خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۱ اردیبهشت سال ۸۰ | «بیکاری مثل خوره به‌ جان جوانان مستعد افتاده است»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 21 اردیبهشت 1380 | 17 صفر 1422 11 می 2001

برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم. یاسر و [دخترش] لیلی هم همراهم بودند. خطبه‌ای درباره اخلاص و ریا و خطبه‌ای در مسائل مهم جاری کشور و جهان خواندم.[1] طولانی شد: یک ساعت و ده دقیقه. عصر هم به استراحت و خواندن گزارش‌ها گذشت.

مهدی، [مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت]، توضیحاتی درباره برنامه استفاده از گاز طبیعی برای سوخت خودروها داد؛ گرچه سرمایه‌گذاری سنگین می‌طلبد، ولی سودی که از ناحیه تبدیل سوخت بنزین به گاز به دست می‌آید، خیلی بیشتر است؛ به علاوه تأثیر مثبت در محیط زیست.

محسن، [مدیرعامل دفترنشر معارف انقلاب]، نمونه کتاب خاطرات من را آورد که به تازگی به نام «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات سال 1361: پس از بحران» چاپ شده است. روزنامه جمهوری اسلامی هم متن‌ کامل آن را به تدریج منتشر می‌کند.

در آمریکا، قطع یک روز طولانی برق در کالیفرنیا، باعث مشکلات جاری شده؛ با توجه به اینکه امور روزمره آنجا ماشینی و با برق است و خبر از آینده سخت دنیای صنعتی از این جهت می‌دهد و اهمیت نقش نفت و گاز در آینده و به همین جهت بحث رفع تحریم‌ها از ایران و اجازه دادن به شرکت‌های نفتی آمریکا، برای حضور در عرصه نفت ایران، داغ و جدی شده است.

در اردن، بعد از نماز جمعه، تظاهرات وسیعی به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین برگزار شد که مردم با پلیس درگیر شدند و حدود 100 نفر مجروح و حدود 100 نفر دستگیر شدند و رهبر اخوان المسلمین اردن، دولت را سخت به باد انتقاد گرفت.

دادگاه اتحادیه اروپا، مسأله تخلف‌های ترکیه در قبرس را در دستور کار دارد و مسائلی چون بیش از هزار نفر مفقودالاثر، مورد توجه است و اگر تبرئه نشود، مانعی در راه قبولی ترکیه در اتحادیه اروپا است. امروز، بسیاری از ائمه جمعه به‌گونه‌ای حرف زده‌اند که مخالفت با آقای [سیدمحمد] خاتمی از حرف‌ها استنباط شده است.


[1] – در بخشی از خطبه دوم آمده است: «سیاست‌کلی نظام اسلامی، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض است. اقتدار ملی از راهکارهای درست تحقق این سیاست‌ها است و بدون اقتدار ملی، عملی نیست که بتوانیم این اهداف بزرگ و مشکل را به دست بیاوریم. رهبر بزرگوار انقلاب، با برنامه جلو رفتند و به خاطر اینکه نیاز می‌بینند، تأکید می‌کنند. برای ایجاد اشتغال برای خیل عظیم انسان‌های نیرومند، پُرانرژی و بیکار و رسیدن به معاش مردم که طبقه فقیر تحت تأثیر این شرایط قرار دارند، تقریباً راهکار را بیان کردند و تکلیف همه ما روشن است. باید دولت، مجلس، قوه قضاییه و نهادهای دیگر، همه در این مسیر حرکت کنند. معلوم است که تحقق این اهداف، با رونق اقتصادی و توسعه تولید به‌وجود می‌آید و راه دیگری نداریم. بیکاری مثل خوره به‌جان جوانان مستعد ما افتاده است و این با نان، غذا و مسکن دادن حل نمی‌شود. بنابراین باید فضا، فضای سازندگی و سرمایه‌گذاری باشد. راه همین است و راه روشن است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا