و مرز آنرا عرف جامعه تعیین می‌کند، مثل خیلی چیزهای دیگه ، بهتر است برای مسائل مردم و جامعه راه حل پیدا کنید ، امور شخصی به خود مردم و خانواده مربوط میشه…. عرف مورد قبول اکثریت جامعه هست وحقوق اقلیت هم مورد احترام اکثریت…. این همه کشور اسلامی چرا حجاب مساله آنها نیست ؟ عموما هم رعایت می‌کنند و کف و سقف آن هم به خودشان و معیار عرف اجتماعی مربوط است

    9
    1
  6. تا زمانی که نفهمند که این بچه ها گناهی ندارند و کسی قصد لجبازی با آنها را ندارد و اقتضای سنشون هست که با الگوهای زمان خودشون بزرگ شوند و دیگه دوره اجبار کردن به نسل جوان گذشته است،اوضاع به همین آشفتگی امروز است!!!ببینید متاسفانه جامعه ما دو پاره شده است یعنی دوست داره در رسانه یا میتینگ های سیاسی،چهره زن رو مطابق خواست خودش نشون بده،در حالی که هیچ کشور مسلمانی حتی اصراری به تبلیغ حجاب توسط زن ندارن و زنان بدون قید و بند در جلسات همپای مردان حضور دارند!!!

    8
    1
  7. سلام اقای ناظم زاده عزیزجامعه از شماها انتظار دارد تابو های که درایران است باعث مشکلات می‌شود ویه عده هم موضوع کوچکند را که علم کنن از طریق شما عزیزان حل بشه به عنوان مثال آن آقا سطل ماست را ریخت سر آن خانم تبعات این موارد را کی باید حل کند به غیر از چند نفری مثل جنابعالی .. این نوع مشکلات از جای دگه دکتر میکنن به جامعه دولت هم بنزین می‌پاشد به آتش مشکلی پیش بیاد که حتما پیش میاد طبعاتش را باید جامعه متوسط به پایین بدهد خیلی از شماها تماشا گر هستین

  8. من فکر نمی‌کنم، کسی بخواهد وضع حجاب را درست کند. برای یک عده از آن برای شعار دادن و افتادن به جان مردم استفاده می‌کنند، گروهی از رانت های آن استفاده می‌کنند. دلیل قاطع شرعی بر وجوب حجاب ندارند، عده‌ای آن را توصیه می‌دانند، بعضی مستحب می‌دانند. با تمام این‌ها حجت شرعی بر برخورد با آن ندارند.

  9. آقای ناظم زاده همه مشکل در همین یک جمله شماهاست که میگویید حجاب واجب شرعی ست ( در حالیکه همکاران شما هم معتقدند حجاب شرعی به همه توصیه نشده و در قرآن هم هیچ مجازاتی برای رعایت نکردن آن نوشته نشده ) و تصورتون اینه که کسانی که بی حجابند قصد تعمد و لجبازی دارند تعمد از سوی نسلهای جوانتر و نسل ارتباطات ؟ عقل تون میپذیره ؟ حتما دیدید مسجدی در آلمان که زنان بدون حجاب شرعی و مختلط با مردان پشت سر پیش نماز زن نماز جماعت میخوانند اصلا نمیشد برداشت کرد که قصدشون توهین یا تمسخر اسلام بوده بلکه خواستن به روش خودشون با خدا ارتباط بگیرند اصلا این ظواهر دین در عصر حاضر چندان اعتنایی ندارند و اصل همه ادیان انسانیت هست و بس ، مسلما برآورده نشدن وعده های انقلاب و برقرار نشدن عدالت در کشور در این وقایع تاثیر داشته ولی حتی اگر بهترین کشور دنیا هم بودیم بازم نمیشد دین و احکامش را به مردم تحمیل کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا